הרב יוסף שווינגר, לשעבר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, שוועדת החקירה הממלכתית לאסון ההילולה במירון הטילה עליו אחריות אישית למותם של 45 בני אדם - צפוי להתמנות לתפקיד מנכ"ל זק"א.
בין המלצותיה, קראה ועדת החקירה לסיים מיד את תפקידו של שווינגר, לאחר שהטילה עליו אחריות אישית. כמו כן, הומלץ כי לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם במירון. חברי הוועדה כתבו כי הוא לא עשה די כדי שהמרכז ימלא באופן הנדרש את תפקידו כגורם האחראי לניהול, שימור, הפעלה, פיתוח ותחזוקה ראויה של אתר קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. כך, בפרט בכל הנוגע לבטיחות בהר ולשלום המבקרים במקום.
1 צפייה בגלריה
yk13946371
yk13946371
צילום: עמית שאבי
עוד ציינו חברי הוועדה כי במסגרת תפקידו היה שווינגר מודע לכך שהאירוע מתקיים שנים רבות, לרבות בשנת 2021, שבה אירע האסון הכבד ‑ בחריגות משמעותיות מתוכניות הבטיחות והאבטחה, תוך סיכון הקהל במקום. ויתר על כן, היה מודע לכך שהאירוע מתקיים תוך חריגה משמעותית מהגבלת הקהל הקבועה בתוכנית הבטיחות. עם פרסום החלטת הוועדה, הודיע שווינגר על התפטרותו.
מלבד הרב שווינגר, הטילה ועדת החקירה הממלכתית לאסון גם אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל בכירים נוספים במערכת הפוליטית ובמשטרה. בנוגע לנתניהו, ציינה הוועדה כי "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו".
יחד עם זאת, הוועדה ציינה כי "יש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום".
חברי הוועדה הטילו אחריות אישית גם על השר לביטחון הפנים בעת האסון, אמיר אוחנה, והמליצו שלא ימונה בעתיד לתפקיד זה.
הוועדה התכוונה גם להמליץ על הדחת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי מתפקידו, אך בשל המלחמה, הותירה את מועד ההחלטה בעניינו לממשלה.
מזק”א לא נמסרה תגובה לדברים.