יותר מ-3,000 שוטרים, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים איבטחו את מסלול מצעד הדגלים שנערך אתמול ועבר בשער שכם. למרות זאת, הצליחו פעילי ימין קיצוני להתעמת עם מוסלמים ופעילי שמאל בעיר העתיקה, לשיר "מוחמד מת" ולתקוף עיתונאים. שרים וחברי כנסת הצטרפו לאלפי הצועדים.
3 צפייה בגלריה
yk13954327
yk13954327
(חגיגות יום ירושלים | צילומים: שלו שלום)
עוד לפני שהמצעד החל, פעילי ימין קיצוני החלו ללכת ברחבי העיר העתיקה ולהתעמת עם מוסלמים ואף עם עיתונאים. בצילומים של AFP נראים צעירים תוקפים ומקיפים עיתונאי פלסטיני בשם סייף קוואסמי. השוטרים ברחבת שער שכם פינו משם דווקא את העיתונאים שהותקפו - מבלי לטפל בצעירים שתקפו. לעיתונאים שהגיעו למקום אמרו קציני המשטרה: "מומלץ לכם לא להיכנס, אתם אחראים לביטחונכם, יש המון משולהב".
המשטרה עצרה חמישה מהתוקפים. מהמשטרה נמסר: "לפני זמן קצר עצרו הכוחות חמישה חשודים שהשתתפו בצעדה והשליכו חפצים לעבר עיתונאים שעמדו בסמוך".
בין העיתונאים שהותקפו, היה גם כתב “ידיעות אחרונות”, לירן תמרי, שנפצע במהלך הסיקור. עיתונאי "הארץ" ניר חסון סיפר: "זו התקיפה הכי חמורה שהייתה בכל שנותיי כעיתונאי, 30 שניות בעטו בי כשאני שרוע על הרצפה", אמר. נערים שהסתובבו בעיר שרו: "שיישרף לכם הכפר", ו"אני שונא את כל הערבים". אלון לי-גרין מתנועת "עומדים יחד" סיפר כי גם הוא הותקף: "המשטרה עיכבה אותנו, אין סוף קללות ואיומים, אבל אנחנו לא מתקפלים".
3 צפייה בגלריה
yk13954484
yk13954484
שי חרמש בטקס בגבעת התחמושת | צילום: רפי קוץ
ההיערכות התבצעה בסמכותו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, שזהו האירוע המרכזי האחרון תחת פיקודו לאחר שהודיע לפני כמה שבועות על פרישתו.
אחרי הלחץ שהפעיל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המשטרה החליטה כאמור כי המצעד יעבור במסלול הנפיץ בשער שכם למרות המלחמה. במקביל, יותר מ-1,500 יהודים עלו אתמול להר הבית. רבים מהם, באופן חריג, הניחו תפילין והניפו דגלי ישראל במרכז ההר.
3 צפייה בגלריה
yk13954322
yk13954322
כתב “ידיעות אחרונות” לירן תמרי מותקף
השר בן גביר, הצהיר אתמול במהלך מצעד הדגלים בירושלים כי "יהודים התפללו בחופשיות בהר הבית". כשעתיים לאחר מכן הבהירה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסטטוס-קוו בהר הבית לא השתנה - ולא ישתנה".
בשעות הערב אתמול, קרא שי חרמש (80), חבר הכנסת לשעבר ותושב כפר עזה שבנו עומר נרצח בטבח ב-7 באוקטובר, "יזכור" בעצרת המרכזית בגבעת התחמושת, וזאת לאחר הסערה שנחשפה בטורו של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", שבמסגרתה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פעלה למנוע ממנו לשאת את התפילה, בגלל מאמר נגד ראש הממשלה. לאחר הפרסום הגיע פניית הפרסה של לשכת נתניהו.