נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הופיע אתמול בישיבת הממשלה ותבע ממנה לבצע צעדים משמעותיים בתקציב שנת 2025 כדי למנוע גלישה לגירעון בלתי נשלט ולמצב כלכלי מדאיג שעלול להתקבל בשלילה אצל חברות דירוג האשראי.
אתמול פורסם על ידי החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, כי הגירעון בתקציב המדינה טיפס ל-7.2% בחודש מאי, לעומת גירעון חזוי של 6.6%.
הנגיד ירון התייחס אתמול בישיבת הממשלה לסוגיית נתוני "הנומרטור" שהציג הכלכלן הראשי באוצר בשבוע שעבר. הוא הזהיר באופן ברור וחד משמעי מחזרה אל מסלול הכספים הקואליציוניים, ציין, כי פרסום הנומרטור הוא מרכיב חשוב בתהליך הכנת תקציב 2025 שכן הוא נותן פרספקטיבה לגבי ההתפתחויות הצפויות של ההוצאות וההכנסות לטווח של מספר שנים.
פרופ' ירון: "איתנות פיסקלית, שהכרחית ליציבות המשק, אינה נמדדת על פני שנה אחת, אלא על ידי תכנון ויישום למספר שנים קדימה. תכנון זה חשוב לקבלת ההחלטות התקציביות במיוחד בתקופה שמאופיינת בחוסר ודאות גבוהה, כמו הנוכחית".
גורם בכיר במשרד האוצר אמר אתמול ל"ממון" כי הגירעון ההולך וגדל בתקציב המדינה יחייב בקרוב צעדים כמו קיצוצים כואבים בתקציב. לעומת זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו אסר להעלות מסים השנה ולפיכך ההצעות להקדים את העלאת מס ערך מוסף באחוז ל-1 ביולי או לבטל את הפטור ממס על חבילות מחו"ל עד לסכום של 75 דולר – לא יבוצעו השנה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה אתמול לראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, לרכז דיון תקציבי במשך יומיים רצופים אחרי חג השבועות כדי לבחון ולגבש באופן התחלתי את הצעדים והתוכניות שיהיה נכון לבצע בשנת התקציב 2025. לדיונים הוזמן גם, באופן די חריג אצל השר סמוטריץ', הנגיד פרופ' ירון.
בחודש מאי נרשמו הכנסות מדינה בשיעור גבוה יחסית של 44 מיליארד שקל, כאשר מראשית השנה ההכנסות הן 201.6 מיליארד שקל. הוצאות הממשלה הסתכמו בחודש מאי ב-54 מיליארד שקל ומראשית השנה הסתכמו ההוצאות כבר ב-249.3 מיליארד שקל.