ביום ראשון ייפתח במכללה האקדמית אשקלון משפט ראשון מסוגו נגד חמאס, בהשתתפות מנהיגים צעירים ובני נוער מישראל, ביניהם ניצולי 7 באוקטובר וחטופים שחזרו משבי חמאס, לצד שופטים בכירים מהארץ ומהעולם. הפרויקט, שיזם ד"ר אבי עומר, מומחה למשפט בינלאומי וזכויות אדם, מתוכנן לפריסה ארצית והוא יוצג בפני החטיבה העליונה של מערכת החינוך בישראל, בשיתוף משרד החינוך, העירייה והמכללה.
4 צפייה בגלריה
yk13948892
yk13948892
("חומרים שגם למבוגרים קשה להתמודד איתם". המשתתפים במשפט | צילום: תומר שונם הלוי)
במסגרת המשפט התלמידים של אשקלון ישמשו כתובעים נגד חמאס, וגם כסניגורים שתפקידם להגן על ארגון הטרור. פעמיים בשבוע הם נפגשים ולומדים על משפט בינלאומי ועל זוועות 7 באוקטובר ומשננים את הטיעונים שלהם לקראת המשפט, שבו ייקחו חלק בין היתר המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס, פרופסור אליקים רובינשטיין; שר המשפטים של קנדה לשעבר, פרופ' ארווין קוטלר; מחברת הדוח על פשעי המין של חמאס, ד"ר כרמית חלמיש; אל"ם דוד חכם, יועץ ומומחה לטרור איסלאמי; ראש החוג לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, פרופ' גד יאיר; ראש החוג ללימודי מוסמך בפקולטה למשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פרופ' מיכל טמיר; ד"ר אסתר נוימן כהן, מומחית למשפט בינלאומי, ושופטת ביהמ"ש העליון בסקוטלנד ליידי הייזל קוסגרוב - לצד קצינים בכירים ועוד.
4 צפייה בגלריה
yk13951286
yk13951286
השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה | אתר בתי המשפט
מדובר בפרויקט הדגל של הפורום למצוינות חברתית, וזהו המשפט הבינלאומי הראשון שבו ישראל היא התובעת וארגון חמאס הוא הנאשם. פסק הדין והחלטת בית המשפט יועברו לשגרירויות בעולם ויונחו על שולחנו של מזכ"ל האו"ם. כשלב מקדים, בימים אלה נחתמת עצומה הקוראת לגוטרש לכנס את מועצת הביטחון ולהכריז על חמאס כארגון טרור.
+++++++
נועם ימין (17) מבית הספר "מדעים" באשקלון החליט לנסות להתקבל לפרויקט ברגע ששמע עליו. "אני חושב שזה לא הגיוני שאנחנו, כמדינה שהותקפה ב-7 באוקטובר, עומדים למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג וחווים חרם עולמי ואנטישמיות. אנחנו חייבים לנסות לטהר את שמה של מדינת ישראל ולהסביר שחמאס הוא האויב כאן", הוא אומר. "למדנו על האו"ם, על יחסים בינלאומיים ועל המשפט הפלילי הבינלאומי. אנחנו לומדים לא רק לקרוא טקסטים אלא גם להבין את מה שעומד מאחוריהם ולהעביר את הטיעונים המשפטיים בצורה הטובה ביותר".
4 צפייה בגלריה
yk13951282
yk13951282
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין | צילום: אלכס קולומויסקי
ד"ר עומר, שיזם בין היתר את חידוש משפטי נירנברג שהוצג בינואר 2023 בפני מטה האו"ם בניו-יורק, אמר כי "מדובר במשפט מבוים בהגדרה כי הפרקליטים שלנו הם לא ממש פרקליטים, אבל יש לנו מומחים, חומרי מחקר אקדמיים ועובדות מאומתות. בני הנוער שמובילים את המשפט ונבחרו מתוך מאות מועמדים הגיעו לביקור בבית המשפט העליון, נפגשו עם דמויות משפטיות בכירות ולומדים בצורה אינטנסיבית את החומרים ואת כל האספקטים של משפט".
ד"ר חלמיש, ממחברות הדוח הרשמי הראשון של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, על פשעי חמאס מסבירה ש"בני הנוער באשקלון חיים במציאות קשה, וחשוב להציג בפניהם את מה שקורה פה ולעצב את הנרטיב שלהם. הם צורכים ידע דרך הרשתות החברתיות, והשיח הרדוד הזה הוא חלק מהבעיה שיש לנו גם במישור התדמיתי. חשוב לזכור שלצד החורבן שקרה לנו גילינו גם את החלקים המופלאים בעם, גם בקרב בני הנוער. לכן חשוב שיידעו מה קרה ולמה הם נלחמים והולכים לצבא".
4 צפייה בגלריה
yk13951392
yk13951392
פרופ' שמעון שטרית
"מדובר בחומרים שגם למבוגרים קשה להתמודד איתם", מוסיף ד"ר עומר. "החלטנו שאנחנו לא הולכים להתחרות בסרטוני הזוועות. לקחנו תחקירנים שקיבצו חומרים מרחבי העולם והחלטנו שנמחיש את הדברים בצורות שונות, כולל סרטונים שהפקנו בעצמנו. ד"ר חלמיש תתמקד בדברים שאפשר להתמודד איתם, בלי לתת תיאורים פלסטיים של הזוועות. זה משרת את המטרה המשפטית. אנחנו גם הולכים לתת לבני הנוער את האופציה לומר את דברם בכל הנוגע להתנהלות האו"ם".
++++++
לימין יש הרבה מה לומר בנושא. "אני מאוד מתוסכל מהמצב", הוא משתף. "לא הגיוני שעד היום מועצת הביטחון של האו"ם לא הכריזה על חמאס כארגון טרור. יצאנו למלחמה הצודקת ביותר במאה ה-21 ואנחנו מבודדים, במצב מדיני שלא היה כמותו. וכמובן שלהנהגה יש חלק בזה. אני אהיה בצוות ההגנה. אנחנו לא רוצים שזה יהיה משפט מכור, אלא משפט שבו שני הצדדים יישמעו. זה תפקיד הרבה יותר מאתגר, לייצג דברים שאתה לא מאמין בהם. אני חוויתי את 7 באוקטובר בצורה מאוד קשה פה, באשקלון. נכנסתי לסוג של הלם. לא יכולתי לתפקד. זה עד היום יושב לי על הלב ואי-אפשר לשכוח את זה".
"פרקליטי ההגנה הם תלמידים וסטודנטית שלקחו את האתגר למרות הקושי האינהרנטי של לייצג את האויב", סיפר עו"ד עומר. "הם מבינים את תפקידם, ואת חשיבות הצגת הצד האחר במשפט. כולם חוו תפקידי תביעה והגנה כדי להעניק להם פרספקטיבה רחבה".
אורנית סלבודר (16), תלמידת מקיף ה' בעיר בכיתה י', הסבירה כי "התחלתי כפרקליטת תביעה, ובשבועות האחרונים עברתי להגנה. זה לא פשוט, כי זה לייצג משהו שאת לא מאמינה בו. בתור מי שעוסקת במשחק קצת יותר קל לי, כי אני יודעת שזה פשוט לשחק וזה לא אמיתי. אבל אני מקבלת על עצמי את האתגר הזה. אם אנשים באמת היו יודעים מה קורה פה במדינה אולי הייתה להם דעה אחרת".
אבלין זילברברנד (17) מבית ספר מקיף ו' בעיר אמרה ש"העולם לא באמת מבין כמה זה עמוק וחרות בנשמה שלנו, וצריך להסביר להם את זה. וזה התפקיד שלי. עד עכשיו יש אנשים שלא באמת מבינים את גודל האירוע. הגיעה אלינו אחת השורדות מנובה, סיפרה מה קרה שם ואיך התחבאה מתחת לטנק כשכל המחבלים מסביב. איזו מציאות מזעזעת זו... אנשים ברחו ורצו בין גופות כדי לא למות".
מיכל מולדבסקי (18) מאורט אשקלון מבקשת להראות לעולם את זוועות חמאס. "את רואה ארגונים כמו דאעש וטליבאן ותוהה איך אנשים עומדים לצידם. התפקיד שלנו הוא להראות שחמאס לא שונה. להאשים את ישראל ברצח עם זה אבסורד. ההנהגה שלנו איכזבה את כולם. זה כישלון של המערכת והדרגים הגבוהים ביותר. המשפט הזה נותן לי הרגשה שאנחנו לא סתם ילדים מאשקלון שסופגים רקטות. אנחנו יותר מזה. ויש לנו כוח להילחם במצב שנקלענו אליו". •

נועם ימין (17): "למדנו על האו"ם, על יחסים בינלאומיים ועל המשפט הפלילי הבינ"ל. אנחנו לומדים לא רק לקרוא טקסטים, אלא גם להבין את מה שעומד מאחוריהם ולהעביר את הטיעונים בצורה הטובה ביותר"

השופטים בהרכבים השיפוטיים:
השופט בדימוס פרופ' אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון
השופטת בדימוס ד"ר אילה פרוקצ'יה, שופטת ביהמ"ש העליון
פרופ' שמעון שטרית, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית
פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה האקדמית אשקלון
פרופ' מיכל טמיר, הפקולטה למשפטים, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט
ד"ר פנחס חליווה, מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון
ד"ר אסתר ניומן כהן, מומחית למשפט בינלאומי פלילי
חלק מרשימת העדים:
ד"ר כרמית קלר חלמיש, מחברת הדוח על פשעי חמאס
בת שבע יהלומי, שנחטפה יחד עם בעלה והילדים ונמלטה בדרך לעזה. בנה שוחרר אחרי 50 יום, בעלה עדיין חטוף
אל"ם דוד חכם, יועץ לשרי ביטחון ומומחה לחמאס
מיכל אוחנה, ניצולה ממסיבת נובה
שייח' שריף חמדייה, מומחה ליסודות השלום באיסלאם
פרופ' גד יאיר, האוניברסיטה העברית

אבלין זילברברנד (17): "הגיעה אלינו אחת השורדות מנובה וסיפרה מה קרה שם. אנשים ברחו ורצו בין גופות כדי לא למות. העולם לא באמת מבין כמה זה עמוק וחרות בנשמה שלנו, וצריך להסביר להם את זה"
מיכל מולדבסקי (18): "להאשים את ישראל ברצח עם זה אבסורד כשמחבלי חמאס מסתתרים בין אזרחים. ההנהגה איכזבה את כולם, גם פה באשקלון. זה כישלון של המערכת והדרגים הגבוהים ביותר במדינה"