ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את משרד האוצר לא לתכנן שום העלאות מסים בשנה הנוכחית ולכוון שינויים במסים רק לינואר 2025. כך נודע ל"ממון". בכך הורדה מסדר היום סופית התוכנית להעלות את שיעור מס ערך מוסף באחוז אחד ל-18% כבר ב-1 ביולי ולפיכך שיעור המע"מ, שמשפיע ישירות על כל המחירים במשק, יועלה לשיעור זה רק ב-1 בינואר הבא.
במשרד האוצר בוחנים בימים האחרונים צעדים הכרחיים לצמצום הגירעון הגדול בתקציב, הן בשנה הנוכחית, שבה כבר צופים חריגה בגירעון לכיוון של 8% במקום 6.6% שנצפו בהחלטת תקציב המדינה, והן לשנה הבאה. רק אתמול פירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר שמואל אברמזון, את תחזית ה"נומרטור" לשנת 2025 ולפיה הגירעון יחרוג עד לשיעור גבוה של 5.2%, לעומת תחזית קודמת שיגיע ל-3.5%.
2 צפייה בגלריה
yk13951688
yk13951688
(צילום: שלו שלום)
במשרד האוצר מתקיימים בימים אלה דיונים בדבר הצעדים שיהיה צורך לנקוט בתקציב המדינה לצמצום הגירעון העצום, כאשר החשש המלווה את הדיונים הוא שהמצב המחמיר בעת התמשכות המלחמה עלול להוביל לעוד הורדות דירוג אשראי של כלכלת ישראל בתקופה קרובה.
בחוק התקציב שאישרו הממשלה והכנסת לפני שבועות אחדים נכללת העלאת שיעור המע"מ, ביטוח הבריאות ומסים נוספים רק בשנת 2025. אולם, בשל החריגה המסוכנת מהגירעון כבר השנה, עקב הוצאות המלחמה הגבוהות מאוד במישור הלוחמה ובמישור האזרחי (פיצוי המפונים, העסקים ועוד), הציעו בכירים באוצר להקדים את העלאת המע"מ באחוז כבר לראשית החודש הקרוב, 1 ביולי.

"זה לא הזמן"

כאמור, ראש הממשלה הודיע בימים האחרונים לשר האוצר ולבכירי משרדו את עמדתו שלא יאשר העלאות מסים בשנת 2024. גם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, מתנגד בתקיפות רבה להעלאות מסים השנה ואמר ל"ממון": "חד-משמעית לא נרשה שום העלאות מסים כעת. זה לא הזמן להעלות מסים בעת מלחמה ומאחר שהמשק כבר מתאושש נתוני הכלכלה של ישראל צפויים לשיפור מהיר כבר בעת הקרובה".
בין הצעדים שינקוט משרד האוצר ב-1 בינואר: העלאת המע"מ ל-18%, ביטול הפטור ממס על יבוא עד ל-75 דולר, העלאת שיעורי אגרות שונות שגובה הממשלה כולל על כלי רכב.
2 צפייה בגלריה
yk13951681
yk13951681
המע"מ יעלה ל־ 18% בעוד כשבעה חודשים. ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
יצוין שהכלכלן הראשי הוריד את תחזית הצמיחה לשנת 2025 מ-5.6% ל-4.6%, כאשר המשמעות תהיה גביית מסים נמוכה מהצפוי בשנה הבאה. עם זאת, נודע שבנתוני ביצוע התקציב, שיפרסם החשב הכללי באוצר רו"ח יהלי רוטנברג לחודש מאי, יש המשך של בלימה של הירידה בגביית המסים שנרשמה בחודשים הראשונים של המלחמה וצפוי אף שיפור בגבייה ועמידה ביעד הממשלה בחודש מאי.
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', דיבר שלשום בכנס השנתי של רואי החשבון באילת, ואמר כי "ההשקפה שלנו היא שצריך להיזהר ממבצעי סוף עונה בתחום המסים ולא להביא עכשיו את הכסף באופן מיידי על חשבון העתיד. גופים מבינים ששנת 2024 היא קשה למשק כי ההוצאות מטורפות בגלל המלחמה. יותר מדאיג את חברות דירוג האשראי מה יקרה הלאה".
בכנס דיבר אתמול גם יו"ר רשות ניירות ערך, ספי זינגר, שהתייחס למלחמה. "השאיפה שלנו שלמעט מצב קיצון, הבורסה בישראל תמשיך לפעול. סגירה של בורסה היא אירוע מאוד דרמטי", אמר זינגר וציין שב-8 באוקטובר הבורסה פעלה.

עלייה בשכר הממוצע

השכר הממוצע ממשיך לעלות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול עולה כי בחודש מארס הגיע השכר הממוצע בישראל ל-14,079 שקל, עלייה של 3.2% לעומת מארס 2023, אז היה השכר הממוצע 13,638 שקל. בענף ההייטק נרשמה עלייה גבוהה של 12.2% והשכר הממוצע הגיע ל-35,870 שקל.