כשמונה חודשים מפרוץ המלחמה, ישראל מעלה הילוך בעיסוק ב"יום שאחרי". בדיון במפקדת פיקוד הדרום שקיים אתמול שר הביטחון יואב גלנט הוא אמר: "בכל תהליך סיום של המלחמה לא נקבל את שלטון חמאס. אנחנו מקדמים חלופה שלטונית במסגרתה נבודד אזורים, נוציא את אנשי חמאס ונכניס כוחות אחרים שיאפשרו שלטון אחר".
לדברי גלנט, הפעולה צבאית והיכולת להחלפת השלטון בעזה, "יביאו להשגת שתיים ממטרות המלחמה: מיטוט שלטון חמאס וכוחו הצבאי והחזרת החטופים. בכל שלב ובכל תהליך סיום של המלחמה לא נקבל את שלטון חמאס בעזה".
דבריו של גלנט נאמרו בעקבות נאומו של נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן ביום שישי האחרון, שבו חשף את ההצעה הישראלית, שממנה התפרש כאילו ישראל מסכימה להישארות ארגון הטרור ברצועה גם בתום המלחמה.
כפי שפירסם נדב איל בטורו ב"מוסף לשבת" ב"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע האחרון, ראש הממשלה נתניהו אישר להתחיל לדון בפיילוט סדור בצפון רצועה עזה, שבמסגרתו כוח אחר (מקומי) ישתלט על תא שטח שצה"ל ייצא ממנו. מדובר כנראה על שכונת זייתון, ואחד מהרעיונות שעלו הוא שוועדות מקומיות (בעצם אנשי פת"ח) ינהלו את האזור מול הישראלים. לא ברור כיצד הרעיון יצא לפועל, לאור ההתנגדות להצעת הישראלית מצד חברי כנסת בליכוד ובמפלגות הימין, ובהם השרים סמוטריץ' ובן גביר שאיימו אמש לפרוש מהממשלה אם העסקה תצא לפועל.
בסוף השבוע קיימו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שיחות עם גורמים בקטאר, מצרים, טורקיה וסעודיה, במטרה ללחוץ על חמאס לקבל את העסקה. מצרים וקטאר מסרו, בהודעה משולבת עם האמריקאים, שהם תומכים במתווה שהציג ביידן, וקראו לישראל ולחמאס להגיע לעסקה. מנגד, גורם ישראלי בכיר אמר אמש כי "ישראל לא מוכנה לדרישה של חמאס לסיום המלחמה".
אתמול התקיימה גם פגישה בין נציגי ארה"ב, מצרים וישראל בנוגע לשליטה במעבר רפיח. מצרים דורשת שאת המעבר ינהל גורם פלסטיני כלשהו - שיכניס את הסיוע ממנו לרצועה. בישראל לא ממהרים להסכים לדרישת המצרים, "קודם שימצאו גורם שאינו חמאס שמוכן לבוא", אמרו גורמים בישראל.