"ההיסטוריה מלמדת אותנו שהחירות אינה באה בחינם", כך אמר אתמול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע המרכזי לציון 80 שנה לנחיתת בעלות הברית בחופיה הצפוניים של צרפת.
בארה"ב ובאירופה ציינו אתמול 80 שנים לפלישה לנורמנדי – מרגעי המפתח של מלחמת העולם השנייה והמאבק של בעלות הברית בגרמניה הנאצית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לנורמנדי לצד מנהיגי מדינות המערב, ובנאומו התייחס לפלישה הרוסית לאוקראינה ולמלחמה שמתחוללת כבר יותר משנתיים.
ביידן הבהיר בנאומו בצרפת כי ארה"ב, שמעניקה לאוקראינה סיוע צבאי במהלך המלחמה, לא תנטוש אותה – וכי נטישה שכזו תאפשר לרוסיה לאיים על מדינות נוספות באירופה. "אנחנו לא נעזוב, מכיוון שאם נעשה את זה אוקראינה תוכנע – וזה לא ייגמר שם", הזהיר ביידן מתרחיש של ניצחון רוסי במלחמה. "יאיימו על השכנות של אוקראינה, ועל כל אירופה", הוסיף.
"להיכנע לבריונים, ולהתרפס בפני דיקטטורים, זה דבר שפשוט לא יעלה על הדעת", אמר ביידן בנאום לרגל יום השנה לפלישה של בעלות הברית, שאותו נשא בבית קברות אמריקאי בנורמנדי. "אם אנחנו נעשה זאת, המשמעות היא שנשכח את מה שקרה כאן, בחופים המקודשים האלה".
"לאוקראינה פלש רודן", אמר ביידן על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ושיבח את האוקראינים: "הם נלחמים באומץ יוצא דופן, סופגים אבידות גדולות ולעולם לא נסוגים". הנשיא האמריקאי התחייב שנאט"ו, שחברותיה מסייעות לאוקראינה במלחמה על אף שאינה חברה בארגון, היא הברית הצבאית הטובה בעולם ו"נחושה מאי פעם" לשמור על שלום העולם.
ב-6 ביוני 1944 פלשו יותר מ-150 אלף חיילים של בעלות הברית לחופי נורמנדי מהים ומהאוויר. לטקס שנערך היום בצפון צרפת הגיעו אמריקאים קשישים ששירתו בצבא במלחמת העולם השנייה והשתתפו בפלישה ובמתקפה נגד הנאצים. "הגברים שנלחמו כאן הפכו לגיבורים", אמר ביידן בנאומו. "הם ידעו, מעבר לכל ספק, שיש דברים ששווה להילחם ולמות עבורם".
ביידן הוסיף שהפלישה לחופי נורמנדי היא תזכורת לכך שבעלות ברית הופכות זו את זו לחזקות יותר. "מדובר בשיעור שאני מתפלל שאנחנו, כאמריקאים, לעולם לא נשכח", הוסיף הנשיא – אמירה שמכוונת גם ליריבו בבחירות בנובמבר, דונלד טראמפ, שבפברואר איים כי הוא "יעודד" את רוסיה לתקוף את חברות נאט"ו, אם הן לא יגדילו את הסכום שאותו הן משקיעות בברית הצבאית.