לצד השבחים על פעולת החילוץ ההרואית של ארבעת החטופים מעזה, חייבים לדבר על הדילמה שבסיכון חייהם של לוחמים במבצעים מסוג זה. אתמול היה זה פקד ארנון זמורה, שגבורתו סייעה להציל חיים. לדעתי, יש להעדיף בכל מחיר את העסקה, ולא לסכן עוד לוחמים.
ומילה לשבחם של הרמטכ"ל וראש השב"כ, שפועלים בקור רוח, בנחישות ובשליטה עצמית למרות כל אותם גיבורי מקלדת שדורשים מהם להתפטר.
בסוף השבוע צירף האו"ם את ישראל לרשימה השחורה של מדינות וארגונים שפוגעים בילדים. התגובה אצלנו הייתה צפויה: ממשלת נתניהו צירפה את האו"ם למדינות אירופה שהכירו במדינה פלסטינית, לקראת הטלת סנקציות נגד הארגון שמאגד את מדינות כל העולם. ואף אחד לא שואל את השאלה הפשוטה: איך הגענו למצב הנורא הזה, שכמעט כל העולם נגדנו? מה חלקנו ביצירת המציאות הזו? במהלך מלחמה שאין לה סוף, ואחרי שישראל הפכה למטרה מצד אויביה וארצנו הפכה לארץ חרבה - מוטב להפנות את השאלות לנתניהו וחבורתו. מה עשיתם לנו? איך במחי יד פגעתם בביטחון האומה? התיקון יגיע רק דרך חילופי שלטון, בבחירות, מצד מי שיציע חלופה לכישלון שהנחילה לנו ממשלת הימין על-מלא.
זאת ועוד: אסור לקבל את ההנחה המטורללת שמכרו לנו, שהצפון ימתין עד שנגמור עם עזה. המתנו עד עכשיו, והצפון הפך לעיי חורבות. ממשלה שלא מסוגלת להגן על תושביה בכל מקום, אין לה מקום - והיא חייבת להיעלם.
הסדר של יחסינו העתידיים עם הפלסטינים חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של מערכת הבחירות. מיליוני הפלסטינים לא ייעלמו, והאינטרס הישראלי מחייב להציע מתווה, אם תרצו - אופק ליישות הפלסטינית. כי כפי שאמר אלברט אינשטיין: "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שבה השתמשנו בזמן שיצרנו אותן".
הממשלה הודיעה על גיוס של 350 אלף חיילי מילואים בחודשים הקרובים. חבר שלי, אקי, שירת כבר חמישה חודשים, ושוב גויס לחודש ימים. זה מטריף את הדעת: המגייסים הם חברי ממשלה שמרביתם לא משרתים בצבא ומתנגדים שמצביעיהם יגויסו. בספר "דברים" הם ימצאו תשובות לסירוב שלהם לשאת בנטל, שהרי שם מוסבר כי במלחמת מצווה הכל יוצאים למלחמה, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.
לא צריך את בג"ץ - צריך הגינות בסיסית, אמונה שכולנו מחויבים לשאת בעול. וכל זה לא קורה בממשלת הימין על-מלא.
"כתבת כמו אבא", אמר לי דוד לוי ז"ל אחרי שקרא מאמר שפירסמתי בשעתו ב"ידיעות אחרונות", תחת הכותרת "לא חבל על הילדים", שבו תיארתי את המסע המפרך שעברו ילדיהם הקטנים של שרה ובנימין נתניהו בדרך לביקור באמריקה. נתניהו התקשר אליי ואמר לי בטלפון: "אתה לא תגיד לי איך לגדל את הילדים שלי".
נזכרתי בשיחה הזו כשראיתי את התמונות של נתניהו מנחם את משפחת לוי, שישבה שבעה על אבי המשפחה. האמת היא שלא היה פוליטיקאי שהרע ללוי ושעשה כל מאמץ לסלקו מהזירה הציבורית כמו נתניהו.
הרב קוק כתב: "האהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו, לא תסמא את עינינו מלראות את כל מומיה, אך גם אחרי הביקורת היותר-חופשית, נקייה היא מכול מום. כולך יפה רעייתי ומום אין בך".
הלוואי. ואשרי המאמין.
מילה לשבחם של הרמטכ"ל וראש השב"כ, שפועלים בקור רוח, בנחישות ובשליטה עצמית למרות כל אותם גיבורי מקלדת שדורשים מהם להתפטר