"כואב לי לשמוע כל כך הרבה סיפורים, אבל כשאת שומעת אמא מספרת על הילד שלה ועל הקושי שלה את מרגישה שאת לא לבד. יש עוד שנתנו את הילד שלהן בשביל המדינה, וזה קצת מנחם. אנחנו הולכות להפיץ את זה בכל העולם, שיידעו מי היו הילדים שלנו".
2 צפייה בגלריה
yk13954274
yk13954274
(ד"ר לילא עבאס עם תמונתו של ג'מאל ז"ל | צילומים מתוך התערוכה: יפעת פאר)
כך מספרת ד"ר לילא עבאס, אמו של רס"ן ג'מאל עבאס ז"ל, מפקד פלוגה בגדוד 101 של הצנחנים. ד"ר עבאס היא אחת המשתתפות במיזם MomToo שנולד מתוך הכאב של מאות אמהות שאיבדו את היקר להן מכל ב-7 באוקטובר ואחריו, ונועד לחבר בין אמהות מכל העולם במאבק בטרור. הצלמת יפעת פאר התחברה לכמה מהאמהות ויצרה תערוכה בשם "חיבוק אחרון" שמטרתה לאפשר למבקר להיכנס ללב של אותה אמא.
"זה פרויקט לאמא ולבן", אומרת ד"ר עבאס. "יפעת צילמה אותי וסיפרתי לה על ג'מאל, והיא צירפה אותי לקבוצה עם עוד אמהות וככה התחלנו להכיר יותר ויותר. בהתחלה הרגשתי שרק אני איבדתי את הבן הכי מיוחד והכי אהוב, ואז גיליתי כמה סיפורים יש. כולם ילדים טובים, כל האמהות חולקות את הכאב הכי קשה שאפשר לדמיין".
2 צפייה בגלריה
yk13954275
yk13954275
אורין, אמה של עדן זכריה ז"ל, עם תמונתה
"הכאב הגדול של 7 באוקטובר הניע בי את הרצון לתת ביטוי ומקום לסיפורי הנופלים דרך נקודת המבט של האמהות השכולות", מספרת פאר. "כאמא בעצמי וכאמנית, לקחתי את המצלמה ויצאתי למסע בכל הארץ שבו הגעתי לבתיהן של 25 אמהות שכולות. דרך עדשת המצלמה תיעדנו ביחד את הכאב שהן חוות בעקבות האובדן של הילד או הילדה שלהן. בתערוכה, לצד תמונתה של האם, מוצג הסיפור האישי של מי שאיבדה, מי הוא היה, מה היו החלומות שלו, מה המסר שלה לעולם ומתי היה החיבוק האחרון שלהם. הכל כדי להכיר אותם ואותן, להנציח ולא לשכוח".
עוד משתתפות בתערוכה האמהות של נועם אברמוביץ, שלו ברנס, עידן רז, ליבי מגורי, גיא בזק, נורל ורויה שטיינר, עמית כהן, עדן משה, מאיה ביטון, שחק יוסף מדר, איתי באוסי, רון צרפתי, קים דוקרקר, רז מזרחי, בר זהר, אלה מקיאס, דביר רחמים, ליאל איטח, שני לוק, עמרי אחרק, עדי ברוך, שגב קיז'נר, עדן זכריה ויותם חיים.
התערוכה תוצג החל מהיום בשדרות בן-גוריון בתל-אביב, ביוזמת המועצה הציונית בישראל. לדברי מנכ"ל המועצה, עו"ד עוז חיים, "הפרויקט מבקש להעניק זרקור על כאבן הגדול ועל תעצומות הנפש של אמהות שאיבדו את היקר להן מכל אך בחרו בכל זאת לשתף אותנו בחיבוק האחרון על מנת שכמה שיותר אנשים ייחשפו ויכירו את הגיבורים שלא ישובו עוד. מי ייתן ונהיה ראויים להם".