אוכל: עזורה היא מסעדת פועלים אייקונית בשוק מחנה יהודה, שמשמרת מורשת קולינרית ומגישה מאכלים שלא תמצאו בשום מקום אחר. לפני כשנה וחצי הלך לעולמו עזרא שרפלר, המייסד, בשלן-העל והרוח החיה של המקום. הבנים שלו, צ'יקו וניר, ראו בזה מצווה להמשיך את דרכו. צ'יקו מכין את התבשילים המיוחדים של המקום ביראת כבוד ועל פי המתכונים המשפחתיים, וגאה לשמר כך את המסורת, וניר מארח את האורחים באדיבות ונעימות.
תבשיל זנב שור יוצא מן הכלל וסופריטו מעולה הם שניים מתבשילי הפתילייה המיוחדים שתמצאו כאן, לצד הקובה חמוסטה או החומוס האגדי של המקום. ויש גם את תבשיל ה"קימה", שרחל, אשתו של עזרא ובשלנית-על בפני עצמה, שידרגה ממתכון טורקי עתיק. מדובר בקבבים שומניים למופת שמתבשלים עם תפוחי אדמה, בצל מקורמל, עלי תרד ופלחי חציל בשמן זית.
2 צפייה בגלריה
yk13946966
yk13946966
(צילום: דוד קישקה)
עזרא שרפלר נולד בעיר הטורקית דיארבקיר בשנת 1933, עלה לארץ ב-49' והקים את עזורה ב-1952, תחילה בשכונת ממילא ובהמשך בשוק מחנה יהודה. האוכל כאן הוא בעיקרו מהמורשת הטורקית, אבל יש גם השפעות כורדיות ועיראקיות, ואחת המנות המועדפות עליי היא דווקא מנה בהשפעה מרוקאית וטריפוליטאית. מדובר בקציצות פרגית בלימון, שמוגשות כאן בשנים האחרונות והפכו למנת דגל. את הקציצות מכינים עם לימון כבוש, פלפלים, בצל ירוק וסגול, שום ושמן זית והרבה מיץ לימון. הדחיסות של קציצות העוף והטעמים המתוקים והחמוצים הם חוויה לחך. אני ממליץ להזמין את המנה עם מנת האורז והאטריות, שאין ארוחה שלמה בלעדיה.
עזורה היא מוקד עלייה לרגל עבור ירושלמים רבים שמוצאים כאן את טעמי הילדות, וגם כאלו שאימצו את הטעמים האלו לאורך השנים. יוסי בנאי שנהג לפקוד את המקום כתב כך: "במסעדה אצל עזורה, בשוק הקטן שמאחורי השוק הגדול, ראיתי במטבח בתוך
2 צפייה בגלריה
yk13946968
yk13946968
צילום: דוד קישקה
סירים על גבי פתיליות געגועים רבים שחיפשו קצת חום על אש קטנה, וכל ריחות תפוחי האדמה, האורז וקציצות התרד שחדרו לנחיריי, החזירו לי לרגע את אמי, שממנה אני בא, ואליה לא מפסיק ללכת” (מתוך "כשאמא שלי הייתה מלכה").
בטקס פרסי המטבח הישראלי, שהתקיים באפריל, זכתה עזורה בתואר המוסד המצטיין של המטבח הישראלי.
רחוב: מסעדת עזורה ממוקמת בתוך מובלעת של שוק מחנה יהודה, הידועה בתור השוק העיראקי כי אוכלס בעבר בסוחרים יוצאי עיראק. כיום מאוכלס השוק העיראקי בעיקר בסוחרים ממזרח ירושלים, וזה מקום נהדר לרכוש בו ירקות ופירות בלדי, כמו פקוס ומלפוף או משמש בלדי יוצא מן הכלל, שממש עכשיו בעונה. בשוק עצמו יש בתי עסק המתמחים במוצרים כמו קפה (ממליץ על שוק קפה), גבינות (באשר המקורי כאן), תבלינים, קטניות ופירות יבשים אצל מזרחי. לאלו המחפשים סיור מודרך מקצועי, מקיף ונעים שיכלול סיפורים מרתקים וטעימות אוכל בשוק וסביבתו, אני ממליץ לפנות למדריך שוקי היידו.
עזורה. שוק מחנה יהודה (האשכול 4, ירושלים). טלפון: 02-6235204