יומיים לאחר התיעוד הראשון מהשבי, אמש פירסם הג'יהאד האיסלאמי סרטון נוסף של סשה טרופנוב בן ה-28, שמוחזק ברצועת עזה כבר 238 ימים.
אמו ילנה, שנחטפה ושחוררה משבי חמאס בנובמבר, אמרה אחרי הסרטון שפורסם בשלישי: "לראות אותו זה משמח מאוד - אבל גם שובר את הלב שהוא עדיין בשבי". בסרטונים מצולם טרופנוב מפלג גופו העליון, מבלי שניתן לראות את כל גופו. בקטע שאישרה המשפחה לפרסם ביום שלישי, סשה נשמע אומר: "שמי אלכסנדר טרופנוב. אזרחי ישראל והמפגינים, בימים הקרובים אתם תשמעו ממני את כל האמת על מה שקרה לי ולשאר האסירים פה בעזה. אני מבקש מכם, תהיו סבלניים". סביר להניח שדברים שנאמרים בסרטונים הוכתבו על ידי השובים כחלק מהטרור הפסיכולוגי של ארגוני הטרור בעזה.
1 צפייה בגלריה
yk13945235
yk13945235
(טרופנוב, בסרטון שפורסם אמש)
כמה שעות לאחר פרסום הסרטון, השיב ארגון הטרור חמאס לראשונה להצעה הישראלית החדשה, ואמר כי לא ישוב למו"מ אלא אם ישראל תעצור את המלחמה. לטענת חמאס, "הפגנו גמישות וחיוביות לאורך כל סבבי המשא ומתן העקיפים הקודמים, וב-6 במאי אישרנו את הצעת המתווכות. הכיבוש השתמש במו"מ ככיסוי להמשך התוקפנות והטבח נגד העם הפלסטיני - והשיב להסכמתנו בפלישה לרפיח ובכיבוש מעבר רפיח". בישראל, נזכיר, מחו בתוקף על ההצעה שאליה הסכים חמאס - והבהיר כי לא מדובר במתווה שלו הסכימו לפני כן. עוד מסר ארגון הטרור: "הודענו למתווכות על עמדתנו הברורה שלפיה אם הכיבוש יפסיק את המלחמה והתוקפנות נגד עמנו בעזה - נהיה מוכנים להגיע להסכם שלם שכולל עסקת חילופי שבויים מקיפה".
ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" פורסם מפי גורמים כי "מתנהלים מגעים מצרים–אמריקנים לתיאום פגישה משולשת עם ישראל לפתיחת מעבר רפיח. וושינגטון הודיעה לקהיר כי ברצונה להכיל את המתח בגבול וכי היא לא תומכת בנוכחות ישראלית ברפיח. משלחת אמריקנית תגיע לקהיר בשבוע הבא לדון בניהול מעבר רפיח ומשבר הגבול". בנוסף דווח כי ישראל הציעה למצרים לנהל את מעבר רפיח בשיתוף האו"ם וגורמים פלסטיניים שלא מזוהים עם חמאס".
בתוך כך, וכפי שפורסם בערוץ 12, אמש נרשמה פגישה סוערת בין ראש המל"ל צחי הנגבי לבין משפחות חטופים. המשפחות שיצאו מהפגישה סיפרו שהנגבי גער בהן, העליב אותן ואף הודה: "לא מאמין שהממשלה הזו תצליח להשלים את העסקה".
לפי הדיווח, הנגבי אמר לקרובי החטופים: "את שלב א' של העסקה, החלק ההומניטרי, נצליח להשיג תוך כמה חודשים קצרים. זה לא ייקח חודשים ארוכים ולא שנים. אם החטופים לא יחזרו תוך כמה שבועות או חודשים בודדים - אין לנו תוכנית מגירה. נמשיך להילחם בעזה ובצפון, ורק אז נשב להערכת מצב".
אחד מבני המשפחות שנכחו בפגישה אמר אמש: "האווירה הייתה לא נעימה, בעיקר ביחס לבנות שנכחו בחדר. הוא דיבר אליהן באופן מזלזל ואפילו מאיים. אמרנו לו את זה, והוא הגיב שבעיניו זו הדרך לדבר והמשיך. זה הגיע לרמה שאנשים בכו וטרקו דלתות. התחושות היו קשות, וגם המידע שהוא נתן לנו היה מייאש. ביקשנו להבין אם יש איזה אופק לעסקה שתחזיר את כולם ואנחנו לא רואים שיש את זה. אנחנו גם לא רואים שיש תוכניות למשהו אחר במידה וזה ייכשל".
הנגבי מסר בתגובה: "ראש המל"ל נפגש עם כל משפחה של חטופים המבקשת להיפגש עמו מאז תחילת המלחמה. ראש המל"ל אינו מקליט שיחות אלה ואינו מפרסם את תכנן ברבים. זו הדרך הראויה לקיים דיאלוג פתוח וכן בין הדרג המדיני למשפחות הכואבות. לא אסטה ממסורת זו גם בעקבות הפגישה היום. ישראל מחויבת להביא לשחרור כל החטופים, וכך נעשה".