בכל יום שחולף המציאות בצפון הולכת ונהיית מסוכנת יותר. כטב"מים מדויקים, טילים, בתים הרוסים ושטחים שלמים שנשרפו – אלו כבר הפכו לשגרה. אתמול היה זה היישוב חורפיש שבגליל העליון שספג פגיעות ישירות: 12 בני אדם נפצעו כתוצאה ממתקפת כטב"מים של חיזבאללה, מבלי שהופעלה אזעקה. לפי הערכות ראשוניות, הכטב"מים התפוצצו במגרש הכדורגל ביישוב בהפרש של כמה דקות זה מזה, כדי לפגוע גם בכוחות ההצלה שזינקו למקום.
2 צפייה בגלריה
yk13954323
yk13954323
("אירוע קשה ומורכב". זירת הנפילות בחורפיש, אתמול)
שבעה מהפצועים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, כשאחד מהם במצב אנוש, שניים בינוני וארבעה קל. שניים נוספים פונו למרכז הרפואי זיו בצפת כשהם במצב קל. בחיזבאללה הבהירו כי מדובר בתגובה לתקיפת צה"ל שלשום בא-נאקורה, שבה חוסל פעיל ארגון הטרור.
פאיז סרחאן, תושב היישוב וחבר כיתת הכוננות, סיפר על רגע הפגיעות אמש: "שמעתי את הנפילות ולא חשבנו על שום דבר אחר אלא להגיע ולהציל חיים. זה הפך לשגרה אצלנו מאז 7 באוקטובר. זו השיטה של ארגון הטרור, הוא יורה וכשמגיע כוח חילוץ הוא שוב תוקף".
2 צפייה בגלריה
yk13954100
yk13954100
"הגיע הזמן לשים לזה סוף". ראש מועצת חורפיש אנואר עמאר, בזמן התקיפה
ראש מועצת חורפיש, אנואר עמאר, שהגיע לזירה ואף תיעד את עצמו בחילוץ תחת אש סיפר: "באנו לחלץ את הפצועים וכטב"ם נפל עלינו, זה אירוע קשה ומורכב מאוד. זו המציאות שלנו, ככה אנחנו חיים פה יום-יום. אנחנו ממתינים שהממשלה תחליט מה לעשות, הגיע הזמן לשים לזה סוף. אי-אפשר להמשיך תחת החיים הארורים האלו".
הוא מוסיף על השגרה שהפכה לסיוט: "הילדים בטראומה, מרטיבים במכנסיים בלילה. הממשלה הזאת לא יודעת לקבל את ההחלטה. אנחנו מגן הצפון, שומרים על המדינה פה, והם לא מבקרים אותנו אלא את אלו שיושבים במלונות. לאף אחד לא אכפת מאיתנו".
מחמוד שנאן, תושב חורפיש, מוחה בתוקף על ההחלטה לא לפנות את היישוב: "אנחנו חיים באווירה של פחד וחרדה. מדובר באירוע עם הרבה נפגעים וכרגע זה מבהיל מאוד, הילדים בוכים וההורים נמצאים בהלם ולא יודעים מה לעשות. לא הייתה שום אזהרה על הכטב"מים. אנחנו לקראת החופש הגדול ועוד מעט גם חג הקורבן הדרוזי – אי-אפשר לכלוא משפחות שלמות בבתיהם. שיפנו אותנו מכאן כמו את היישובים השכנים שלנו ושנוכל לחיות בשקט ובביטחון עד שצה"ל והמדינה יחזירו לנו את תחושת הביטחון שאבדה. אנחנו בשדה קרב".
יישובי הצפון סופגים בתקופה האחרונה נזק חסר תקדים. הפגיעה הנפשית קשה והשלכותיה רחבות היקף וגם בהיבט הכלכלי יש רבים שלא מצליחים להתפרנס וקורסים תחת הנטל. בנוסף, שטחים פתוחים רבים נשרפו כליל. כך למשל, כ-800 דונם מתוך כ-20 אלף ביער ביריה עלו באש, בעקבות ירי של חיזבאללה לאזור. מדובר באזור שנפגע גם במלחמת לבנון השנייה, ועבר שיקום.
הפגיעה הקשה מתבטאת גם בייבוש ענף התיירות באזור. מוניר, בעל קונדיטוריה בחורפיש, סיפר על החששות הכבדים: "אין בכלל תיירות. המצב מאוד קשה, אנחנו חיים פה כמו ברולטה רוסית. פעם הם פוגעים ממערב לכפר פעם מהדרום ועוד רגע זה ייפול כאן ממש. יכולים להרוג כאן עשרות אזרחים. למה מחכים? הכתובת על הקיר".
לדבריו של מוניר, הוא הראשון שמוכן להתפנות מביתו. "מי יגן על הילדים שלנו?" הוא מוחה בזעם, "זה לא משחק. אנחנו בקו האש".
בשל ההסלמה בצפון, קבינט ניהול המלחמה יתכנס היום לדיון חירום בשעות הערב. ממש במקביל לתקרית הקשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשרים בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול לרגל יום ירושלים כי "המצב בצפון לא יימשך ככה. נדון בכך בפורומים המתאימים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנמצא במצעד הדגלים בירושלים, תועד ממשיך לרקוד ואף לתופף על הבמה בזמן ההתרחשות הקשה בצפון - ובזמן הפינוי של הפצועים הרבים.