תופעת החוות החקלאיות ביהודה ושומרון, הנתפסות באזור ככלי חשוב לתפיסת קרקע - בדגש על מניעת השתלטות של פלסטינים על קרקעות בשטחי C ויצירת רצף בין יישובים פלסטיניים, התפשטה בשנים האחרונות וכיום קיימות כ-70 חוות בכל הגזרות. כך עולה מתמונת מצב שגובשה בשבועות האחרונים בשב"כ בנושא האיום על תושבי החוות החקלאיות ביו"ש, ונשלחה באמצע החודש לדרג המדיני כדי להעלות בפניו את המורכבות הביטחונית של הגנה על יושבי החוות ואת הסכנה הקיימת בתופעה.
ברוב המקרים יושבות החוות על אדמות מדינה במטרה לשמור על השטח, אך חלקן נמצאות גם על קרקעות פרטיות של פלסטינים. הן מהוות יעד נגיש למפגעים בשל היותן מבודדות, סמוכות לכפרים פלסטיניים ולרוב לא מאובטחות. אבטחת החוות היא משימה מורכבת ומאתגרת, כיוון שברובן אין גדר או כוחות צבאיים בשגרה.
1 צפייה בגלריה
yk13945344
yk13945344
(מחסום צבאי בכניסה לחווה בבנימין, לאחר רצח בנימין אחימאיר ז"ל | צילום: שאול גולן)
בתקופות של מתיחות, האיום כלפי החוות גובר במיוחד. האירוע הבולט האחרון הוא הרצח הקשה של הנער בנימין אחימאיר ז"ל, שיצא מאחת החוות בבנימין לרעות את העדר שלו, ונתקל במחבל שארב לו ורצח אותו. כמו כן, בשנה האחרונה ניתן להצביע על עלייה משמעותית בהיקפי החיכוך ובמעשי אלימות נגד פלסטינים שבהם היו מעורבים אנשי החוות. במסמך צוין כי מוקדי האלימות המרכזיים הם חוות מרכז בנימין, חוות צפון הבקעה וגב ההר, וחוות ספר המדבר ביהודה וגוש עציון מזרח.
מאז שפרצה המלחמה, ומתוך הבנה כי בחוות קיים פער ביטחוני משמעותי, חילקו בפיקוד המרכז כלי נשק לבעלי חוות כדי שיוכלו להגן על עצמם. מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, הנחה עם תחילת המלחמה שבכל מאחז יהיו חמושים או כוח צבאי. בנוסף לכך, חיילי ההגנה המרחבית שגויסו בצו 8 פועלים, כחלק ממשימתם, בהגנה על החוות. רק לאחרונה, כחלק מתרחישים שתורגלו בפיקוד המרכז, תירגלו הכוחות גם אירועים וחדירות בחוות.
כאמור, רעיון החוות החקלאיות נולד כחלק מהניסיון להיאבק בבנייה הפלסטינית הבלתי-חוקית בשטחי C, והן נחשבות לאחד הכלים המשמעותיים ביותר של המתנחלים במאבק על השטח. כך, באמצעות מעט אנשים, אפשר לשלוט על שטחי מרעה גדולים ולעכב את הבנייה הפלסטינית. עם השנים קמו עשרות חוות, לא תמיד לפי הנוהל המסודר, ולא ניתן להן מענה ביטחוני ראוי. בשנים האחרונות התרחשו עשרות אירועים ביטחוניים, בהם פיגועים, הצתות וגניבות בחוות שלא מוגנות כמו שצריך.
בעוד הדרג המדיני יצטרך לקבל כעת החלטה האם להסדיר את עניין החוות או לפנות אותן, גורמי ביטחון מעריכים שהקצאת כוחות לאבטחת החוות ביו"ש עלולה להגיע על חשבון משימות ביטחון נוספות בצפון או בעזה.