מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש העביר שלשום באמצעות ראש הסגל שלו לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן את ההודעה הרשמית, ולפיה ישראל תיכלל ב"רשימה השחורה" של מדינות וארגונים הפוגעים בילדים באזורי סכסוך – לצד רוסיה וארגוני הטרור דאעש, אל-קאעידה ובוקו חראם. גורם דיפלומטי אמר כי גם חמאס והג'יהאד האיסלאמי ייכנסו לאותה רשימה. הדוח יפורסם בעוד כשבוע ועשוי לטעון כי ישראל הרגה ופצעה אלפי ילדים בעזה.
בכיר ישראלי אמר בתגובה להחלטה כי "ישראל שוקלת להסיר את הכפפות נגד האו"ם". לדבריו, הממשלה תחליט השבוע על "צעדי תגובה מרחיקי לכת, פעם אחת ולתמיד, כדי שיראו שזה לא עובר בלי כלום".
1 צפייה בגלריה
yk13956736
yk13956736
(צילום: Eduardo Munoz, רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "האו"ם הכניס את עצמו לרשימה השחורה של ההיסטוריה כשהצטרף לתומכים במרצחי חמאס. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם ושום החלטה הזויה של האו"ם לא תשנה זאת".
שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע שלצעד זה "יהיו השלכות על יחסי ישראל והאו"ם". אגף ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ כבר מכין צעדי תגובה אפשריים. כ"ץ הוסיף: "ההחלטה להכליל את צה"ל ברשימה היא כל כולה של מזכ"ל האו"ם, והיא עדות נוספת לאיבתו את ישראל ולהתעלמותו המכוונת ממתקפת חמאס ב-7 אוקטובר ומזכותה של ישראל להגנה עצמית. זהו אותו מזכ"ל או"ם שבחר להתעלם מפשעי המין של חמאס, למרות הדוח שכתבה הנציגה המיוחדת של האו"ם". עוד לפני ההודעה המליץ השגריר ארדן על שורת צעדים ובהם סגירת מתחם מטה האו"ם בארמון הנציב; ניתוק הקשר עם שליח המזכ"ל לתהליך השלום תור ונסלנד ואי-אישור ויזה למחליפו שצפוי להתמנות עוד כמה חודשים; אי-מתן ויזות חדשות לכניסה לישראל או לפעילות ביו"ש לבכירי או"ם ולראשי סוכנויות, והכרזה על אונר"א כארגון טרור. בנוסף, על הפרק גם הודעה על סיום פעילות כוח UNTSO, ארגון הפיקוח על הפסקת האש של האו"ם.
"אני מזועזע מההחלטה המבישה של המזכ"ל", אמר השגריר ארדן, "מי שנכנס ל'רשימה שחורה' זה לא צה"ל אלא המזכ"ל, שמעודד טרור ושכל החלטותיו מונעות משנאה לישראל. זו החלטה לא מוסרית שמסייעת לטרור ונותנת פרס למחבלים. הצבא שלנו הוא המוסרי בעולם ואילו המזכ"ל הוא חלק מ'רשימה שחורה' של בכירי או"ם שבמקום להגן על אזרחים חפים מפשע, מגינים על ארגוני טרור ומעודדים אותם לעשות שימוש בילדים".
לאחרונה נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי בישראל קיים חשש ממשי מהמהלך, בעקבות ריבוי התבטאויות של גוטרש המכוונות נגד ישראל. לפי גורמים שונים, "המשמעות של הכללת ישראל ברשימה השחורה בעייתית מאוד, ועלולה לגרום למדינות בעולם להטיל על ישראל אמברגו נשק".
הדוח, שמתפרסם פעם בשנה ומתייחס לשנה שקדמה לו, נכתב על ידי שליחת האו"ם לילדים ואזורי מלחמה וירג'יניה גמבה. הוא מהווה למעשה נספח לדוח מזכ"ל האו"ם לילדים באזורי סכסוך, הכולל רשימת מדינות וארגונים חמושים שלא נקטו באמצעים המספקים לשיפור הגנה על ילדים.
הדוח הנוכחי יכסה את כל 2023, כאשר ברבעון האחרון יש קפיצה בנתונים בשל אירועי 7 באוקטובר. בשנה שעברה נכללו ברשימה השחורה אפגניסטן, קולומביה, קונגו, עיראק, מאלי, מיאנמר, סומליה, סודן, תימן וסוריה וארגוני הטרור אל-קאעידה, דאעש, א-שבאב ובוקו חראם. השינוי שחל בשנה שעברה הוא שגם הכוחות החמושים של רוסיה הוכנסו לדוח.