חברת פרט א-מנג'ר הבריטית (Pret A Manger‬), רשת בינלאומית למכירת קפה וסנדוויצ'ים, הודיעה על ביטול הזיכיון להפעלת הרשת בישראל על ידי קבוצת פוקס.
לטענת החברה הבריטית, הסיבה לכך היא "לאור התקיימותו של אירוע כוח עליון ("פורס מאז'ור") כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל והשפעתה על יכולתה של פרט א-מנג'ר לבצע פעולות מקדימות הנדרשות לפתיחת הפעילות על פי הרישיון".
2 צפייה בגלריה
yk13947215
yk13947215
(צילום: שאטרסטוק)
זה מקרה ראשון שבו חברה זרה מבטלת זיכיון בישראל בעקבות המלחמה. על פי פרסומים, הנהלת הרשת הבינלאומית סבלה באחרונה מאיומים בחרם ומהפגנות ומחאות של פרו-פלסטינים בעקבות כוונתה לפעול בישראל.
מדובר בתקדים שבו המלחמה משמשת תירוץ לסגת מזיכיונות שניתנו לישראלים. כזכור, לאחרונה חברת מקדולנד'ס העולמית רכשה את הזיכיון בישראל מידי הזכיין הוותיק עומרי פדן. ההערכה הייתה כי הצעד בוצע בעקבות החרם שספגה בעולם והנזקים הכספיים שנגרמו לה עקב תרומת רשת מקדולנד'ס בישראל לארוחות חינם לחיילים. חברת-האם העדיפה ככל הנראה לשלוט בעצמה במצב.
הבעלים של קבוצת פוקס, הראל ויזל, זכה לאחרונה במכרז בשווי מיליוני שקלים לשטח חנות קסטרו לשעבר בנמל תל-אביב. ויזל אמר לאחר הזכייה ל"ממון" כי השטח מיועד לפתיחת סניף דגל של פרט א-מנג'ר בישראל.
קבוצת פוקס מתכוונת להתנגד באמצעים משפטיים להחלטת פרט א-מנג'ר. פוקס מסרה כי על פי הייעוץ המשפטי שקיבלה, קיימות לה טענות טובות כנגד ביטול הסכם הרישיון על ידי הרשת הבינ"ל וביחס לזכויותיה של פוקס על פי הסכם הרישיון.
עם זאת, רוב הסיכויים שהמאבק המשפטי שתנהל פוקס, גם אם הצדק לצידה, לא יגרום להפעלת הרשת בישראל. זאת כיוון שכמעט ולא ניתן להפעיל זכיון ללא שיתוף פעולה מצד חברת האם. לכן המאבק המשפטי ייסוב על גובה הפיצוים שתקבל פוקס בגין הביטול.
2 צפייה בגלריה
yk13947391
yk13947391
צילום: איליה מלינקוב
כזכור, את הזיכיון קיבלה חברת-בת משותפת לפוקס ולמסעדנים, האחים ארי ויורם ירזין. מדובר בחברה שקיבלה ומפעילה גם את הזיכיון של חברת ההמבורגרים שייק שאק בישראל.
בעקבות הדיווח אתמול לבורסה ירדה מניית פוקס בכ-3%. עוד דיווחה פוקס כי החברה המשותפת השיבה לפרט א-מנג'ר באמצעות באי כוחה כי היא דוחה את הודעת החברה הבריטית וההנמקות הכלולות בה.
יש לציין כי פוקס התחייבה במסגרת הזיכיון להשקיע 35 מיליון שקל בהקמת הרשת בישראל שתפעיל כ-40 סניפים ודוכנים במגדלי משרדים ורבי-קומות.
רשת פרט א-מנג'ר נחשבת לפופולרית ולאייקון בריטי, הרשת מוכרת היטב לישראלים שמבקרים בבריטניה, ובעיר הבירה לונדון ניתן למצוא סניף כמעט בכל פינת רחוב. הרשת מפעילה בבריטניה 446 סניפים. ויש לה עוד 150 סניפים בעולם.
הרשת מתמחה בכריכים ארוזים מקוררים, סלטים, קפה ומאפים ממוצרים טריים וטבעיים, במחירים סבירים, שנועדו בעיקר לקחת לדרך (TO GO).
קבוצת פוקס מתכוונת להתנגד באמצעים משפטיים להחלטת פרט א-מנג'ר. פוקס מסרה כי על פי הייעוץ המשפטי שקיבלה, קיימות לה טענות טובות כנגד ביטול הסכם הרישיון על ידי הרשת הבינלאומית