שעות אחרי הפרסום בטורו של נחום ברנע ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", שלפיו לשכת ראש הממשלה פעלה למנוע משי חרמש (80), חבר כנסת לשעבר ותושב כפר עזה שבנו עומר נרצח בטבח 7 באוקטובר, לשאת את תפילת "יזכור" בטקס הממלכתי בגבעת התחמושת ‑ הודיע מזכיר הממשלה יוסי פוקס כי הביא את הנושא לידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, ופנה בבקשה לאפשר לחרמש לשאת את התפילה.
במהלך הטקס, נבחר מדי שנה אחד מוותיקי הלוחמים לקרוא את תפילת יזכור לזכר הנופלים. מנהלי האתר בחרו בחרמש, שבנו נרצח בטבח בכפר עזה ב-7 באוקטובר - וביתו נשרף עד היסוד, כשהוא ורעייתו שורדים אך בקושי. חרמש ייצג גם בעבר את יישובי העוטף, כראש המועצה האזורית וכחבר כנסת בסיעת קדימה ואף לחם במסגרת חטיבת הצנחנים בירושלים.
למרות כל זאת, לשכת ראש הממשלה מנעה את בחירתו כנציג הלוחמים. בלשכה טענו אמנם כי לא היה להם שום קשר לטקס, אולם שיחות עם מעורבים בנושא לא מותירות מקום לספק באשר למידת ההתערבות ולווטו שהוטל. מזכיר הממשלה יוסי פוקס היה בקשר עם יו"ר עמותת גבעת התחמושת מנחם לנדאו, ועם המנכ"ל כתרי מעוז. פוקס שלח ללנדאו צילום מסך של קטע ממאמר ביקורת של חרמש על נתניהו, כהסבר לסירוב. בהודעה שהגיעה לידי ynet כתב פוקס: "אין סיכוי שהוא ייצג השנה... ראה מה כתב" - כשמעל אותה הודעה צורף צילום המסך מהמאמר.
2 צפייה בגלריה
yk13946346
yk13946346
(עומר חרמש ז"ל)
למרות זאת, טען מזכיר הממשלה וטען, כי "הטקס בגבעת התחמושת אינו באחריות לשכת ראש הממשלה או מזכירות הממשלה אלא באחריות מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים. לאחר הפרסומים, הבאתי את הנושא לידיעתו של ראש הממשלה נתניהו ובהנחייתו פניתי למערך הטקסים בבקשה לאפשר למר שי חרמש לשאת את תפילת יזכור בטקס בגבעת התחמושת".
בלשכת הנשיא יצחק הרצוג ביקשו ממארגני הטקס לבחון את הנושא, והנשיא אף שקל להחרים את האירוע, מה שגרם ללחץ אצל המארגנים.
גם יחס נבחרי הציבור למשפחות החטופים הגיע בסוף השבוע לשפל המדרגה, בעקבות הטקסטים הקשים שהטיחו בהם ראש המל״ל צחי הנגבי וח״כ חנוך מילביצקי. בשיחה עם המשפחות, הן טוענות שמדובר בהתנהלות מתמשכת. ״אנחנו לא רואים שראש הממשלה מבקש שיפסיקו, הוא שותק", אומר דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, שח"כ חנוך מילביצקי הטיח בו דברים קשים ואז התנצל. "כמו שהוא שותק כשמחלצים גופות של חטופים".
גם גיל דיקמן, שנכח בפגישה עם הנגבי, סיפר על תחושות הייאוש: ״הייתה אווירה מאוד לא נעימה, בעיקר ביחס לנוכחות בחדר. הוא דיבר אליהן באופן מזלזל ואפילו מאיים. יצאנו בתחושה שהמלחמה הזאת מתנהלת בלי כיוון ובלי תכנון ולא תסתיים בהחזרת החטופים, גם לא חלקם״.