שר הפנים משה ארבל כתב מכתב תקיף לשר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, בעקבות עימות שנחשף אתמול ב-ynet בין ראש עיריית קריית-שמונה אביחי שטרן לאלוף פיקוד הצפון אורי גורדין. במכתב חשף ארבל תקרית נוספת - ודרש מהשניים לוודא כי קציני הצבא מתייחסים בכבוד לנבחרי הציבור. לאחר אותו עימות נורה מטח נוסף לעבר העיר, ושני בני אדם נפצעו קל כתוצאה מנפילת רקטה.
2 צפייה בגלריה
yk13948038
yk13948038
(אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: דו"צ)
לדברי ארבל, על גלנט והלוי "לקרוא את קציני הצבא הבכירים בפיקוד הצפון לסדר, ולהבהיר להם כי התבטאויותיהם נגד נבחרי ציבור והתנהלותם החריגה אינן עולות בקנה אחד עם המצופה מקצינים בכירים בצה"ל". הוא ציין כי נפגש עם שטרן, ש"מוביל בתנאים בלתי אפשריים קהילה בת כ-24 אלף תושבים המחולקת על פני קרוב ל-200 מלונות ברחבי הארץ".
במכתב חשף ארבל התנהלות חמורה נוספת בין קציני הצבא לראש העיר: "לפני שבועיים, רמ"ט הפיקוד (תא"ל במיל' אלון פרידמן, י"ק) פנה בבוטות לראש העיר, בין היתר במילים 'תפסיק לזיין לי בשכל, תהיה במלון שלך ותשתוק עד שתקבל הודעה אחרת'". לדברי ארבל, פרידמן אמר את הדברים "לאחר שראש העיר הפנה שאלות בדבר המצב הביטחוני בה".
2 צפייה בגלריה
yk13948039
yk13948039
ראש עיריית קריית־שמונה אביחי שטרן | צילום: אוראל כהן
העימות בין ראש העירייה למפקדי הפיקוד הבכירים בצפון, הגיע בין השאר גם בהמשך לביקורת שמשמיעים ראשי הרשויות על קבלת ההחלטות, שנעשית לדבריהם במנותק מהם וללא שיתוף והתייעצות. כך למשל השמיעו ביקורת בשבוע שעבר נגד החלטת הצבא לדלל בכמות כוחות המילואים המגויסים לכיתות הכוננות ביישובי הצפון, שהפכו לחזית לאחר שהסמוכים לגבול פונו מתושביהם. בצפון נדהמו מהחלטה זו, שהתקבלה ללא תיאום.
העימות התרחש בפגישה שנערכה אתמול בין ראשי הרשויות לאלוף הפיקוד, בה ערך בפניהם גורדין סקירה מבצעית מקיפה. האלוף פתח את המפגש לשאלות, ושטרן עימת אותו עם יכולות כיפת ברזל והצלחותיה נוכח הנפילות הרבות בעיר. בשלב מסוים הרוחות התלהטו, וגורדין - לדברי נוכחים בחדר - דפק על השולחן כשראשי רשויות התווכחו ביניהם. אלוף הפיקוד מחה על כך שקוטעים את דבריו, קם מכיסאו וביקש לסיים את המפגש. שטרן, מצידו, צעק לעבר גורדין שעליו להתבייש בעצמו - ובחר לעזוב בעצמו את החדר של לשכת האלוף. לאחר מכן המשיך הדיון בלעדיו.
"נמאס לי להיות דוגמנית במפגש הזה ולפגוש אדם שחושב שאני חייל שלו", אמר שטרן, "הוא הבעיה שלנו בצפון, ובמקום לענות על שאלות קשות זו הדרך שלו? אני לא מחפש למצוא חן בעיניו ולא להיות חבר שלו, אלא לשמוע ממנו תשובות מקצועיות ולא מתחמקות. ציפיתי שבחדר סגור ובפורום מצומצם אקבל מענה".
אתמול נשמעו אזעקות רבות בצפון. בנהריה רצו שלוש פעמים למרחבים המוגנים, ואש פרצה לאחר שכטב”ם נפל בעיר, לראשונה מפרוץ המלחמה. בעכו נשמעה אזעקה ביום השלישי ברצף, ובקצרין התמודדו שעות עם שריפות שפרצו אחרי מטח לאזור. והנתונים מראים: מאי היה החודש שבו מספר מתקפות חיזבאללה היה הגבוה ביותר - 325 תקיפות.