4 צפייה בגלריה
yk13949859
yk13949859
("בארמון". הופעות ושתייה בארמון הנציב | צילום: עמית שאבי)
תחנה של אלכוהול: "בארמון" – פאב קהילתי בשכונת ארמון הנציב
שנת הקמה: 2021
מספר חברים בקהילה: 46 חברי אגודה
מי אתם? "ארמון הנציב היא שכונה עם 16 אלף תושבים, שלא היה בה אפילו פאב או בית קפה אחד", מספרת סאם רובינסון, המתגוררת בארמון הנציב מאז שעלתה לישראל לפני 15 שנים, "במהלך הקורונה מימשנו רעיון של שנים: לפתוח פאב. קנינו אוטובוס, שיפצנו אותו, הוספנו דק, פרגולה ומקומות ישיבה והפכנו אותו לבר שכונתי. עשינו הדסטארט כדי לגייס כסף והמינהל הקהילתי והעירייה סייעו לנו".
תפעול הפאב מבוסס על התנדבות. 46 חברי "האגודה" – הגרעין הקשה של הקהילה – אמורים לשמש כברמנים פעם אחת בחודש. בפועל זה קורה הרבה יותר, ומצטרפים אליהם גם תושבים אחרים מהשכונה.
"אנחנו מנסים להנגיש את הפאב לכולם כמקום של הקהילה ולמען הקהילה", מספרת רובינסון, "אנחנו פתוחים בעיקר בסופי שבוע, ולפעמים עושים ארוחות שבת. בכללי אנחנו עושים מה שאפשר וכיף – הופעות סטנדאפ, להקות, סדנת קוקטיילים, הקרנות משחקי כדורגל וכדומה".
איך אפשר להצטרף? חברי האגודה אמורים להיות מארמון הנציב. התנאי הוא להתנדב לפחות משמרת אחת בחודש ולהגיע למפגשי האגודה פעם בכמה זמן. מי שרוצה להעמיק יותר את הקשר יכול להצטרף לוועד הפאב ולהיות יותר פעיל. אפשר להתנדב גם באירועים, במסיבות, בשיפוצים וכו'.
לפרטים נוספים ויצירת קשר: barmon-pub.com
4 צפייה בגלריה
yk13950378
yk13950378
חברות קהילת "הירושלמיות" | צילום: שלו שלום
בנות הזהב "הירושלמיות": להט"ב זהב
שנת הקמה: 2012
מספר חברות בקהילה: כ-40
מי אתן? "אנחנו קהילה של לסביות וקוויריות בגיל השלישי", מסבירה רובין רוזנבאום (69), עובדת סוציאלית וממובילות הקהילה, "מדובר בקבוצה פמיניסטית של בנות 50-80, או לפחות המילה 'פמיניזם' נמצאת על השולחן. זו לא קבוצה לדייטינג וזוגיות אלא בעיקר לחברוּת. אנחנו רוצות ליצור זיכרונות חיוביים בגיל מבוגר. עם הזקנה דברים הופכים מטושטשים וזה מאוד חשוב ליצור זיכרונות כיפיים ביחד גם בגיל הזה".
אלן חייקין (66), ביולוגית, מדענית ושותפה של רובין בהובלת הקבוצה, מספרת: "הרעיון הוא לגבש את הקהילה באמצעות פעילויות ומפגשים. יש לנו מפגש פיזי פעם בחודש, ומאז הקורונה אנחנו נפגשות אפילו פעם בשבוע כדי להיות ביחד ולתמוך. אנחנו יוצאות יחד לטיולים, מסיבות, סרטים וככה נרקמו בינינו קשרים אמיצים".
איך אפשר להצטרף? "באתר של הבית הפתוח יש את קטגוריית 'הגיל השלישי', משם אפשר לפנות לרכז הגיל השלישי, והוא מפנה אלינו. מי שפונה אלינו מוזמנת למפגש או מסיבה", אומרת רובין.
לפרטים נוספים ויצירת קשר: מייל – seniors@joh.org.il, וואטסאפ – 0585784799.
4 צפייה בגלריה
yk13950370
yk13950370
קהילת יוסף שלום | צילום: שלו שלום
לא חרדים מעבודה: "יוסף שלום" – קהילת חרדים עובדים משכונת רמות
שנת הקמה: 2014
מספר חברים בקהילה: כ-100 משפחות
מי אתם? "הקהילה מורכבת מבוגרי ישיבות חרדיות, שכולם עובדים", מספר המייסד, יענקי גודמן, "רצינו למלא צורך בסיסי של בית כנסת נקודתי, משהו קהילתי ואכפתי שכל אחד ירגיש שייך אליו ויוכל להגיע בלי קשר לדרך שבה הוא מתפלל בחייו האישיים. בציבור החרדי בדרך כלל זה עניין של מה אתה עושה בחייך האישיים, איך אתה מתנהג ואיך אתה מתלבש. רצינו מקום שבו לא משנה איך אתה נראה או במה אתה עוסק. אתה יכול להרגיש בו בבית. אני מכיר אנשים שבחרו להגיע לגור במיוחד בשכונת רמות כדי להשתייך אלינו".
לדבריו, "לאחר שהקהילה התגבשה, עלה צורך במוסדות חינוך שכוללים לימודי ליבה מלאים ומעורבים בחברה הישראלית. אז הקהילה עוסקת כיום בפתיחת מוסדות חינוך כאלה לחרדים. מעבר לזה אנחנו עושים סעודות יחד, אירועים, פעילויות וחגים. למשל, בתקופת הסגרים של הקורונה שאלנו את עצמנו איך בכל אופן אנחנו יוצרים קהילתיות. בשבת שאחרי פסח החלטנו שנעבור בבית של כל משפחה עם שקיות שבהן מכתב יפה וזוג חלות. אנשים שמחו וקיבלנו המון פידבקים חיוביים.".
איך אפשר להצטרף? "ברגע שאנשים רוצים להתפלל אצלנו, הם מחויבים להגיע לפחות יום בשבוע", אומר גודמן, "שם נוצר הקשר. אנחנו פתוחים לקבל כל אחד שרוצה להיות חלק. מה שקורה לרוב זה שמי ששומע על הקהילה נכנס לקבוצת הווטסאפ ושם הוא חוֹוה את מה שקורה בה ושומע על הפעילויות שלה".
ליצירת קשר: Yosefshalom20142@gmail.com
4 צפייה בגלריה
yk13950363
yk13950363
קהילת מצילות המזון | צילום: עמית שאבי
2.5 טונות מזון שלא נזרק: מצילות המזון משכונת קריית מנחם
שנת הקמה: יוני 2023
מספר חברים בקהילה: כ-50 משפחות, ויש קהילות נוספות שמשתפות פעולה
מי אתם? "מדובר בקהילה שמצילה מזון לפני שהוא מושלך לפח", מספרת המייסדת, איילת טיין, "היא משתפת פעולה עם הסופרמרקט השכונתי בקריית מנחם, משם נאספים בסוף כל יום ירקות ופירות שאמורים להיזרק. מה שראוי למאכל מחולק, או מבושל ואז מחולק. מה שלא ראוי הופך לקומפוסט. הרעיון למיזם נבע מההבנה שפסולת אורגנית שנזרקת לפח רגיל היא אחד מגורמי זיהום האוויר הכי גדולים שיש בעולם, אבל זה אחד הדברים שהכי קל לטפל בהם. פניתי בעזרת המינהל הקהילתי לסופר 'חמדת הארץ', סיפרנו שיש לנו מטרה אקולוגית וחברתית, וכך כבר הצלנו בערך 2.5 טונות של מזון ושמרנו על הסביבה".
הקהילה החלה לאחרונה בשיתוף פעולה עם בית תמחוי בשכונה, עם נשות הגיל השלישי שפעם בשבוע מתגייסות למיין את הסחורה, וגם ילדים עם מוגבלות מעמותת "אלווין" הצטרפו לפרויקט. "הקרן לירושלים ירוקה" מסייעת לקהילה ומשקיעה כספים ותמיכה בפרויקט.
טיין מספרת: "פעם פתחנו דוכן הצלת מזון באירוע קהילתי בשכונה. שמנו שם כרוביות, קלמנטינות וכל מה שהצלנו באותו יום. ילדים פשוט באו והתחילו לנשנש. ילד שרצה לאכול בננה באמצע הפעילות פשוט בא ולקח. סגרנו להורים את הפינה במקום שיצטרכו להיסחב עם אוכל".
ליצירת קשר: ayelethein@gmail.com
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מסכם: "הקהילות המגוונות הן מנכסיה הגדולים של העיר. ירושלים מהווה בית לקהילות מרקעים שונים ודתות שונות שחיות זו לצד זו. הקהילות הללו מוסיפות לה עושר תרבותי ורוחני, מקיימות חיים עשירים, ופועלות תוך ערבות הדדית ושיתוף פעולה”.