החשש מתאמת. על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה ובגבול לבנון, החלו בימים האחרונים חרמות ולחצים כלכליים מדאיגים על המשק. ההחלטה החמורה מכולן, אחרי החרם על היצוא מטורקיה והסילוק מתערוכת הנשק בצרפת, הגיעה בסוף השבוע כאשר קולומביה, ספקית הפחם העיקרית לישראל, הודיעה שתחדל לחלוטין לעשות את זה.
ההחלטה המדאיגה, המחייבת למצוא תחליפים יקרים יותר, יחד עם הכוונה להעלות בקרוב את המס על הפחמן, עלולות להביא לעלייה חדשה במחירי החשמל בישראל, חשש שהביעו בסוף השבוע בכירי חברת החשמל בשיחה עם "ממון".
2 צפייה בגלריה
yk13956264
yk13956264
(צילום: אלעד גרשגורן)
ל"ממון" נודע כי גורמים ממשלתיים כבר פנו לארבע מדינות כדי לייבא מהן פחם והן השיבו בחיוב, כולל באופן מפתיע דרום-אפריקה, שהגישה את התביעה על "רצח עם" נגד ישראל בהאג. יש לציין כי דרום-אפריקה, המספקת גם כיום חלק לא גדול מהפחם לישראל, לא ניתקה את יחסי המסחר שלה איתנו, ונודע שכבר השיבה בחיוב לבקשה להגדיל את יצוא החומר.
שלוש המדינות הנוספות הן רוסיה וקזחסטן, שכבר מייצאות כיום פחם לישראל בכמויות קטנות יותר, ואוסטרליה. עם זאת, קיים חשש שמחירי יבוא הפחם ממדינות אלה, החשות במצוקת ישראל, יהיו גבוהים יותר וישפיעו על ייקור מחירי החשמל בארץ.
2 צפייה בגלריה
yk13956263
yk13956263
מאיר שפיגלר | צילום: יובל חן
בינתיים לא ירדה מסדר יומה של ועדת הכספים החלטת משרד האוצר שכבר אושרה בממשלה ערב אישור תקציב המדינה לשנת 2024 לפני שבועות אחדים, להעלות את מס הפחמן. כיום משולם על הפחם מס של 20% לטון, שמהווים 115 שקל, כאשר מחיר טון נע בין 530 ל-600 שקל. המס החדש צפוי להגיע ל-160 שקל לטון. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, הביע בשיחה עם "ממון" חשש שהמצב החדש של הטלת מס פחמן והצורך למצוא תחליף ליבוא הפחם במחירים נוחים מקולומביה, יחייבו את ייקור חשמל, החלטה שתהיה בידי רשות החשמל שהיא גוף עצמאי. יצוין שרק תמיכה ממשלתית, דוגמת הלוואה - כמו שנעשה בעבר - תוכל למנוע את המהלך.
שפיגלר גילה כי החברה קיימה בימים האחרונים תרגיל יוצא דופן, כאשר הצליחה בתוך 12 שעות להתקין תחנת משנה ניידת לאספקת חשמל ל-30 אלף בתי אב, שהם כ-120 אלף תושבים, למקרה של הפסקות חשמל גדולות כתוצאה מפעילות מלחמתית. "השגנו כאן שיא מהירות, שמשמעותו היא שחבל ארץ שלם לא יישאר בלי חשמל". עוד ציין שפיגלר כי 23% מייצור החשמל בישראל נעשה באמצעות פחם. התוכנית היא לצמצם את ייצור החשמל באמצעות פחם עד לאמצע שנת 2026.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "התרעתי כבר לפני חודשים כי חוסר המענה למהלך של ארדואן יוביל לכך שמדינות נוספות יאתגרו אותנו וישתמשו בסחר כנשק פוליטי. כעת אנו נאלצים להתמודד עם האיום החדש של חרם הפחם מקולומביה, שעלול לייקר את מחירי החשמל. לכן בעת הזאת ועד חזרה לשגרה צריך להיות מאוד זהירים שלא נגרום לסחרחרת מחירים בארץ. בלי מנגנונים נכונים, מס פחמן יעלה את יוקר המחיה ויפגע בתחרותיות התעשייה".