אחרי הלחץ שהפעיל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המשטרה הודיעה כי החליטה שמצעד הדגלים, אשר יתקיים מחר לכבוד "יום ירושלים", יעבור דרך שער שכם.
1 צפייה בגלריה
yk13950059
yk13950059
(מצעד הדגלים של השנה שעברה. המשטרה נערכת לירי רקטות | צילום: אלכס קולומויסקי)
במשטרה טוענים כי אין מידע מודיעיני אשר מצביע על כוונה לפגוע בקיום המצעד וכי "ניסיונות ההצתה נמוכים משנים עברו". עוד הסבירו במשטרה כי "כלל האירועים נלקחים בחשבון, ובוצעו תרחישים הנוגעים לשלל מקרים אפשריים, כולל אפשרות של ירי רקטות לעבר העיר בזמן הצעידה".
ביום ירושלים מציינים את איחוד העיר אחרי מלחמת ששת הימים. מצעד הדגלים הוא רכיב מרכזי בחגיגות. באירוע צפויים להשתתף אלפי משתתפים, שיצעדו ברחבי העיר, ייכנסו לשער שכם ויגיעו משם לכותל המערבי. המשטרה הודיעה כי בשל המצעד ייסגרו כבישים מרכזיים בעיר לפרקי זמן ממושכים וקראה לציבור להתנהג באחריות ולשמור על הנחיות הבטיחות. לאורך מסלול הצעדה יוצבו 3,000 שוטרים, לעומת 2,000 שנפרסו בעיר במצעד הגאווה שהתקיים בשבוע שעבר.
למצעד הדגלים יש היסטוריה של מתיחות ומהומות. ב-2021 פרץ מבצע שומר החומות אחרי שחמאס שיגר רקטות לעבר ירושלים ומקומות נוספים במהלך המצעד. ב-2022 ביקש שגריר ארה"ב לשעבר, טום ניידס, מהשר לביטחון פנים דאז, עמר בר-לב, לבחון את שינוי תוואי המצעד מחשש להתלקחות. בר-לב השיב בשלילה. גם בשנה שעברה עבר המצעד בשער שכם, ופרט להשלכת חפצים לא נרשמו אירועים חריגים.
מי שחוששים מהמצעד הם הסוחרים הערבים שחנויותיהם נמצאות באזור שער שכם. ג'יהאד, שעובד בחנות "ממתקי אל נאג'ח" ברחוב הגיא בעיר העתיקה, אומר כי "זה יהיה יום שחור. אין לי שום בעיה שיעברו פה בריקודים ועם דגלים, אבל בכל שנה מחדש מקללים אותנו, שוברים לנו את המנורות של החנות, בועטים בדלת ומעקמים אותה. לפני שנה עברו פה חבר'ה יהודים והעיפו לי את מגש הממתקים לרצפה. שאלתי אותם 'למה ככה?', והם קיללו אותי. התעצבנתי וקיללתי חזרה, ובמקום שהמשטרה תלך אליהם – השוטרים ישר קפצו עליי. כל הבעיה זה נתניהו ובן גביר. הם רוצים שתהיה אש".
עזיז, בעל בית קפה בכניסה לשער שכם, מוסיף: "אנחנו מפחדים. הבעיה היא לא תושבי ירושלים אלא המתנחלים שמגיעים מבחוץ. במשטרה אומרים לנו: 'תסגור את החנות. אם אתה פותח, האחריות שלך'. אז אני אסגור. ככה אין כסף אבל אין גם בלגן".
תושב מזרח ירושלים, אותו מצאנו קונה באזור, סיפר כי הוא חושש ש"קיום המצעד בתוואי הזה בזמן שיש מלחמה בעזה והרשתות הפלסטיניות מוצפות בתיעודים קשים מרפיח – זה דבר שיכול לגרום לעימותים קשים. אני עומד להתרחק מהאזור בזמן שהמצעד יעבור פה".
במקביל למצעד הדגלים, ייערך "מצעד הפרחים", שיחל ב-10:00 בבוקר בכיכר ספרא. גדי גבריהו, יו"ר פורום "תג מאיר" שמוביל את הצעדה מספר כי "זאת השנה העשירית שאנחנו צועדים עם הפרחים. אנחנו לא אומרים לאף אחד איך לחגוג את יום ירושלים, אבל החג שלנו לא חייב להיות אצבע בעין לשכנים שלנו. אנחנו מחלקים פרחים בעיקר איפה שמשביתים להם את המסחר כמסר של תקווה ורצון לעתיד משותף, קרבה והבנה”.