הפיקוח של הממונה על התחרות על חברת ויסוצקי ועל רשת שופרסל - בפעילות הסיטונאית – מתהדק: הממונה על התחרות הודיעה אתמול, כי ויסוצקי ושופרסל סיטונאות נכנסו לראשונה לרשימת "הספקים והקמעונאים הגדולים”.
הכנסה לרשימה פירושה מגבלות עבור החברות הכלולות. בין המגבלות: איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר; איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות או בשטח ובמקום של המדף שהוקצה לו על ידי הרשת; ומגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון.
עבירה על המגבלות גוררת בדרך כלל קנס כספי כבד. לאחרונה הוטל מס של מיליוני שקל על מספר חברות, בהן נטו, סנו, דיפלומט ושסטוביץ.
ספק גדול על פי חוק המזון הוא מי שמוכר מעל 333 מיליון שקל בשנה לרשתות קמעונאיות בלבד, או ספק שהוכרז כמונופול דוגמת ויסוצקי. קמעונאי גדול ייחשב מי שמחזור מכירותיו השנתי מעל 277 מיליון שקל.
אתמול פירסמה הממונה על התחרות את רשימות הספקים והקמעונאים הגדולים לשנת הכספים 2023 בהתאם לסעיף 4 לחוק קידום התחרות בענף המזון.
ויסוצקי, כאמור, נוספה לרשימה לאחר שהממונה על התחרות הכריזה עליה כבעלת מונופולין בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים. שופרסל נכנסה לרשימה לאור היקפי המכירות שלה במסגרת פעילותה הסיטונאית שלא לצרכן הפרטי - מכירות של מוצרי המותג הפרטי ומכירות של מוצרי ספקים אחרים לקמעונאים אחרים. עוד נוספה רשת המזון "משנת יוסף" – רשת קמעונאית הפועלת בעיקר במגזר החרדי.
רשימת הספקים הגדולים כוללת 29 חברות, ורשימת הקמעונאים הגדולים כוללת 26 חברות. בין הספקים והקמעונאים הגדולים: ביכורי שדה ספקית ירקות, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), ויליפוד, זוגלובק, טמפו, ליימן שליסל, מחלבות גד מילואות, מלח הארץ, קינג סטור, דור אלון קמעונאות, ויקטורי, זול ובגדול, טיב טעם ומחסני השוק.