כשתחזור הפריפריה. זה כמעט אבסורד לדבר על ההצעה הרעה שעברה ביום ראשון בחטף בקריאה ראשונה בוועדת השרים לחקיקה, ושתוביל לסגירה של עשרות ספריות בפריפריה - במציאות שבה, ובכן, מה שלא באמת קיים זו הפריפריה בעצמה. אבל מכיוון שאנחנו מייחלים לאיזשהו עתיד ואופק לדורות הבאים, חייבים לדבר על הצעת החוק הפוגענית וקצרת הרואי שמקצצת באופן לא מידתי בתקציבי הספריות הציבוריות.
המתמטיקה של הספריות. לפני 17 שנה עבר התיקון לחוק הספריות הציבוריות שהוביל השר הרב מלכיאור, שלפיו כל שירותי הספרייה יהיו בחינם ומונגשים לכלל הציבור. התקציב שנקבע אז היה 85 מיליון שקלים בשנה, ואמור היה לכלול גם הצמדה למדד - שאותה משרד התרבות, כמה מפתיע, מעולם לא מימש. בנוסף, מחירי הספרים ושאר פעילויות התרבות עלו בהרבה מאז - מה שאומר שכיום, עם 85 מיליון שקלים, אפשר לקנות הרבה פחות ספרים, פחות מפגשי סופר, פחות סדנאות קריאה וכתיבה, פחות הצגות ואירועים לילדים, וכו'. ככה זה: אם לא מעלים את תקציב הספריות במשך תקופה ארוכה, המשמעות היא חנק וקיצוץ כנפי התרבות - גם בלי להגיד שמקצצים. אלא שבנוסף, הצעת החוק הנוכחית שעברה בקריאה ראשונה בוועדת השרים חונקת את הספריות עוד יותר, משום שהיא כוללת קיצוץ בסך של 18 מיליון שקל לשנתיים הקרובות - 12 מיליון השנה, ו-6 מיליון בשנה הבאה. נכון שלפי התוכנית בשנה השלישית, כלומר ב-2026, התקציב יחזור לעמוד על 85 מיליון שקל - אבל לפחות כעת נראה שזה שוב יהיה ללא הצמדה למדד.
והחלשים נפגעים. אז מה בעצם יקרה כתוצאה מהקיצוץ הצפוי בשנתיים הקרובות, וקיבוע הסכום בלי שיתעדכן לאחר מכן? המשמעות היא פגיעה, קודם כל, באוריינות ובתרבות של תושבי הפריפריה, של המועצות המקומיות החלשות יותר, העניות, אלה שמראש הילדים והנוער וגם המבוגרים שבהן יכולים פחות ומקבלים פחות, וזה בבחינת עוד מהאופן חסר האופק והאחריות שהממשלה הנוכחית מתנהלת בו. ברשויות החלשות, הספריות שלא יקבלו תקציב - או שתקציביהן יקוצצו בהמשך - פשוט ייסגרו. במקומות המעט יותר חזקים הרשויות אולי יחזרו להפעיל את הספריות במודל עירוני ולא במודל הציבורי שכספיו קוצצו - כלומר, יחזרו להשית חלק מהעלויות על הציבור, שיתבקש פתאום, לאחר 17 שנה, לחזור ולשלם על השאלת ספרים ועל תוכני תרבות. או במילים אחרות: לכו חפשו מי יבוא לספרייה ולא יישאר תקוע בטיקטוק.
בידיים של השר. ולכן, אנשי הספריות הציבוריות נזעקים כעת וקוראים לשר התרבות מיקי זוהר לשמור אמונים לתחום שעליו הוא אמון, ולעצור את הפגיעה בחוק ואת הרס הספריות. בידיו של השר להחליט אם מיליוני ישראלים - המנויים הפעילים בספריות - יוכלו להמשיך לקרוא ספרים וליהנות בחינם משירותי הספריות הציבוריות בכל רחבי הארץ, או שייסגרו ספריות ביישובים רבים שיקרסו תחת נטל המימון.