המשפט הפלילי הראשון בהיסטוריה של נשיא ארה"ב לשעבר אולי לא עורר עניין רב בחמשת השבועות שבהם התנהל, אבל פסק הדין שלו כבר היה סיפור אחר. בהתראה של דקות ספורות עזבו ביום חמישי אחר הצהריים יותר מ-20 מיליון אמריקאים את כל מה שעשו ונצמדו למסכי הטלוויזיה. הם שמעו שדונלד טראמפ נמצא אשם בכל 34 הסעיפים שנכללו בכתב אישום על ידי 12 המושבעים.
הייתה מעט מאוד זחיחות בטראמפ כשיצא מבית המשפט הפלילי במנהטן בפעם האחרונה עד 11 ביולי, אז יחזור לשמוע את גזר הדין שיטיל עליו השופט חואן מרצ'אן. לשופט שהיגר לארה"ב מקולומביה בגיל שש יש מרחב תמרון גדול, בין עונש מאסר על תנאי ועד ארבע שנות מאסר בפועל. בכל מקרה, טראמפ יערער על ההרשעה.
1 צפייה בגלריה
טראמפ ביציאה מבית המשפט | צילום: SPENCER PLATT, AFP
טראמפ ביציאה מבית המשפט | צילום: SPENCER PLATT, AFP
טראמפ ביציאה מבית המשפט | צילום: SPENCER PLATT, AFP
(טראמפ ביציאה מבית המשפט | צילום: SPENCER PLATT, AFP)
טראמפ נסע מבית המשפט היישר למגדל טראמפ במנהטן, שם חיכה לו קומץ תומכים. את התגובה הרשמית הוא הותיר לנאום שנשא ביום שישי בבוקר. לאורך 33 דקות, כשהוא נראה מותש ושחוק, חזר טראמפ על התלונות הרגילות שלו: "המשפט היה מכור", השופט הוא "השטן", וטען שוב כי מעולם לא קיים יחסי מין עם סטורמי דניאלס.
כרגיל הוא מיצב עצמו כקורבן של מערכת משפטית ופוליטית שעובדת נגדו. בהמשך הפך את האירוע לנאום קמפיין והתלונן על כל דבר, מ"המהגרים הלא-חוקיים שהורסים את ארצנו" ועד מדיניות ביידן לגבי מכוניות חשמליות.
המפלגה הרפובליקנית התייצבה באופן מוחלט מאחוריו, כולל מי שנחשבו בעבר הלא-רחוק אנשי ממסד. רפובליקנים בבית הנבחרים כבר הודיעו כי יזמנו את התובע, אלווין בראג, לשימוע. הקמפיין של טראמפ טען שלשום כי גייס 34.8 מיליון דולר תרומות ב-12 השעות מאז פסק דין. בנאום שלו העלה טראמפ את הסכום ל"39 מיליון דולר". עד שישי בערב, הקמפיין כבר אמר כי הסכום הוא 52.8 מיליון דולר.
אם הנתונים נכונים, הם מספקים אינדיקציה לשאלה הגדולה ביותר כרגע: איך תשפיע ההרשעה על המרוץ לבחירות. ביידן הקדיש לה כמה משפטים בתחילת נאומו בנושא המלחמה בעזה: "העיקרון האמריקאי שלפיו אף אחד אינו נמצא מעל החוק, אושר מחדש. מערכת המשפט שלנו קיימת 250 שנה והיא אבן הפינה של אמריקה. צריך לכבד אותה".
כאשר הגיש לפני יותר משנה את כתב האישום נגד טראמפ, ספג התובע המחוזי של מנהטן, בראג, ביקורות ממשפטנים משני צידי המפה הפוליטית. רובם טענו כי לקח לבית המשפט תיק שביר ובעייתי, ובכך למעשה החליש את חשיבותם של התיקים האחרים - החמורים הרבה יותר - שמחכים לטראמפ. אבל בראג, 50, יליד הארלם והתובע השחור הראשון של מחוז מנהטן, התעקש כי מדובר בתיק פשע צווארון לבן חזק. בסוף השבוע הוא הסתפק בתגובה קצרה: "אמרנו את מה שהיה לנו להגיד בבית המשפט, והמושבעים הכריעו".