"ביבי רואה ביואב גלנט איום אמיתי", אמר השבוע מקורב ללשכת ראש הממשלה. "מי שהעריך שהוא על הקרשים הופתע מאוד מהמספרים שראינו", טענו שם בבהלה. זאת אחרי שבימים האחרונים נחשפו נתניהו ואנשיו הקרובים לסקרים פנימיים בליכוד, המעידים על התחזקותו של שר הביטחון בציבור הכללי, אבל מסוכן מכך עבור ראש הממשלה, גם בקרב גוש הימין ומתפקדי הליכוד.
1 צפייה בגלריה
yk13944927
yk13944927
(גלנט. מתחזק למרות שהביביסטים מחקו אותו | צילום: יואב דודקביץ)
הנתונים המפתיעים מצביעים על כך שבהתמודדות ראש בראש על הנהגת הליכוד, נתניהו מוביל באחוזים בודדים על גלנט, שזוכה לעשרות אחוזי תמיכה. סעיף מדאיג נוסף עבור ראש הממשלה, בדק בקרב מצביעי הליכוד וגוש הימין מי הם חושבים שיכול לנהל ולשקם את ישראל ביום שאחרי, וגם כאן גלנט ונתניהו צמודים.
בסביבת ראש הממשלה יודעים שהדבר האחרון שהוא צריך עכשיו זה גלנט חזק, בטח בתוך הליכוד. הביביסטים אמנם מחקו אותו, אבל הליכוד מורכב מקבוצות נוספות שמזהות בשר הביטחון מנהיגות. "הליכודניקים מעריכים אומץ", מדגיש חבר מרכז ותיק, "וליואב לא חסר. הוא עומד זקוף מול נתניהו, הפסיק את מסיבות העיתונאים המשותפות ומתעקש שהוא נשאר בליכוד. גם העימות הצפוי עם חברי הכנסת, בישיבת הסיעה בשבוע שעבר, הראה לכולם שהוא לא חושש, ובטח לא פראייר".
שר הביטחון, זה לא סוד, סולד מחלק מחברי הכנסת והשרים. אנשים כמו שלמה קרעי, טלי גוטליב ומאי גולן הם לשיטתו פרוקסי של עוצמה יהודית בתוך הליכוד. הוא מתחזק עימות חזיתי עם נתניהו עוד מתקופת הרפורמה המשפטית, אבל מתעקש לשמור על כללי המשחק הפוליטיים של הליכוד ולא שובר את הכלים, הוכחה לכך שהוא באמת מתכוון להישאר במפלגה ולהילחם על דמותה ביום שאחרי.
לפני חודשיים אמר גלנט למקורביו שהוא מאמין שיגיע למקום הראשון בפריימריז הקרובים. אז זה אולי נשמע תמוה, אבל כעת יש לנתניהו סקרים שמגבים את האפשרות הזאת. מדובר במכה לגורמים בימין שדחפו בתקופה האחרונה את קמפיין "גלנט תתפטר", ששיאו בסרטון ההמרדה ששיתף יאיר נתניהו. מצד שני, חשוב להזכיר שלשר הביטחון, כמו לראש הממשלה, יש אחריות כבדה לאירועי 7 באוקטובר והמלחמה שנמשכת מאז, ואת העובדה הזאת שום סקר מחמיא לא יצליח לטשטש.
+++++
דווקא מאיום אחר בתוך הליכוד בסביבת נתניהו מסרבים להתרגש - ניר ברקת. לפני כשבועיים, בשיחה עם משפחות חטופים, מתח ברקת ביקורת חריפה על ראש הממשלה ושר הביטחון: "מורחים את המלחמה, ולא מהשיקולים הנכונים. נתנו לנתניהו וגלנט שבעה חודשים והם לא סיפקו תוצאות".
בלשכת ראש הממשלה בטוחים שהשיחה הודלפה על ידי ברקת. "ניר מנסה לבנות את עצמו כמועמד נגד נתניהו", אומר גורם בלשכה, "אבל בתכלס ביבי מנצח את ברקת גם אחרי שבץ, בקומה, כשרק העיניים זזות".
ברקת מסרב להיפגע מהזלזול הבוטה שמשדרים ראש הממשלה וסביבתו הקרובה. הוא עם הפנים קדימה, חמוש בתוכניות עבודה לטווח ארוך, ברמת המשרד והמדינה. כל הסימנים מראים שהוא מתכנן להתמודד מול נתניהו כבר בסיבוב הקרוב. "נתניהו פחות חזק ממה שעושים אותו", טוענים בסביבתו הקרובה של שר הכלכלה והתעשייה, "גם אחרי שהביקורת של ניר הודלפה, אף ח"כ לא קם להגן על ראש הממשלה. פעם עוד לא אמרת 'ביבי' והורידו לך ת'ראש".
לברקת יש לא מעט ביקורת על ראש הממשלה, וזו לטענת מקורביו גם הסיבה שאנשי נתניהו הורו להפסיק ראיונות של שרים לפני ישיבות הממשלה. "אם הם כל כך מזלזלים בניר, מעניין שהם דאגו לבטל את הסינקים ברגע שהוא התחיל להעביר שם ביקורת פומבית", טוענים מקורבי השר.
בלשכת ראש הממשלה טוענים מנגד ש"אנחנו מבינים שניר ברקת חושב שהוא מרכז העולם, אבל הראיונות נקבעים לפי צורך ואין לזה שום קשר אליו".
את סופו הקרוב של עידן נתניהו, כפי שברקת רואה אותו, הוא תולה בסיבה מרכזית אחת: הדרך הפלגנית שבה הוא מוביל את תנועת הליכוד והמדינה. "ישראל שאחרי 7 באוקטובר זקוקה לאחדות, ונתניהו פשוט לא מסוגל להביא את זה", טוען ברקת בחדרים סגורים. הוא גם לא קונה את התחזית שהליכוד יתרסק ביום שאחרי נתניהו, להפך, הוא מאמין שזה יהיה הרגע שבו המפלגה תחזור לגדולתה. המספרים בסקרים מראים לשיטתו שנתניהו איבד את הקלף החזק שלו, "הוא כבר לא יודע להביא שלטון".
בכיר בלשכת ראש הממשלה דוחה את הטענות: "מוטב לשר הכלכלה שיתמקד בהורדת המחירים בסופר במקום בפנטזיות על החלפת ראש הממשלה בזמן מלחמה, ברקת הוא לא איום, בסך הכל מטרד".
+++++
בארגוני המחאה כיוונו בכל הכוח לתאריך היעד 2.6, היום שבו אמור להתקיים הדיון בבג"ץ על חוק הגיוס. ההכנות תפסו תאוצה, השלטים הודפסו ובמספר לוקיישנים ברחבי הארץ כבר החלו לתכנן את הבמות. זה היה צריך להיות ליל גלנט השני, אפילו יו"ר ההסתדרות כבר נסגר לנאום. רק שאז בא בני גנץ, טרף את הקלפים וקבע את אולטימטום הדרישות לנתניהו לתאריך 8.6, שבוע אחרי. בארגוני מחאה זעמו, באופוזיציה לחצו שיקדים, אבל גנץ התעקש, אולי כי הוא ידע שהדיון בבג"ץ יכול להיות רק הספתח לדינמיקה פוליטית מעניינת שתתרחש בשבוע שאחריו.
הנה כותרת שחמקה מתחת לרדאר בחסות המלחמה - שר הביטחון מעכב את שליחת צווי הגיוס לבני הישיבות. גלנט היה אמור על פי החלטת בג"ץ לחתום על הצווים שיישלחו לאלפי צעירים חרדים שבאין חוק גיוס יוגדרו כעריקים. בצבא טוענים שהם מוכנים ומילאו אחר הוראות בית המשפט כשהם מפנים אצבע מאשימה לעבר שר הביטחון שמונע את שליחתם. גלנט דווקא טוען שהוא והרמטכ"ל מסונכרנים בעניין ורואים עין בעין. הוא ביקש להמתין עם שליחת הצווים כדי לתת צ'אנס להתפתחויות פוליטיות בנושא חוק הגיוס.
לסטטוס עריק יש השלכות - האדם לא יכול לצאת מהארץ, יתנהל מעקב אחר חשבון הבנק שלו, פקודת מעצר, עד כדי רישום פלילי. אם שופטי בג"ץ ידרשו בדיון הקרוב משר הביטחון לשלוח את הצווים מיידית, עלולות להיות לכך גם השלכות פוליטיות.
גם אם בפועל לוכדי העריקים לא ייצאו מיד למבצע מעצרים רחב, שליחת הצווים עלולה לזעזע את הקואליציה. הסיעות החרדיות יתקשו להמשיך כרגיל כשסטטוס של מאות, אולי אפילו אלפי, בני ישיבות ישתנה באחת לעריקים, כדור שלג שעלול לגרום לרבנים להסלים את המאבק נגד הגיוס. "בכל מקרה אני לא חושב שיש לנו אינטרס לפרק את הממשלה הזאת", אומר בכיר ביהדות התורה, "אבל אם יבואו הרבנים החסידים וידרשו מפרוש לפרוש, והרבי מגור יאמר לגולדקנופף נכשלתם בדבר הכי חשוב - תפרשו, הם עלולים להיגרר לזה".
גלנט מאמין שבג"ץ ינהג בשיקול דעת, יתחשב בסד הזמנים הקצר ובכך שהליך החקיקה בעיצומו ולא יחייב אותו לחתום. "בסוף אתה רוצה לגייס חרדים בהצלחה ולא לשלוח אלפי צווים שיתחילו מאבק שבסיומו לא יגויס איש", טוען שר הביטחון. גנץ, בכל אופן, מעדיף לצפות בהתפתחויות מבפנים, ולכן גם נתן לעצמו עוד שבוע, כשהוא מקווה שהממשלה תתפרק מעצמה, בלי שהוא יצטרך לעזוב אותה. ¿