שבועות הוא חג אכילת המאכלים החלביים, וזה מדאיג לא מעט הורים לילדים שסובלים מאלרגיה לחלב פרה. על שמחת החג שלהם מעיבה דאגה קשה לילד/ה, שכל טעימה ממזון שמכיל אפילו מעט חלב פרה עלולה לעורר אצלם תגובה אלרגית אשר כרוכה בסיכונים שונים.
2 צפייה בגלריה
yk13949608
yk13949608
(צילום: שאטארסטוק)
מהי בעצם אלרגיה וכיצד היא נוצרת בגוף הילד? מדובר בתגובה של מערכת החיסון לחדירת חומרים לגוף שאצל רובנו לא גורמים לבעיה, אולם אצל אנשים רגישים הגוף מזהה אותם כחיידק עוין או כווירוס ונלחם לחיסולם. אלרגיות יכולות להתפתח בעור, במערכת הנשימה, אך גם בתגובה למזון - סוג האלרגיה הכי פחות שכיח. "20-30 אחוז מכלל האוכלוסייה סובלים מאלרגיות שונות, אבל רק אחוז אחד סובלים מאלרגיה למזון, תופעה שקיימת בעיקר בקרב תינוקות וילדים צעירים", אומרת ד"ר ורד שיכטר קונפינו, מנהלת היחידה לאלרגולוגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה.
2 צפייה בגלריה
yk13951147
yk13951147
ד"ר ורד שיכטר | צילום: זיו כץ
לדבריה, "אלרגיה למזון מתחלקת לשני סוגים: תגובה מיידית של הגוף תוך שניות או דקות ספורות מהחשיפה לאלרגן, שמתבטאת בשורה של תסמינים כמו עקצוץ בחך, תפרחת מפושטת על העור, גודש בעיניים, דמעות, הקאות, שלשולים, צפצופים בדרכי הנשימה ואפילו שוק אנפילקטי מסכן חיים, ואילו הסוג השני של האלרגיה יופיע בתוך שעות עד ימים, והוא מתבטא בתופעות הקשורות במערכת העיכול: הקאות ושלשולים, לפעמים דמיים".
מרבית אלרגיות המזון נגרמות מביצים, דגים, אגוזים, בוטנים, שקדים, שומשום, דגנים, חלב פרה, מאכלי ים, קיווי ואפרסק. הבשורה הטובה: ברוב מהמקרים האלרגיה חולפת מאליה אחרי גיל שלוש-חמש.
חשוב לציין שיש הבדל בין אי-סבילות למזון לאלרגיה. כיצד מבדילים בין השתיים? "אחרי שאלרגולוג ילדים מומחה ישמע את הסיפור הקליני, הוא יחליט על ביצוע טסטים למזון החשוד", מסבירה ד"ר שיכטר קונפינו, "במהלך הבדיקה שורטים מעט את עור הילד ומטפטים לפצע טיפות חלבון מהמזון החשוד. אם כעבור 15 דקות תתפתח במקום תגובה אלרגית, כמו אודם ונפיחות, ניתן יהיה לקבוע שהמטופל אלרגי. במקרים שהטסט יצא שלילי אך עדיין יש חשד לאלרגיה, תחת השגחה קפדנית נותנים לנבדק לבלוע מינון מזערי מהמזון, ואם אין תסמינים בעייתיים מעלים בהמשך את המינון". לדבריה, המלצת רופאי הילדים היא לחזור על הטסטים הללו לפחות אחת לשנה, וניתן לאבחן אלרגיה כבר מחודשי חייו הראשונים של התינוק.
האם אלרגיה למזון היא לצמיתות? "מדובר אמנם במצב שיוצר קשיים רבים להורים בשל הצורך בהשגחה תמידית כדי למנוע את חשיפת הילד למזון האסור, אבל הבשורה הטובה היא שהאלרגיה אשר מערבת את מערכת העיכול חולפת בשיעורים גבוהים, כי היא הקלה מבין כלל האלרגיות המתפתחות בגוף האדם".
ומהו הטיפול? "הטיפול נגזר מחומרת התגובה הקלינית. הוא כולל מתן חומר אנטי-היסטמיני (למשל טיפות פניסטיל) ובמקרה של קוצר נשימה, תחושת חנק או עילפון, הטיפול הוא בזריקת אדרנלין. כל ילד שהתגלתה אצלו אלרגיה קשה למזון מצויד במזרק אפיפן מציל חיים".
ד"ר שיכטר קונפינו מסבירה כי "עד לעשור האחרון הטיפול המקובל היה הימנעות מוחלטת מהמזון הספציפי, אבל בשנים האחרונות נעשית חשיפה מבוקרת לאלרגן תחת השגחת רופא, במינונים שהולכים וגדלים, כדי ליצור עמידות".
אגב, מחקרים העלו כי חשיפה מוקדמת לבוטנים מפחיתה את הסיכוי להתפתחות אלרגיה אליהם. ניתן להתחיל בטעימות של מוצרים המכילים אותם כבר סביב גיל 4-6 חודשים.
Ariela-a@yedioth.co.il