במשך חמישה ימים של פעולה קרקעית רועשת במרכז רצועת עזה, מאות לוחמי חטיבות כפיר, 7 והצנחנים לחמו במחבלי חמאס מחטיבת דיר אל-בלח שטרם טופלה בתמרון, אבל גם ביצעו משימות הכנה מיוחדות – מבלי שידעו למה הן מיועדות.
ההכנות למבצע לחילוץ ארבעת החטופים הישראלים משבי חמאס נוהלו תחת מידור כבד. עשרות בודדות של ישראלים, בכל הרמות, נחשפו לפעולה המתוכננת, מלוחמי הימ"מ ועד לראש הממשלה.
בצמרת צה"ל הצליחו לשמור בסוד את הפעולה המתוכננת מלוחמי הגדודים שהתחילו לפני שישה ימים את המבצע האוגדתי שהוגדר באופן רשמי ל"מזרח דיר אל-בלח ונוסייראת, ובאופן ממוקד", ככל הנראה כדי לא לעורר חשד בצד השני ומידיעה שבנוסייראת, מדרום לעיר עזה, מוחזקים החטופים.
למעשה, מאות לוחמי חטיבות החי"ר והשריון שהוזנקו אתמול סביב 11:00 בבוקר לסייע בחילוץ כוחות הימ"מ, היו במשך שעות ארוכות בעמדות הזנקה מסביב לנוסייראת, ועודכנו על משימתם רק בהיתקלות הראשונה של הימ"מ עם המחבלים. רק המג"דים עודכנו מראש על הפעולה, וגם זה ביום-יומיים שקדמו למבצע.
"כפיר הייתה הדלת של הפעולה", תיאר סרן אליאב, קצין האג"ם של החטיבה, "דרך פעולות ייחודיות שביצענו בצירים ובדרכים סביב נוסייראת ובדיר אל-בלח הסמוכה, בשטח ובתת-קרקע. פעלנו במספר מבנים, באופן שהגן על נתיבי הכניסה. השכבנו מארבים כדי לאפשר את תוצאת המבצע".
הקצין הצעיר נחשף גם הוא ברגע האחרון למבצע, בשטח הלחימה, והתקשה לעצור את ההתרגשות: "זה היה מותח בצורה שאתה לא יכול לתאר, בעיקר אחרי שרכב החילוץ נתקע והמבצע התעכב. היינו הראשונים לקלוט את הימ"מ ונחשפנו ליכולות המטורפות שלהם. במשך דקות ארוכות, בשטח ותחת אש, זה היה מורט עצבים ונדמה כסרט הוליוודי. כששמעתי בקשר האוגדתי '1 בידינו', ואז '3 בידינו', הלב שלי פעם בעוצמה. הרכב שנתקע היה תרחיש שלקחנו בחשבון, ולכן נכנסו מהר ובאגרסיביות כדי להטעות את האויב".
מפקד פלס”ר צנחנים, רס”ן רועי, הוביל את הפעולה לחילוץ הרכב שנתקע. לוחמיו כבשו בניין עם מחבלים ששלט על הצומת דרכו הרכב עם החטופים היה אמור לעבור, כדי לאפשר זאת בבטחה. “כשהבנו שאחד הרכבים נתקע בשטח”, הוא מתאר, “הגענו למרחב בו הימ”מ פעל והיינו אחראים על החילוץ תחת אש. עד שעלינו על הכלים הלוחמים לא ידעו לטובת מה הם פועלים. רק בשלב ניתוק המגע שמענו בקשר שיש ארבעה חטופים שחולצו בחיים. אתה מרגיש שעשית את הדבר הכי ערכי ומשמעותי שיש. אין זכות גדולה יותר מלקחת חלק במבצע גדול שכזה”.