33 יתומים, ילדים ששני הוריהם נרצחו ב-7 באוקטובר, היו אמורים לטוס ביום ראשון השבוע למקסיקו לטיול, אליו נשלחו על ידי עמותת "משפחה אחת" במטרה לסייע להם להתמודד עם הכאב והאובדן. האזעקות והטילים שנורו לגוש דן בצהרי היום איימו להשבית את שמחתם: כשהם כבר היו בשדה התעופה, הם גילו שחברת איבריה, שבה היו אמורים לטוס, ביטלה את הטיסה. רק אחרי שעות ובמאמצים גדולים הצליחו לסדר להם מקומות בטיסת אל על.
זו לא הפעם היחידה בחודשים האחרונים שהיוצאים לחו"ל, או ישראלים הנמצאים בחו"ל, מגלים שטיסתם בוטלה בגלל אירועים ביטחוניים, או שחברת התעופה החליטה להפסיק לטוס לישראל. מעבר להשפעות הנפשיות הלא פשוטות, במיוחד כשילדים מעורבים בחוויה המלחיצה, יש גם שפע של השלכות לוגיסטיות וכלכליות. איך חוזרים ארצה, איפה שוהים בינתיים, מה יקרה לכסף שהושקע בכרטיסי הטיסה וברכב השכור.
4 צפייה בגלריה
yk13944478
yk13944478
(אתונה | צילום: שאטרסטוק)
הביטולים הם לא המאפיין היחידי של הקיץ הקרוב בתחום הטיסות לחו"ל, שיהיה שונה מאוד מהקיץ הקודם. עשרות אלפי משפחות שעדיין מפונות, משפחות של הרוגים ופצועים, משפחות שבניהן/בנותיהן משרתים בסדיר או במילואים – יטוסו באופן טבעי פחות לחופשה. לזה תוסיפו את גלי האנטישמיות בעולם ואת העובדה שיעדים שלמים "נמחקו" מבחינת הישראלים, כמו טורקיה שהובילה את חופשות "הכל כלול" בקיץ 2023, או שארם א-שייך שאירחה לא פחות מחצי מיליון נופשים בקיץ שעבר. שלא לדבר על מחירי הטיסות שקפצו ב-20%-50% בהשוואה לשנה שעברה, כשארה"ב ותאילנד מובילות. "חבילת חו"ל ששילמתם עליה בשנה שעברה 500-600 דולר לאדם, תעלה השנה 800 דולר לאדם", מציינת טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות.


התוצאה של כל אלה היא קיץ שונה לחלוטין בכמות הנוסעים ובהתנהגותם הצרכנית. "עד אוקטובר, שנת 2023 הסתמנה כשנת השיא בתיירות היוצאת מאז קום המדינה. היינו אמורים להגיע ל-10 מיליון יוצאים", אומר יהודה זפרני, מומחה לתיירות ותעופה ומנהל תחום תיירות של מועדון "הוט צרכנות". "ב-7 באוקטובר חוסלה התיירות היוצאת. בדצמבר התחילה בצעדים איטיים תנועה של יוצאים לחו"ל ברמה של 20% בהשוואה לשנה הקודמת. באפריל, עם פסח, הגענו ל-1.2 מיליון יוצאים – כ-60% מהתנועה בפסח הקודם". זפרני מהמר שביולי-אוגוסט נגיע לכ-3 מיליון יציאות לחו"ל, לעומת 4 מיליון בקיץ הקודם.
4 צפייה בגלריה
yk13944477
yk13944477
סרי לנקה | צילום: שאטרסטוק
במשרדי הנסיעות פחות אופטימיים. "רק השבוע התחלנו לראות תנועת הזמנות ליולי-אוגוסט, כאשר במאי בשנה שעברה הקיץ כבר היה כמעט מלא. מה שמכרנו בשבוע האחרון היה בעיקר ליולי. לאוגוסט כמעט לא היו מכירות. לעומת זאת הייתה התעניינות בחופשות לאוקטובר, תקופת החגים", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית השיווק והמכירות של איסתא.


"בהחלט רואים כרגע שאנשים עוד קצת מפחדים, לא ממש יודעים מה יקרה. מכירות יולי-אוגוסט עומדות כרגע (יום רביעי השבוע) על חמישית ממכירות הקיץ בתקופה זו של השנה", אומרת גם רויטל בן נתן, מנכ"לית קבוצת "אופקים", ומוסיפה שאלו שמזמינים דואגים יותר מבעבר לבטח את החופשה, את כרטיס הטיסה וגם את המלונות והרכב מפני ביטול.
4 צפייה בגלריה
yk13942783
yk13942783
פראג | צילום: שאטרסטוק
גם טלי לאופר מסכימה שהמספרים של הקיץ הזה רחוקים מאוד מאלה של השנה שעברה, בינתיים.

שינוי חד במפת היעדים

הקיץ הזה שונה גם בהעדפות הצרכנים. "הישראלים חזרו עשור אחורה, לתקופה שבה נסמכו בעיקר על דילים של הרגע האחרון. חוסר הוודאות הפך אותנו מתיירים חכמים, שמזמינים מראש, לספונטניים שמחפשים דילים ומזמינים ברגע האחרון", אומר אביב בצון, עורך התוכן של "למטייל".
מעבר ליעדים שרשמית לא מומלץ לצאת אליהם על רקע ביטחוני – טורקיה, מרוקו, ירדן ומצרים (כולל סיני) – ניכרת העדפה מובהקת ליעדים שנמצאים במדינות שתמכו בישראל במהלך המלחמה או שלא היו בהן הפגנות נגד ישראל. ב"למטייל" מציינים שפראג זינקה מהמקום החמישי למקום הראשון. עוד ערים במזרח אירופה, כמו בודפשט ובוקרשט, מחליפות ערים במערב אירופה כמו פריז, לונדון או בריסל, וכמובן את שוודיה ונורווגיה. רק אמסטרדם פתאום התחילה לעלות השבוע, עקב ההתנהלות הפרו-ישראלית של ראש ממשלת הולנד החדש. גם מדריד וברצלונה בירידה דרמטית. מחפשי חופשות הבטן-גב המשפחתיות מחליפים את טורקיה באיי יוון ובקפריסין, שבה קהילה ישראלית גדולה ומלונות בבעלות ישראלית, וגם תאילנד יושבת בעשירייה הראשונה של היעדים המבוקשים למרות המרחק.
המחירים לארה"ב עדיין גבוהים גם לאחר חידוש הטיסות של דלתא ויונייטד איירליינס, הצפוי ביוני. "מחירי הכרטיסים המבוקשים במחלקת תיירים נעים בין 1,200 ל-1,700 דולר, לעומת 900-1,200 דולר בקיץ שעבר. כי הביקוש עולה על ההיצע", מסבירה לאופר. מה גם ש-7 באוקטובר מחק את האלטרנטיבה האטרקטיבית ביותר של טיסות קונקשן לניו יורק – עם "טורקיש איירליין". זפרני מייעץ לבחון את אופציית הקונקשן של חברות התעופה האמירותיות דרך דובאי, שעשויה להיות זולה בהשוואה למחירי אל על והחברות האמריקאיות. דובאי ואבו-דאבי נחשבות ליעדים בטוחים מאוד לישראלים, נכון להיום, בגלל פיקוח חמור של השלטונות.
אם היעד האמריקאי קורץ לכם ולא דחוף לכם לנסוע בקיץ, דחו את הטיסה לנובמבר. המחירים צפויים לרדת, והמונופול של אל על יישחק יותר עם הכניסה הצפויה גם של אמריקן איירליינס, בנוסף לדלתא ויונייטד איירליינס.
זפרני – שהקים ב-7 באוקטובר חמ"ל שטיפל בהבאה לארץ של אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל – ממליץ להעדיף הזמנה דרך סוכן ישראלי על פני האינטרנט. "עם ריינאייר, איזי ג'ט וחברות לואו קוסט נוספות שמזמינים בהן אונליין לא היה עם מי לדבר. עם הסוכנים הישראלים כן. עצם העובדה שאתה יכול לשוחח עם קול אנושי מורידה את מפלס החרדה. ובנוסף הסוכנים הישראלים התאמצו יותר. הם גם מיומנים יותר בהשגת פתרונות", הוא אומר.
במקביל למצב הכאוטי בתחום הטיסות, זכויות הצרכנים נשחקות. עו"ד שרון מאיר, מ"מ מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, מדווחת על גידול של 146% בכמות התלונות שהגיעו למועצה בנושאי נסיעות לחו"ל בין יולי 2023 למאי 2024, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. גם ברשות להגנת הצרכן מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים בתלונות. לדברי ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"לית אסדרה ומינהל ברשות להגנת הצרכן, יש עלייה של 55% בתלונות על חברות התעופה הישראליות, בעוד שבחברות הזרות כמעט אין שינוי בהיקף התלונות: "קיבלתי תלונות שחברות התעופה הישראליות לא מכבדות את זכות הביטול, לא נותנות תשובה לפונים, קשה עד בלתי אפשרי להשיג אותן בטלפון, וכששולחים מייל לכתובת של פניות הציבור לא מקבלים תשובה. בחברות הזרות הסדירות המצב טוב יותר".
68% מהתלונות בנושאי תיירות שמגיעות לרשות להגנת הצרכן עוסקות בביטולים. "בחלקן מכיוון שהצרכן איננו יודע מה זכויותיו", אומרת בן עזרא דוקן, שמזכירה: אם קניתם כרטיס אונליין או טלפונית, אתם זכאים לבטל ולקבל את כספכם תוך 14 יום מביצוע העסקה, בתנאי שהטיסה מיועדת ל-7 ימים לפחות מיום הביטול. לקשישים מעל גיל 65 יש זכות ביטול למשך ארבעה חודשים – זאת בקניית אונליין שהייתה מלווה בשיחה טלפונית או בקנייה טלפונית. קניית אונליין בלבד יש להם 14 יום לביטול. קראו את האותיות הקטנות העוסקות במדיניות הביטול של כרטיסי הטיסה, מקומות הלינה בחו"ל והשכרת רכב.
במועצה הישראלית לצרכנות וברשות להגנת הצרכן מסבירים שאם חברת התעופה ביטלה את הטיסה ברגע האחרון, בארץ או בחו"ל, הצרכן זכאי להשבת תמורת הכרטיס או לטיסה חלופית, לפי בחירתו, ואם זה כרוך בהמתנה לטיסה החדשה, הוא זכאי למזון ומשקאות, בית מלון, הסעה משדה התעופה למלון, וגם פיצוי. כדי לקבל פיצוי יש להגיש תביעה לבית משפט, והפיצויים ינועו בין 1,300 ל-3,000 שקל, תלוי בזמן ההמתנה ובמרחק של היעד. קחו בחשבון שבית המשפט עלול לדחות את התביעה מכיוון שמדובר באירוע שלא ניתן היה לצפות אותו. ככל שמתרחקים מ-7 באוקטובר, עולה הסיכוי לקבלת הפיצוי. ההחזרים הכספיים מחברת התעופה יתקבלו רק אחרי החזרה לארץ, וחייבים להיות תוך 21 יום מתאריך פניית הנוסע. פנו לחברות התעופה בכתב, ממליצים במועצה הישראלית לצרכנות.
על רקע אי-הוודאות, רכישת ביטוח כנגד ביטול הטיסה, הלינות ושכירת הרכב הפכה קריטית, אומר זפרני. האופציות הן ביטוח באחת מהחברות הרבות המציעות פוליסות כאלה בעלויות שנעות בין 4% ל-12% ממחירי העסקה (הכוללת כרטיס טיסה, מקומות הלינה והשכרת הרכב). העלות תלויה גם בהיקף הכיסוי. שוב, קראו היטב את האותיות הקטנות.
אופציה נוספת היא להזמין מלון, כרטיס טיסה או רכב בחברה שמאפשרת ביטולים עד כמעט הרגע האחרון, תמורת תוספת תשלום. באתר בוקינג, בחלק מהמקרים ובמלונות מסוימים יבקשו מכם תוספת של 5%-7%, זה שווה. באל על מציעים כרטיסים עם אופציה של ביטול תמורת 19 דולר לכרטיס ליעד קרוב, או 29 דולר לכרטיס ליעדים מרוחקים. ישראייר וארקיע מאפשרות ביטול ללא תוספת תשלום עד שבועיים לפני הטיסה.

להפוך את ההמתנה לבילוי

מה עושים אם הודיעו לכם שהטיסה מבוטלת כשאתם כבר בטרמינל? לאביב בצון יש שורה של טיפים:
• קודם כל, בררו מול חברת התעופה על פיצוי מיידי של שוברי אוכל, שתייה, לינה.
• עכשיו הפכו את ההמתנה בטרמינל למיני-חופשה בפני עצמה – כולל שופינג נבון בחנויות הדיוטי פרי. את המזוודות הכניסו לשירות שמירת חפצים, שיש בכל שדה תעופה. בנמל התעופה סוברנבהומי בבנגקוק גובים החל מ-10 שקלים למזוודה ליום, בואצלב בפראג — מ-18 שקל, בלאונרדו דה וינצ'י ברומא — מ-20 שקל. באתונה גובים החל מ-40 שקל, ובהית'רו לונדון – מ-70 שקל ליום.
• בכל נמל תעופה יש טרקלין עסקים והוא פתוח בתשלום לכולם. שווה להיכנס אם אתם תקועים לזמן רב, מותר גם עם ילדים. בדרך כלל יש במקום בופה חופשי של מזון ושתייה. ב"למטייל" בדקו מחירים – החל מ-105 שקל לשלוש שעות בסוברנבהומי בבנגקוק, החל מ-110 שקל ליום שלם בפראג, החל מ-114 שקל ליום שלם באתונה, החל מ-175 שקל לשעתיים ברומא, והחל מ-188 שקל לשלוש שעות בהית'רו-לונדון.
• בדקו מהם הפינוקים הכיפיים שיש בשדה. בחלק משדות התעופה תוכלו להתפנק עם כיסאות מסז' או אפילו במתחם ספא יוקרתי. יש שמציעים משחקיות לילדים או קזינו למבוגרים. ויש המציעים אפילו סיור יום קצר בעיר, אם יש לכם כמה שעות לשרוף.
• נצלו את הזמן לתכנן שוב את החופשה ביתר דיוק. אפשר גם להתחיל לעבור על מיילים מהעבודה כדי להקל על החזרה.
ועוד כמה עצות חשובות: אל תקנו טיסה, מלון, השכרת רכב בלי לבדוק מי איש הקשר שלכם. אם אין כתובת, מייל, טלפון – ותרו על העסקה. בן עזרא דוקן מזכירה שלכל חברת תעופה המגיעה לישראל, גם חברות לואו קוסט, יש נציג בארץ עם כתובת מייל לפחות, שאפשר לפנות אליה. הקישו בגוגל "רשימת עורכי דין חברות זרות רשות שדות התעופה".
לפני הטיסה כדאי להצטייד במספרי הטלפון והמייל של השגרירות הישראלית בארץ היעד. השגרירות לא תסייע לכם בפועל, אבל תספק מידע ותוריד את סף החרדה. לעומת זאת, בית חב"ד יושיט עזרה רבה. "חשוב להצטייד בכתובת של בית חב"ד המקומי, ללא קשר לאוכל כשר או לדת. הם עוזרים בכל מה שאפשר – מידע, אוכל, המלצות על אפשרויות לינה", מייעץ זפרני. באתר Chabad.org.il ניתן למצוא מידע ואופן התקשרות לכל בתי חב"ד בעולם.