נאום נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום שישי שיקף יותר מכל את הייאוש שבו נמצאים האמריקאים. לא פלא שרוב הנאום הוקדש ללחץ על ישראל ועל מנהיגי ישראל ופחות על חמאס. האמריקאים רצו לחשוף את הבלוף הישראלי וביידן הציג את הדברים כ"הצעה ישראלית" שחמאס צריך לקבל – והבהיר שלמעשה ישראל מסכימה לסיום הלחימה ולוויתור על דרישתה למיטוט ארגון הטרור. בפועל, הנשיא האמריקאי בא ואמר לישראלים: נתניהו עובד עליכם. אין כאן ניצחון מוחלט. נקודה. תסתפקו במה שיש לפני שתשקעו באוקיינוס של בידוד בינלאומי.
3 צפייה בגלריה
yk13945678
yk13945678
צילום: Chip Somodevilla, גטי
האמריקאים הבינו שבכל פעם שנתניהו מסכים לעסקה – הוא מיד נואם ואומר שלא יעצור את המלחמה עד ל"נצחון המוחלט" וזאת כדי שסינוואר יבין שהעסקה לא תציל אותו. לביידן נמאס מהשיטה של נתניהו ולכן החליט לבוא לישראלים ולהגיד להם: נתניהו אולי לא יכול להתחייב, אבל אני יודע לכפות עליו.
הנאום של ביידן, ולאחר מכן גם תדרוך של בכיר בממשל האמריקאי, המחיש שבעסקה הזו יש יותר חורים מאשר בגבינה שוויצרית. יש כל כך הרבה נעלמים, שגם הם תלויים בכל מיני התפתחויות שאף אחד לא יודע אם יתרחשו או לא יתרחשו, ותלויים ברצון הטוב של כל כך הרבה גורמים. האמריקאים הציגו את זה כמפת דרכים לסיום המלחמה, אבל ספק אם באמת יש פה תוכנית עבודה. יש פה אולי איזשהו רעיון, אבל לא מעבר לזה, וצריך לתרגם את זה אחר כך לתוכנית עבודה מפורטת.

מאיימים מכל הכיוונים

המכשול הראשון בהוצאת העסקה לפועל בא לידי ביטוי כבר עם צאת השבת. בנאומו יצא ביידן ב-200 קמ”ש נגד הקיצוניים בממשלה של נתניהו. הכתובת ברורה: יו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’ ויו”ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר וקיצוני הליכוד. אלה הראשונים, תקפו אמש בתורם ואיימו בפרישה מהממשלה. “שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים”, אמר שר האוצר סמוטריץ’. גם בן גביר הצטרף כאמור לאיום וכתב: “זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת”.
הנאום של ביידן קשור גם לאולטימטום של גנץ לפרוש מהממשלה. יש שיאמרו שביידן בעצם לוחץ על גנץ להישאר בממשלה כדי לאפשר לנתניהו להסכים לעסקה. אך מצד שני אין ספק שאם נתניהו לא יישם את העסקה – ביידן לא יזיל דמעה אם גנץ יפרוש, שלא לומר יעודד אותו לעשות כן. גנץ מצידו, בירך ואמר: “אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד. לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך”. ראש האופוזיציה יאיר לפיד צידד גם הוא בהצעה ומתח ביקורת על חברי הקואליציה: “האיומים של בן גביר וסמוטריץ’ הם הפקרה של הביטחון הלאומי, של החטופים ושל תושבי הצפון והדרום. זו הממשלה הגרועה והמופקרת בתולדות המדינה. מבחינתם שתהיה כאן מלחמה לתמיד”.

סוף ל”ניצחון המוחלט"

התחושה של בכירים בישראל שקראו וניתחו את נאום ביידן היא שאין כאן קריאה נכונה של המפה הפנים-ישראלית ושל האילוצים שבהם נמצא נתניהו. ביידן ניסה לשכנע את דעת הקהל הישראלית שישראל ניצחה במלחמה עם חמאס. זה בעצם הבסיס של כל המהלך של הנשיא ביידן, ולכן ישראל יכולה עכשיו להרשות לעצמה לקחת צעד אחורה ולהסכים לעסקה. עם זאת, התחושה ברחוב הישראלי אחרת. לא מעט ישראלים אף יגידו שהפסדנו מפני שאנחנו לא מסוגלים להשיג את ההישגים שאנחנו קבענו לעצמנו, בין אם זה בתחום שחרור החטופים ובין שבחיסול צמרת חמאס וחיסול היכולות הצבאיות של חמאס.
בישראל לא אהבו את הנאום של ביידן בלשון המעטה. ראו בו נאום חלש שמתעלם מהסרבנות של חמאס, והצביעו על קושי כבר משלב העיתוי: נאום משמעותי שנוגע לישראל ולביטחונה ונמסר אחרי כניסת השבת. עם זאת, גורם מדיני ישראלי אישר אמש כי המתווה שעליו דיבר הנשיא הוא אכן זה שעל הפרק. כמו כן, הוא הדגיש כי ישראל עומדת על כך שהשלב השני יחל רק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש, וכי אם ההסכם יופר, "לישראל תהיה זכות לחידוש הלחימה בכל עת". עוד גורם ישראלי בכיר הבהיר: “ביידן לא פירט את כל העסקה. הוא דיבר על עקרונות העסקה. הדרישה של החמאס היא לסיום המלחמה וזו דרישה שישראל לא מוכנה לה והודפת אותה, אלא אם כן התנאים שלנו לסיום המלחמה יתקיימו“.
לשכת ראש הממשלה עצמה פירסמה את הודעת התגובה שלה בשבת גם כן – דבר נדיר כלשעצמו. לשכת רה"מ ניסתה שלא להתעמת עם ביידן והציעה גרסה אחרת להצעה שהועברה לחמאס. בכיר ישראלי אמר שהבית הלבן עידכן את לשכת רה"מ מראש וכי הטקסט של הנאום יכול להתפרש להרבה כיוונים.
3 צפייה בגלריה
yk13946771
yk13946771
צילום: אלכס קולומויסקי
בתגובה השנייה שפירסמה לשכת רה"מ, הפעם באנגלית, כבר חודדה המחלוקת בין נתניהו לביידן: "תנאיה של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: השמדת היכולות הצבאיות והשלטון של חמאס, שחרור כל בני הערובה והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. על פי ההצעה, ישראל תמשיך להתעקש שהתנאים הללו יתקיימו לפני הפסקת אש קבועה. הרעיון שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שיתקיימו תנאים אלה הוא נון סטרטר".
הודעות אלו, הגיעו שעות לפני שלשכת רה"מ עידכנה רשמית כי בסוף השבוע קיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמנה לנאום בפני שני בתי הקונגרס בארה"ב.
ביידן דיבר שבע דקות על כך שישראל הגישה הצעה לחמאס ומצד שני הפציר בישראל ובישראלים לקבל את ההצעה הזאת – פרדוקס לא ברור שמעיד על החשדנות בצד האמריקאי כלפי ממשלת ישראל והעומד בראשה. הנאום של ביידן היה חסר לחץ על חמאס.
הוא רק ניסה לשכנע את מנהיגי חמאס שבעסקה הנוכחית קיבלו למעשה את הדרישות שהציגו לפני מספר שבועות. בתגובה הרשמית, מצידו לפחות, חמאס מסר כי הוא רואה את ההצעה שנכללה בנאום ביידן בצורה חיובית: “נסכים לדון בצורה חיובית ובונה בכל הצעה המבוססת על הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, החזרת העקורים לכל מקומות מגוריהם והשלמת חילופי שבויים רציניים - אם הכיבוש מצהיר על מחויבותו המפורשת לכך”. כמו כן, ביידן גם חזר על הפוטנציאל שישראל יכולה ליהנות ממנו אם תסכים להצעה – הסדר בצפון שיאפשר את חזרת התושבים ונורמליזציה עם סעודיה כחלק מברית אזורית נגד איראן.

עסקה בסימן שאלה

בשורה התחתונה מהנאום של ביידן עולה שישראל נדרשת לשלם מחירים כבדים: חמאס יישאר הריבון ברצועה וישמור על כוחו הצבאי בעוד ישראל תישאר עם יד קשורה.
גורם בכיר בממשל האמריקאי הסביר בסוף השבוע, כי הנשיא ביידן פרס למעשה מפת דרכים להביא לסיום המלחמה, להחזרת החטופים ולסיום הסבל של העם הפלסטיני. "ביידן הבהיר שביטחון ישראל הוא בעל חשיבות עליונה ושהעסקה הזאת היא הדרך הטובה ביותר גם לסיים את המשבר בעזה וגם להבטיח את ביטחון ישראל היום ולטווח ארוך", הוסיף.
הנשיא תיאר למעשה את ההצעה הכוללת שעומדת עכשיו על השולחן. ההצעה הזאת התקבלה על ידי ישראל והועברה לחמאס ביום חמישי. הגורם הבכיר פירט את שלבי התוכנית, כאשר במסגרת השלב הראשון שייפרס על פני שישה שבועות, ישוחררו בני ערובה בקטגוריה ההומניטרית, כולל החיילות. בשלב זה יש גם חידוש והוא כולל על פי פרסומים זרים החזרת גופות חטופים מאותה קטגוריה. החזרת שרידי גופות תאפשר להאריך את ההפוגה הזו ולעמוד ב-42 ימים של הפסקת אש. כמו כן, יוגדל הסיוע ההומניטרי ויחל שיקום השירותים החיוניים, כולל פינוי הריסות וסיוע לתושבי עזה.
השלב השני, יכלול על פי הבכיר שחרור של כל בני הערובה הנותרים כולל חיילים ישראלים, לאחר משא ומתן נוסף שיתקיים במהלך השלב הראשון. בשלב השלישי יוחזרו כל הגופות ויחל שיקום הרצועה שיימשך שלוש-חמש שנים.