הצפון בוער. הטילים לא מבחינים בין חקלאים המגיעים במסירות למטעים, למי שמסכנים חיים בפתיחת מכולת למען קומץ לקוחות ביישוב נטוש, לאברכים ב"כוללים" בצפת או במירון. המטרה אחידה - להשמיד. אתמול, במקביל למטח היומי בצפון, התנהל בירושלים דיון סוריאליסטי בבית המשפט העליון, מגובה בקמפיין פרסום אדיר. סיבוב נוסף בשנה ה-25 לדיוני בג"ץ בסאגה הבלתי-גמורה של גיוס בני ישיבות.
זה מה שאנחנו זקוקים לו? עוד השמצות, גידופים, השתלחות בטפילים/פרזיטים/אוכלי חינם/מוצצי דם, ולקט הכינויים שהפכו לשם נרדף של חרדים? כאילו לא טעמנו טעמה של אנטישמיות מעודכנת בעולם. כשכל יום, באחריות, יגידו לנו מצבור של בעלי מקצוע, שרק בגלל החרדים שלא מתגייסים יהגרו לחו"ל. סינוואר וחמאס, מתקפת הטילים האיראנית, החיזבאללה - כל אלה לא הביאו ולא יולידו גלי ירידה. רק אברכי הישיבות שלא "נושאים בנטל" כי ברור שלימוד תורה לא נחשב לנשיאה בנטל.
רבנים נשואי פנים ובאים בימים, שמאחוריהם עשרות שנות לימוד, מצביעים על התפקיד הקריטי של לימוד התורה בחיי האומה. נוח לצייר אותם כאטומים, כמניעי בובות על חוטים. וכל המזלזל בקו האידיאולוגי שלהם, קו של דורות, הרי זה משובח. כמה דמגוגי, כמה שטחי.
כמה חרדים יתגייסו בעקבות פסיקה זו או אחרת של בג"ץ? איזה תוכניות הניח משרד הביטחון על שולחן בית המשפט להמחיש איך צה"ל מתכוון לגייס אפילו את 3,000 החרדים עליהם דובר כ"מנה התחלתית"? האם בג"ץ מוכן לחתום על כך שלא ידון בכל עתירה שתוגש נגד תוכנית לגיוס חרדים ולא יפוצץ הסדר אחרי הסדר כפי שנהג ב-25 השנים האחרונות? האם היוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לעניני מגדר) תניח על שולחן בית המשפט העליון התחייבות שלא תתערב בדרישות להפרדה, ולהרחקת נשים מיחידות חרדיות?
הרב יגאל לוינשטיין, מייסד וראש מכינת "בני דוד" שבעלי, ששכלה 21 תלמידים, קבע: "מאז קום המדינה מטילים את האחריות לאי-הגיוס על הציבור החרדי כי רוצים ליצור מלחמה של כולם מול כולם". האשמה מוטלת, לדבריו, לא פחות על הטרפודים החוזרים של בג"ץ והייעוץ המשפטי לכל תוכנית חרדית בצה"ל שהצליחה, ובחוסר הנכונות של חילונים קיצוניים להכיל אמונות אחרות במרחב הציבורי.
בראשית המלחמה הזאת, היה נראה שמשהו השתנה. כשציציות הפכו למוצר הנדרש ביותר בין הלוחמים. כשזק"א והצלה הפכו מושא להערצה. גם זה נשחק.
מצד שני, אין ספק שגם המגזר החרדי לקה בהסברה גרועה ביותר. קשה להתווכח עם מר ליבם של בני משפחות הנופלים, המגויסים. אבל אי-אפשר ללא הסברה, וההסברה החרדית מזכירה את ההסברה הישראלית בחו"ל.
הציבור החרדי יודע להצמיח פתרונות לצרכיו. הרבה דברים השתנו בו בשנים האחרונות. יציאה לעבודה, גם של גברים. שילוב נשים בהייטק ובמקצועות מכניסים יותר, לא רק הוראה, כולל בתעשייה הביטחונית. שינויים, ביניהם מהפכניים, הצליחו רק כאשר צמחו מבפנים בהדרגתיות, מבלי לפגוע בערכי הליבה של קיום הישיבות ושמירת המצוות. צה"ל נתפס, ובצדק, כקורא תגר על שניהם. כפייה לא עבדה אף פעם. הנרדף לא ישמע למגדפיו.
בליל שלישי הבא, בעוד שבוע ויום, יבלו מאות אלפי ילדים, נערים וגברים בישראל את כל שעות ליל שבועות בלימוד תורה. גם בשעות הקטנות של הלילה ידבקו בדפי הגמרא, כמו אבותיהם, סביהם, וסבי סביהם במסורת הדורות של ליל חג מתן תורה. אולי זו הזדמנות לנסות להבין מה באמת מוביל אותם, את הרבנים, האברכים, והילדים ללמוד את התורה הזאת? למי ששואף להבין ולא רק למחזר סיסמאות וקמפיינים, זו הזדמנות לחפש הסברים מבפנים מול לומדי תורה אותנטיים: אילו עוצמות מכילים הדפים האלו, שבמשך כל כך הרבה דורות עוררו לעג ושנאה? איזה לימוד הם דורשים?
מה גרם לצורר היהודים, גנרל יורגן פון שטרופ, מחסל גטו ורשה בחודש אייר בדיוק לפני 82 שנה, לעמוד מול בני משפחתי האברכים אחרוני "מחתרת הלומדים" שלמדו גמרא תוך סיכון חייהם בבונקר בגטו - ולזעוק: "דו ביסט א רבינר", “אתם רבנים, בגללכם נפסיד את המלחמה”? הם נרצחו. צאצאי בני משפחתם יישבו בליל שבועות הזה מול דפי הגמרא.
במלחמה נגד התורה, אי-אפשר לנצח. במלחמת אחים כולם מפסידים.
הרבה דברים השתנו בשנים האחרונות בחברה החרדית, מבלי לפגוע בערכי הליבה של הישיבות ושמירת המצוות. אבל ההסברה החרדית לקויה ומזכירה את ההסברה הישראלית בחו”ל