עם חיוך מאוזן לאוזן, כשהוא מלווה בידי הלוחמים שזה עתה שיחררו אותו מהתופת, ירד אנדריי קוזלוב מבטן המסוק שהחזיר אותו לארץ לאחר 246 ימים בשבי.
אנדריי, בן 27 מראשון-לציון, נחטף מפסטיבל הנובה, שם עבד כמאבטח. הוא עלה לבדו לישראל מרוסיה כשנה לפני כן, וחי בארץ עם חברים מפרויקט "מסע" שבו השתתף. הקשר איתו נותק באותו בוקר שבת, לאחר ששלח לחברים הודעות וסיפר על המחבלים שחדרו לאזור שבו הוא נמצא: "הוא השמיע את הבומים והירי שלא פסק, אמר שהוא לא יודע לאן לברוח כי בצד אחד יש מחבלים ובצד השני נפלו רקטות. הוא גם סיפר שהוא רואה מלא גופות ממש לידו, הכל תחת אש", סיפר אחד מחבריו.
5 צפייה בגלריה
yk13956600
yk13956600
(אנדריי יורד מהמסוק הצבאי | צילום: רויטרס, Marko Djurica)
תחילה הוגדר כנעדר, שלושה שבועות לאחר מכן, משפחתו עודכנה על חטיפתו ואימו הגיעה מרוסיה לישראל כדי להיאבק למען שחרורו, לצד זוגתו ג'ניפר מסטר, שהייתה דמות בולטת במאבק. זאת למרות שהספיקו לצאת שלושה חודשים עד שנחטף. בראיון ל”לאשה” בפברואר, סיפרה ג'ניפר על הזוגיות עם אנדריי: "איך שראיתי אותו אמרתי 'וואו'. הוא ממש מצא חן בעיניי, כעסתי על עצמי שהברזתי לו לפני כן. מהר מאוד גיליתי שהאופי שלנו מתמזג טוב ביחד. הוא מאוד בוגר באופי שלו, בן אדם נעים, חברותי, משרה רוגע". ג'ניפר הוסיפה גם על אותה השבת: "לפני החג אנדריי אמר לי שהוא נוסע לעבוד כמאבטח באיזה פסטיבל בדרום, הוא בכלל מעצב גרפי במקצועו, לא הבנתי מה לו ולאבטחה. ביום שישי דיברנו עד איזה ארבע לפנות בוקר, הלכתי לישון וקמתי לאזעקות. שלחתי לו הודעה, הסתמסנו עד 9:20, ואז אבד הקשר איתו. לקח לאמא שלו זמן להגיע, והרגשתי שמישהו צריך להילחם בשבילו, אז התגייסתי."
בהצהרה שנתנו אתמול ארבע משפחות החטופים ששוחררו, אמרה בת הזוג: "אני מחזקת את צה"ל ומודה על המבצע ההרואי המצוין הזה. אני מייחלת שיתר החטופים יחזרו הביתה בשלום, בבריאות טובה. אנחנו ננצח, אנחנו חזקים ומאוחדים". אנה, דודתו של אנדריי, הוסיפה: "יש שמחה גדולה היום, הרבה דמעות. אני משתתפת בצער המשפחה של החייל ומאחלת לכל המשפחות שנשארו שם שיחזרו כמה שיותר מהר, כולם ביחד". הוריו של קוזלוב קיבלו את הבשורה על השחרור באוקראינה, וצפויים לנחות בארץ במהלך הבוקר.
5 צפייה בגלריה
yk13956914
yk13956914
"מודה על המבצע ההירואי". בת הזוג ג'ניפר | צילום: דנה קופל
בשיחתו עם אנדריי, אמר לו הנשיא כי מדינה שלמה שמחה על חזרתו, והוא מתרגש מאוד לשוחח עימו ולשמוח על שובו. אנדריי סיפר במהלך השיחה: "אני התחלתי ללמוד עברית בדיוק לפני שנה, ולמדתי הרבה עם חבריי בשבי. אני מרגיש טוב, הכל בסדר עכשיו". אלמוג מאיר ששוחרר גם הוא, סיפר למשפחתו שהוחזק כמעט כל הזמן יחד עם אנדריי. הם תמכו האחד בשני והיו קרובים.
ראש הממשלה נתניהו, שהגיע לבקר את החטופים ששבו בבית החולים סיפר: "אנדריי אמר לי שהייתה לו מחברת בשבי וכל יום הוא היה כותב שורה אחת. הם אמרו לי שהם כאילו נולדו מחדש וזה מה שקרה".
5 צפייה בגלריה
yk13956510
yk13956510
בת הזוג ג'ניפר ואמו יבגניה אוחזות בתמונתו | צילום: אביגיל עוזי
שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, פירסם בשבת הודעה רשמית שבה בירך על שחרור ארבעת החטופים הישראלים, בהם גם אזרח רוסי: "ראשית, ברצוני לחלוק עם קרוביהם וידידים של בני הערובה לשעבר את השמחה לאור חילוץ בטוח של קרוביהם משמונה חודשי שבי ואיחוד עם משפחותיהם. אני מברך במיוחד את יבגניה קוזלובה על שובו של בנה אנדריי, שגם לו, כמו כל הישראלים המשוחררים היום, אני מאחל החלמה מהירה וחזרה לחיים מלאים", אמר ויקטורוב.
5 צפייה בגלריה
yk13956605
yk13956605
בבית החולים | צילום: דובר צה"ל
5 צפייה בגלריה
yk13956606
yk13956606
לא מצליח לעצור את הדמעות. אנדריי בשיחת הטלפון הראשונה | צילום: דובר צה"ל