בישראל מקווים שחילוץ ארבעת החטופים מלב עזה יקדם את המגעים לעסקה, שתקועה כרגע בהיעדר תשובה רשמית של חמאס, יותר משבוע אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציג את ההצעה של ירושלים. בצוות המו"מ מצפים שתוצאות המבצע יביאו לשינוי בעמדת סינוואר, שהלחץ עליו גובר.
שר הביטחון יואב גלנט טען אתמול ששחרור החטופים במבצע הוא לא רק הצלחה מבצעית מרשימה, אלא גם הזדמנות לממש את מטרות המלחמה – ולהביא להישגים אסטרטגיים. ברצועה יש כעת 120 חטופים. גורמים בישראל טענו כי המבצע הגביר את הלחץ על סינוואר להסכים להצעה הישראלית, משום שלא יקבל טובה יותר. כרגע ההתעקשות של מנהיג חמאס בעזה בנושאים שלא קשורים למפתחות האסירים מונעת ממנו "הישגים".
1 צפייה בגלריה
yk13957102
yk13957102
(צילום: מוטי קמחי)
ואולם לא כולם חושבים שהמבצע המוצלח יקדם עסקה. בכיר ישראלי אמר שהוא לא רואה קשר בין הדברים: "חמאס רוצה התחייבות ישראלית, מגובה בערבויות בינלאומיות, לסיום המלחמה ולהישארותו שליט חמוש בעזה. כל היתר לא בעדיפות עליונה מבחינתו. ארבעת החטופים ששוחררו לא משנים את התמונה".

זעקת המשפחות

משפחות החטופים מסרו אמש הצהרה בפתיחת העצרת בתל-אביב: "יש עדיין 120 חטופים בגיהינום של עזה. הדרך היחידה להחזיר את כולם היא רק בעסקה. העם רוצה את החטופים בבית ומוכן לשלם את מחיר סיום המלחמה תמורת החזרתם. תראו את האושר והשמחה כעת, דמיינו מה יקרה כשכולם יחזרו. זה הרגע למנף את פעולת החילוץ. לכו לעסקה, הסכימו לסיום המלחמה, תצילו חיים ותחזירו את כולם".
עינב צנגאוקר, אמו של מתן שמוחזק בעזה, פנתה לממשלה: "עם ישראל מאוחד עם המשפחות שיקיריהן חזרו אליהן. לכולנו מגיע לחבק את יקירינו. אנחנו קרובים לעסקה, אני קרובה לחבק את מתן. אסור להחמיץ את הרגע הזה. כל העם רוצה את החטופים בבית. אני אומרת לממשלה: תראו את האושר והאחדות בעם כשחוזרים ארבעה חטופים. חזרה של כולם תהפוך את העם שלנו לעם שלם. תביאו עסקה עכשיו".
אילה מצגר, כלתו של יורם ז"ל, אמרה אמש: "אני נמצאת כאן היום בזמן שמשפחתי יושבת שבעה, לאחר שהתבשרנו השבוע כי חמי האהוב נרצח בשבי לצד עוד שלושה חטופים. עד רגע זה לא זכינו לביקור או לטלפון מראש הממשלה.
אנחנו כבר לא נזכה לחבק את יורם, אבל יש עוד משפחות רבות שמייחלות לרגע הזה, שנאבקות, שחולמות, נאחזות בתקווה. חייבים להציל חיים ולהחזיר את כולם. לחטופים אין זמן, לא נוכל לשחרר את כולם במבצעים, חייבים ללכת לעסקה שתציל חיים. עכשיו זה הרגע למנף את פעולת החילוץ המדהימה לעסקה שתחזיר את כולם".
מרב סבירסקי, אחותו של איתי ז"ל: "יש חטופים ומשפחות שלא זכו לרגעים מרגשים. צריך להזכיר דווקא עכשיו: עד היום שוחררו שבעה חטופים במבצעים צבאיים הרואיים. בעסקה הקודמת שוחררו יותר מ-100 חטופות וחטופים. את כולם נוכל להחזיר רק בעסקה. הדרך היחידה להצלת חיים והחזרת כולם עוברת בהתחייבות ישראלית לסיום המלחמה. לכו לעסקה, הסכימו לסיים את המלחמה, תצילו חיים ותחזירו את כולם".

ביידן בירך

הנשיא ביידן בירך על החילוץ ואמר כי "נמשיך לעבוד עד שכל החטופים ישובו הביתה ועד שתושג הפסקת אש". היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, מסר: "אנו מברכים את כוחות הביטחון הישראליים שהוציאו לפועל את המבצע הנועז. ארה"ב תומכת בכל המאמצים להבטיח את שחרור החטופים שעדיין בשבי חמאס, ובהם גם אזרחים אמריקאים. זה כולל מו"מ מתמשך ואמצעים נוספים. העסקה שעכשיו על השולחן תבטיח את שחרור יתר החטופים".
קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר: "זהו סימן חשוב לתקווה, במיוחד עבור המשפחות הרבות בישראל שעדיין חוששות ליקיריהן. חמאס חייב סוף-סוף לשחרר את כל בני הערובה. המלחמה חייבת להסתיים".
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, בירך על השחרור משבי חמאס, אך תקף את ישראל על "טבח נוסף באזרחי עזה. הדיווחים מעזה מחרידים. מרחץ הדמים חייב להסתיים מיד".
אחרי שמצרים גינתה בחריפות את מבצע חילוץ החטופים, בהודעה שהתייחסה רק לתקיפות ישראל, משרד החוץ הירדני פירסם הודעה חריפה בלשון דומה, "המגנה את התקיפה הישראלית שהביאה למותם של פלסטינים רבים". עוד נכתב כי "מדובר באירוע המשקף את הפגיעה השיטתית באזרחים פלסטינים ובהפרה של החוק הבינלאומי. ירדן קוראת לקהילה הבינלאומית, ובמיוחד למועצת הביטחון, לנקוט פעולה מיידית להפסקת פשעי המלחמה של ישראל בעזה".
אילה מצגר, כלתו של יורם ז"ל: “אנחנו כבר לא נזכה לחבק את יורם, אבל יש עוד משפחות רבות שמייחלות לרגע הזה. צריך למנף את פעולת החילוץ המדהימה לעסקה שתחזיר את כולם"