ניסיון חדירת המחבלים אתמול וחיסולם קרוב לגדר הגבול, התרחש בדיוק בימים שבהם תושבי עוטף עזה מתחילים לחזור לבתיהם - גם בעידוד הרשויות המקומיות והצבא, בטענה כי "אין מניעה ביטחונית לחזור הביתה", וגם כי מוקדי הפינוי שבהם הם שוהים צפויים להיסגר בתחילת חודש יולי.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עידכן אמש כי המחבלים "יצאו מתוך פיר מנהרה, כ-200 מטרים מהגבול. הם היו חמושים וזוהו בשעה 4:00 לפנות בוקר, בתנאי ערפל, על ידי תצפיתניות. תוך חמש דקות מתחילת האירוע, שלושה מחבלים חוסלו והרביעי ברח חזרה לרפיח. התצפיתניות והלוחמים פעלו בנחישות ומנעו פיגוע גדול יותר". בחילופי האש, שנמשכו דקות ארוכות, נהרג הגשש רס"ב זייד מזאריב.
1 צפייה בגלריה
yk13956110
yk13956110
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר שצה"ל עידכן אתמול על פרטי האירוע, שהתרחש מול כרם שלום וחולית, התברר כי רכזי הביטחון ביישובים הסמוכים כלל לא עודכנו על התקרית, והדבר עורר זעם. ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, פנה למפקד אוגדת עזה, תא"ל אבי רוזנפלד, ודרש "להאיץ ולסיים בדחיפות את תחקור המקרה ואת אופן העברת הדיווח ליישובים ולגורמי הביטחון במועצה, שלא עודכנו בעת האירוע".
אחד מרכזי הביטחון בחבל אשכול אמר ל"ידיעות אחרונות" כי "מצד אחד, צה"ל הגיב במהירות, סיכל את המחבלים ומנע אירוע גדול יותר. מצד שני, אני כאיש ביטחון כלל לא ידעתי על האירוע שמתנהל ומבחינתי לא נדרשתי לעשות דבר. כך לא צריך להתנהל. אם קורה משהו עלינו לדעת ראשונים, לעדכן את התושבים ולהיערך בהתאם, כי תמיד קיימת האפשרות שמדובר בניסיון חדירה משולב מכמה גזרות בגדר. במצב של חדירה ליישובים ההגנה מוטלת עלינו ועל כיתת הכוננות. אנחנו חייבים להיות מעודכנים כל הזמן, כל עוד המלחמה נמשכת, וגם אחריה כמובן".
האירוע עירער את התושבים שחוששים ממילא, וחשף בפניהם כי איום החדירות מרצועת עזה עדיין קיים. טום דננברג, מפונה מקיבוץ נחל עוז, אמר כי "לפני שלושה שבועות התרחש אירוע דומה בגזרת נחל עוז. בשבת האחרונה עוד אירוע בגזרה שכנה. ועכשיו האירוע הקשה הזה. שני האירועים הקודמים הוסתרו, לא יצאו לתקשורת ואפילו לא דווחו ליישובים. מבחינת צה"ל דבר לא השתנה. הם עדיין תקועים עמוק ב-6 באוקטובר. עמוק בהסתרה, עמוק בשקרים, עמוק בקונספציה המעוותת שהביאה אותנו לשבת השחורה".
הוא הוסיף כי "הם מבחינתם עדיין מדברים על התמגנות, חומות, מצלמות, גדרות, כיתות כוננות, מרכיבי ביטחון, נעילות לממ"דים - ולא על ביטחון אמיתי. ועל הדרך, הם מעודדים את התושבים לחזור ליישובים צמודי וסמוכי הגדר, אך ממשיכים לא לספר להם את האמת ולהסתיר מהם את חוסר הביטחון שקיים בגזרה ובגבול. סיימנו להיות פראיירים, הפסקנו להאמין לשקרים שהצבא והעומדים בראשו מוכרים לנו, אין לנו אמון בממשלה ובראשיה, אבל אנחנו לא ניתן יד לשקרים ולהסתרה".
גאולה רבי מכרם שלום אמרה כי "האירוע מוכיח לכולנו כי עדיין ישנו איום קיומי על יישובי העוטף בכלל ועל כרם שלום בפרט. אנחנו ממשיכים את הדרישה ללחימה עצימה ברפיח. לא נוכל להשלים עם כך, נחזור הביתה רק כשהאיום יוסר לחלוטין".
בעוד ארבעה שבועות תחדל המדינה לממן את שהותם של תושבי חלק מיישובי עוטף עזה במוקדי הפינוי והם יידרשו לשוב לביתם, למרות שהמלחמה עדיין נמשכת וסיומה לא נראה באופק. מדובר ביישובים שעל פי צה"ל, כאמור, "אין מניעה ביטחונית" לחזור אליהם. יחד איתם גם צפויים לחזור עוד 2,100 תושבים משדרות ששוהים במלונות ועוד אלפים שנמצאים בפתרונות דיור אחרים.
שורה של יישובים שאמורים לשוב הביתה בתחילת חודש יולי מבקשים מהמדינה להאריך בעוד כמה חודשים את השהות, בטענה כי רעשי המלחמה עדיין נשמעים ברקע והדבר מעורר חרדות אצל ילדים, וכעת, גם התקריות על הגדר לא ממש מעודדות. בין היישובים שכבר הודיעו כי אין בכוונתם לחזור נמצאים הקיבוצים מפלסים, זיקים, סופה וניר עם. בין השאר הם פנו ליו"ר מינהלת תקומה, תא"ל במיל' משה אדרי, שבוחן את הנושא ומחכה לתשובות ממשרד האוצר.