בניגוד לאיומים ולאולטימטום לפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', המפלגות החרדיות מתייצבות לצד תומכי העסקה לשחרור החטופים. יממה לאחר שיהדות התורה הביעה תמיכה, הודיעה גם ש"ס כי תתמוך בהסכם גם במחיר של הפסקה זמנית של המלחמה.
"יש בעסקה צעדים מרחיקי לכת למען השבת החטופים וקיום מצוות פדיון שבויים", אמרו במפלגה של אריה דרעי, "ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ובשביה".
נזכיר כי יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, אמר כי הוא תומך בעסקה לאחר שנפגש עם משפחות החטופים. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, בירך על התמיכה של ש"ס ויהדות התורה: "צעד ערכי חשוב של אחריות לאומית".
במערכת הפוליטית היו אתמול שתי הערכות: האחת, נתניהו באמת פועל לקדם עסקה לשחרור חטופים ולכן הוא מגבש תמיכה בתוך הקואליציה על רקע האיומים של שני השותפים שלו מימין. לדברי בכיר בליכוד, "נתניהו מעוניין להראות לציבור שהקואליציה שלו היא לא רק קואליציה של קיצוניים ומשיחיים בדמותם של בן גביר וסמוטריץ'. לכן הוא ביקש את תמיכת החרדים כדי להראות לציבור שיש גם תמיכה בהסכם מתוך הקואליציה. ואם באמת הולכים להסכם – חשוב לו שיהיה רוב".
2 צפייה בגלריה
yk13952202
yk13952202
מגבש תמיכה בקואליציה. ראש הממשלה נתניהו | צילום: AP
ההערכה השנייה גרסה כי החרדים מבינים כי לא יהיה הסכם לשחרור חטופים בשל עמדת חמאס, אולם כדאי להם להביע תמיכה בהסכם כדי לרצות את רוב הציבור בישראל שמביע תמיכה גדולה בעסקה לשחרור חטופים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל בראיון למגזין "טיים" שהתפרסם אתמול אם נתניהו מאריך בכוונה את המלחמה לצרכיו הפוליטיים, ואף שהשיב שאינו מתכוון להגיב על כך - הוא הוסיף באותה נשימה: "יש לאנשים כל סיבה להגיע למסקנה הזו".
חרף טענותיו נגד נתניהו, שאותן השמיע לא אחת בחודשים האחרונים, ביידן מבהיר בראיון כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקת חטופים והפסקת אש הוא ארגון הטרור חמאס. "חמאס יכול לגמור את זה מחר אם הוא רוצה", אמר, "ההצעה האחרונה מצד ישראל מאוד נדיבה. ביבי תחת לחץ כבד מאוד בסוגיה הזו, ולכן הוא מוכן לעשות כמעט הכול כדי להשיב את החטופים הביתה".
2 צפייה בגלריה
yk13951866
yk13951866
(מפעיל לחץ בינלאומי. הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס)
הראיון, יש לציין, נערך ב-28 במאי - שלושה ימים לפני שהנשיא נשא את נאומו בבית הלבן שבו חשף את ההצעה הישראלית, שכוללת לפי נשיא ארה"ב גם הפסקה של המלחמה. נתניהו מצידו טען שלשום כי המלחמה לא תופסק, אחרי ששותפיו הקואליציוניים איימו כאמור בפרישה מהממשלה אם העסקה שחשף ביידן תקודם.
כך או כך, בקטאר אמרו אתמול כי ההצעה הישראלית הועברה לידי חמאס. "הנייר עכשיו קרוב יותר בעמדות של שני הצדדים", אמר דובר משרד החוץ בדוחא מג'ד אל-אנסארי.
משפחות החטופים האמריקאיות נפגשו אתמול בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בפעם השמינית. הוא הדגיש בפניהם כי חמאס עדיין לא השיב, וכי אם יסכים ארה"ב תדע להסתדר עם נתניהו. מסקירתו עלה כי מופעלים לחצים בכמה מישורים: לחץ צבאי מצד ישראל ולחץ בינלאומי. המשפחות ביקשו להיפגש עם ראש ה-CIA ביל ברנס, אך נאמר להם שהוא לא נמצא בוושינגטון - עם רמיזה כי הוא נסע בעניין המגעים. ב-CNN דווח אמש כי בכירים בממשל ביידן יגיעו השבוע לאזור כדי להשתתף בשיחות המו”מ ובמצב ברפיח. לפי גורם אמריקאי, ראש ה-CIA צפוי לנסוע לדוחא, בירת קטאר.
בתוך כך, ארה”ב מבקשת להביא עוד השבוע להצבעה במועצת הבטחון הצעת החלטה שקוראת לחמאס לקבל את עסקת החטופים מיד וללא תנאים. מטרת המהלך: להגביר את הלחץ על חמאס, אך גם למנוע מישראל לחזור ללחימה אחרי שלב א’.