נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, הודיע אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מתפקידו כשופט בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. כך פורסם אמש לראשונה ב-ynet. "התפטרותי היא מטעמים אישיים-משפחתיים", אמר. "אני מודה על האמון שניתן בי". כעת, המדינה תצטרך להחליט אם לבחור בשופט אחר במקומו.
1 צפייה בגלריה
yk13954338
yk13954338
(אהרן ברק בהאג | צילום: NICK GAMMON , אי־אף־פי)
בכירים בישראל אומרים, כי ברק ביקש לצאת מההרכב עקב נושאים הקשורים במצבה של רעייתו. השופט ברק נעדר מהדיון האחרון בתביעה של דרום-אפריקה נגד ישראל, גם כן מסיבות משפחתיות. הוא היה אחד משני שופטים שהתנגדו להוצאת צו להפסקת הפעולה ברפיח, ובחוות דעתו, מתח ביקורת חריפה על בית הדין, שלדבריו נכנע ללחצים ולדעת הקהל.
עזיבתו של ברק היא מקור כבד לדאגה בקרב חוגים משפטיים ומדיניים. זאת לאור העובדה שהמדינה חשופה לסנקציות בינלאומיות קשות בתחום המשפטי והמדיני נוכח פעילותה בעזה וגם בשטחים. אהרן ברק נחשב אחד המומחים המשפטיים הגדולים בעולם בכל הקשור לחוק הבינלאומי. פסיקותיו הרבות בנושאי חוקיות, מידתיות ואיזונים נלמדו בבתי ספר למשפטים ברחבי העולם.
כעת, ראש הממשלה נתניהו יחל בהתייעצויות באשר לזהות מחליפו של ברק. בין השמות הבאים בחשבון: נשיאות בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש ואסתר חיות, והשופטים בדימוס אליקים רובינשטיין וחנן מלצר. שופטים אלה נחשבים לבקיאים ביותר בנושאי החוק הבינלאומי והממשק שלו עם טרור, שליטת ישראל בשטחים, הוראות פתיחה באש, נושאים הומניטרים וסוגיות משפטיות של מידתיות בהפעלת הכח. הפסיקות שלהם הקנו בעבר לבית המשפט בישראל תואר של “השכפ”ץ של המדינה”.
אולם, גורמים משפטיים אמרו בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי כלל לא בטוח שייבחר שופט אחר לבית הדין בהאג. "יהיו התייעצויות על כך בסוף השבוע", הוסיפו הגורמים.
נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב אמש: “אני מבקש להודות לשופט אהרן ברק ששימש כשופט בבית הדין הבינלאומי בהאג במינוי של מדינת ישראל בתקופה כל-כך רגישה וחשובה לביטחוננו ועתידנו. תרומתו והשפעתו הסגולית על עולם המשפט בישראל ובעולם הייתה בעלת חשיבות רבה מאד במערכה המשפטית כנגד מבקשי רעתנו. נמשיך לעמוד איתנים נגד הרשע, הצביעות ועלילות השקר המוטלות נגד מדינת ישראל וצה”ל”.