לאחר שבצה"ל קיבלו מידע מודיעיני שאומת, הגיעו אמש הבשורות הקשות: החטופים חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול מתו בשבי. גופותיהם עדיין מוחזקות ברצועת עזה, יחד עם 120 חטופים נוספים שעל מותם של עשרות מהם נודע במהלך 241 ימי המלחמה.
6 צפייה בגלריה
yk13950106
yk13950106
(מימין: יורם מצגר, חיים פרי ועמירם קופר. בשבי)
קביעת מותם של הארבעה אושרה אתמול באופן סופי על ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות, משרד הדתות והרב הראשי לישראל שבחנו את הממצאים.
חמאס פירסם סרטון של שלושה מהם - תושבי קיבוץ ניר עוז חיים פרי (80), יורם מצגר (80) ועמירם קופר (85) - בעודם חיים, בחודש דצמבר. ההערכה היא שהם נהרגו שבועות לאחר מכן, ייתכן בזמן שצה"ל תימרן בחאן-יונס עם אוגדה 98. בצבא לא פוסלים שהם נהרגו בשל פעולה התקפית של צה"ל, במישרין או בעקיפין. עם זאת, בצה"ל מדגישים כי לא הייתה תקיפה במקום שבו היה ידוע על נוכחות חטופים.
6 צפייה בגלריה
yk13950258
yk13950258
נדב פופלוול בשבי
סרטון של נדב פופלוול (51) מקיבוץ נירים הופץ לפני פחות מחודש, פניו היו חבולים, ולא ברור מתי הסרטון צולם.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה מיוחדת כי "אנחנו מעריכים כי הארבעה נהרגו יחד, במרחב חאן-יונס, לפני מספר חודשים, בעודם מוחזקים על ידי מחבלי חמאס ובעת שכוחות צה"ל פעלו בחאן-יונס. אני יודע שיעלו שאלות קשות בנוגע לנסיבות המוות, אנחנו בוחנים אותן לעומק ונציג את הממצאים בהקדם בשקיפות - קודם למשפחות ואחר כך גם לציבור".
6 צפייה בגלריה
yk13950450
yk13950450
עמירם קופר ומשפחתו
הוא הוסיף: "נמשיך בכל המאמצים המבצעיים והמודיעיניים כדי להביא מידע נוסף על מצב החטופים והחטופות ועל מנת להשיב את כלל החטופות והחטופים הביתה בהקדם. זו החובה המוסרית שמוצבת לנגד עינינו".
ממטה משפחות החטופים נמסר לאחר היוודע דבר מותם של כי "שברון הלב עם הידיעות הכואבות צריך לערער כל אזרח במדינת ישראל, ולהכניס לחשבון נפש עמוק כל מנהיג. אנחנו שבים ודורשים ממשלת ישראל: אשרו מיד את עסקת נתניהו!"
6 צפייה בגלריה
yk13950105
yk13950105
נדב פופלוול
בינתיים, ישראל וארה"ב חלוקות בשאלת השלב השני של עסקת החטופים המוצעת שחשף הנשיא ג'ו ביידן. ביידן לא מתייחס לגורם חלופי לחמאס, מה שמעלה שאלות בישראל. בנוסף, הוא אומר כי אם בסיום שלב א' (אחרי 42 ימים) לא יגיעו להסכם על שלב ב' (קרי סיום המלחמה) לא תחודש האש, ומבחינת רבים בישראל מדובר בסדין אדום. זה עלול להיות פתח למו"מ בלתי נגמר מצד סינוואר, ולניסיונות לסחוט את ישראל. בירושלים טוענים כי אם חמאס ימרח את הזמן הלחימה תתחדש אך אין מנגנון מוסכם שיקבע אם חמאס אכן מורח את הזמן - ואז סביר שישראל תואשם בפיצוץ הפסקת האש.
6 צפייה בגלריה
yk13950405
yk13950405
יורם מצגר ומשפחתו
לדברי גורם ישראלי, "המסקנה המצערת היא שביידן לא מבין את סינוואר. אם הוא מבטיח לו שהאש לא תתחדש בכל מקרה בשלב השני, איזה אינטרס יש לסינוואר להסכים לשלב הראשון?"
אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת כי "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור".
6 צפייה בגלריה
yk13950418
yk13950418
חיים פרי ומשפחתו
שעות ספורות לאחר מכן ענה לו דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק", אמר, "הכדור כעת במגרש של חמאס. אנחנו מסכימים עם ראש ממשלת ישראל שלישראל קיימת זכות להרוס את יכולות חמאס. אבל כעת הזמן לעבור לשלב הבא - להתחיל את השלב הראשון, לשחרר חלק מהחטופים ולהתחיל לדון בשלב השני".