במשרד האוצר מודאגים מהאפשרות שהמלחמה תימשך עוד חודשים רבים ואולי אפילו תיכנס לשנת 2025. היום צפוי הכלכלן הראשי במשרד לפרסם את "הנומרטור" שבו למעשה התחזיות למשק, ולקראת הפרסום הזהיר גורם בכיר במשרד האוצר מההשלכות החמורות על כלכלת ישראל ורמת החיים של האזרחים במצב של המשך המלחמה לעוד תקופה ממושכת.
על פי ה"נומרטור" שהוכן בימים האחרונים באגף הכלכלן הראשי, ד"ר שמואל אברמזון, יהיה הגירעון בתקציב המדינה גם בשנת 2025 גבוה במיוחד ויגיע לפחות ל-5.2%. זאת, בתנאי שהמלחמה תסתיים כבר בקרוב. המשמעות היא עלייה עצומה של 50% בגירעון שצפה האוצר לשנה הבאה שעמד על 3.5%. המצב יהיה חמור בהרבה אם המלחמה תימשך עוד זמן רב ותחייב גיוס מילואים רחב והמשך מימון מאה אלף מפונים מהצפון ומהדרום עוד חודשים ארוכים גם לתוך שנת 2025. במקרה כזה גם הגירעון שנקבע בהחלטת התקציב של הממשלה - 6.6% לשנה הנוכחית, עלול יהיה, על פי החשש של גורמים כלכליים בכירים, לגלוש לשיעור מסוכן למשק של יותר מ-8%, מצב שעלול להוביל לעוד הורדת דירוג אשראי של ישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13946602
yk13946602
(צילום: שאטרסטוק)
בימים אלה מתחילים במשרד האוצר בהכנת תקציב המדינה לשנת 2025, שככל הנראה לא יהיה דו-שנתי בגלל אי-הוודאות לגבי המצב הביטחוני בשנה הקרובה. בחישובי ה"נומרטור", שעל פיו יכינו את תקציב המדינה, לא כלולה התוספת לתקציב הביטחון בשנה הבאה, שצפויה לנוע סביב 20-30 מיליארד שקל, ותגדיל את הגירעון לפחות בעוד אחוז שלם. את תוואי תקציב הביטחון תקבע הוועדה המיוחדת שעל הקמתה הוחלט סופית בסוף השבוע האחרון.
גורם בכיר במשרד האוצר התבטא בשיחה ל"ממון", כי "אם מסתכלים על הפן הכלכלי - צריך לעשות כל שניתן לסיים את המלחמה בהקדם. צריך לעשות כל מאמץ, מהבחינה הכלכלית, להגיע להסכם להפסקת המלחמה במתכונתה הרחבה הנוכחית. הנזק למשק הישראלי ולכלכלת ישראל מהתמשכות המלחמה בחזית הדרום ובחזית הצפון עוד חודשים רבים הוא גדול, וחלקו בלתי הפיך לשנים קדימה, עם השפעה קשה על המשק ורמת החיים בישראל".
במשרד האוצר יתקיימו בימים הקרובים דיונים מתקדמים בגיבוש תוכניות לצמצום הגירעון בתקציב ונבחנת האפשרות להעלות מיסים מסוימים עוד השנה ובראשם העלאת המע"מ מ-17% ל-18%, שתגרום להתייקרות כל המוצרים והשירותים בישראל באופן מיידי.
כמו כן, לא יהיה כנראה מנוס מקיצוץ תקציבי נוסף בשיעור של כ-3% כבר בחודשי הקיץ או הסתיו, מצב שיצמצם עוד את השירותים הניתנים לציבור בעיקר בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות, שבהם יש תקציבים גדולים שעלולים להיות מקוצצים. צפוי גם שיבוטלו תוכניות השקעה בתשתיות ובתחומים עיקריים במשק, כמו בניית כיתות לימוד לצמצום הצפיפות, ומניעה של הגדלת תקציבים שתוכננה בתחומי הבריאות והרווחה, ודחייה של תוכניות חדשות בתחומי הרחבת כבישים ופיתוח קווי הרכבת. אחת ההצעות המרכזיות בתקציב לשנה הבאה היא להקפיא את כל חישובי ההצמדה לאינפלציה של מדרגות המס וחלק מהקצבאות. החלטה כזאת, שסיכוייה להתקבל גבוהים עד מאוד, תפגע בהכנסות האזרחים העובדים ובחלק ממקבלי הקצבאות בשיעור האינפלציה השנתי שחזוי כעת להיות גבוה מ-3%, מעל ליעד שקבעה הממשלה (1%-3%). אינפלציה גבוהה כזאת צפויה למנוע עוד הטבה לאזרחים ולעסקים בישראל, שכן היא תרחיק הפחתות ריבית, כאשר התחזיות כעת הן שהשנה תתבצע רק עוד הפחתת ריבית אחת של רבע אחוז, ל-4.25% (פריים: 5.75%), וגם זאת רק אם הדבר יתאפשר, לאור התחזיות של הכלכלנים, כולל במשרדי הממשלה ובבנקים, למדדים גבוהים שצפויים בחודשים הקרובים.

הפגיעה הצפויה ברמת החיים

- העלאת המע"מ מ-17% ל-18% והתייקרות כל המוצרים והשירותים - צמצום השירותים הניתנים לציבור בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות - דחייה של תוכניות תחבורה חדשות: ביטול הרחבת כבישים ופיתוח קווי הרכבת - פגיעה בהכנסות האזרחים העובדים ומקבלי הקצבאות