"אנחנו מאושרים להניף את הדגל שלנו בכל מקום בעולם", אמר אתמול הרץ הישראלי גשאו איילה, מספר דקות אחרי שהנבחרת הישראלית המעולה עשתה זאת באצטדיון נוסף, האולימפיקו האגדי שברומא, עם מדליית הכסף בתחרות חצי המרתון באליפות אירופה.
2 צפייה בגלריה
yk13957962
yk13957962
(מימין: טסמה מוגס, מקום 48, גשאו איילה, מקום 7, גירמה אמרה (9), איימרו עלמאיה (18), מארו טפרי (4), גודאדאו בלצ'או (20) | צילום: Mattia Ozbot/Getty Images)
בשלבים מסוימים, הנבחרת הישראלית שהוביל מארו טפרי (סגן אלוף העולם המכהן במרתון) נראתה כחזקה ביותר בתחרות והחזיקה במקום הראשון בדירוג הקבוצתי (שלושת הרצים הטובים ביותר מבין השישה שרצו במדי הנבחרת), אבל איטליה העמידה נבחרת איכותית מאוד בשביל להביא זהב באליפות הביתית, וטפרי נדחק למקום הרביעי בפיניש דרמטי (1:01.10 שעה), כשהאיטלקים ימנברהאן קריפה (שיא אליפות של 1:01.03) ופייטרו ריבה, והגרמני אמנאל פטרוס, מקדימים אותו. איילה סיים שביעי עם 1:01.28, גירמה אמרה תשיעי עם 1:01.31. איימרו עלמאיה (18), גודאדאו בלצ'או (20) וטסמה מוגס (48) השלימו את רשימת המתחרים של הנבחרת, שרצה בתחרות גדולה לראשונה מאז העזיבה של המאמן הראשי גזצ'או יוסף, שבנה את האסטרטגיה שלה.
2 צפייה בגלריה
yk13957963
yk13957963
טפרי | צילום: Mattia Ozbot/Getty Images
כזכור, הנבחרת זכתה לפני שנתיים בזהב הקבוצתי בריצת המרתון באליפות אירופה במינכן, כשטפרי ואיילה הרשימו כשעלו על הפודיום בתחרות האישית עם מדליות הכסף והארד. הפעם האליפות כללה ריצה רק בחצי המרחק, בגלל הקרבה לאולימפיאדת פריז והרצון לא להעמיס על הרצים הבכירים, ואיטליה ניצלה זאת היטב בזכות קריפה, אלוף אירופה ב-2022 ב-10,000 מ' – ריצה שהמצטיינים בה באים יותר לידי ביטוי בחצי המרתון.
ישראל עומדת כבר על 11 מדליות באליפויות אירופה באתלטיקה, ועיקר הגאווה אחרי הריצה הייתה על המסורת המתגבשת בכחול-לבן בתחום הריצות הארוכות, בעולם ובמיוחד באירופה. חברי הנבחרת שרו ביחד על המסלול "אל-אל ישראל", וסיפרו כי הושפעו מהאירועים בארץ. אמרה: "הסיפור של החילוץ המרגש מעזה ונפילת לוחם ימ"מ נכנס בנו חזק". איילה סיכם: "הנבחרת שלנו מוכשרת מאוד והיא יכולה לכבוש כל פסגה באירופה. אני גאה מאוד להיות חלק ממנה".
בחצי המרתון לנשים, לונה צ'מטאי סלפטר, שעדיין עובדת על חזרה מלאה לכושר אחרי פציעה, סיימה עשירית בזמן של 1:28.15 ויש לקוות שעד פריז תהיה חדה יותר. מאור טיורי דורגה 38. אדוה כהן סיימה במקום ה-12 בגמר 3,000 מ' מכשולים, עם 9:33.88 דקות.

ההישגים הגדולים בריצות הארוכות

2018
לונה סלפטר: מדליית זהב ב-10,000 מטר באליפות אירופה
2022
לונה סלפטר: מדליית ארד ב-10,000 מטר באליפות אירופה, מדליית ארד במרתון באליפות העולם
מארו טפרי: מדליית כסף במרתון באליפות אירופה
נבחרת ישראל: מדליית ארד במרתון באליפות אירופה
2023
מארו טפרי: מדליית כסף במרתון באליפות העולם
2024
נבחרת ישראל: מדליית כסף בחצי מרתון באליפות אירופה

בלסינג התעלה בזמן

אחרי שסיים שביעי באליפות אירופה הקודמת, בלסינג אפריפה חזר לגמר ה-200 שייערך הערב (22.50). אפריפה התחיל ישירות מחצי הגמר, וסיים שני במקצה האחרון בזמן של 20.46 שניות – לא רק תוצאת השנה שלו, אלא הטובה ביותר שקבע בשנתיים האחרונות. הפייבוריט במקצה שלו היה ראיין זזה הצרפתי, שכבר קבע העונה 20.18, אך אפריפה הפתיע אותו בפיניש אדיר. התוצאה של הישראלי הייתה השישית בטיבה בחצאים, כאשר מי שניצח בחצי שלו – מדליסט הארד מ-2022, פיליפו טורטו האיטלקי – הרשים עם 20.14.
אלוף העולם לנוער בקפיצה לגובה ב-2021, יונתן קפיטולניק, נראה מצוין אחרי היעדרות ממושכת בגלל פציעה, ועלה לגמר (מחר ב-21.35) אחרי שעבר 2.21 מ' ללא פסילות – אחד מתשעה שעשו זאת, בהם אלוף העולם והאלוף האולימפי, הגיבור המקומי ג'אנמרקו טאמברי.
"נכון שהיו לי כאבים ברגל שמהם סבלתי לאחרונה, אבל בתחרות לא הייתה בעיה", אמר קפיטולניק, הישראלי הראשון במעמד מאז ניקי פאלי שסיים במקום השישי באליפות אירופה ב-2006.

זהב כפול בטאקוונדו

לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג, מדליסטית הארד מאולימפיאדת טוקיו, הפגינה כושר מצוין לקראת פריז (שם תהיה הנציגה הישראלית היחידה בענף), אחרי שזכתה במדליית זהב בתחרות הסבב העולמי בלוקסמבורג. סמברג, המתחרה במשקל עד 53 ק"ג, ניצחה יריבות מנורווגיה, יוון וגרמניה, והקדישה את המדליה לארבעת החטופים שחולצו בשבת ולרב-פקד ארנון זמורה ז"ל שנהרג במהלך המבצע: "אחרי ההודעה המרגשת על שחרורם של נועה, אלמוג, שלומי ואנדריי, הייתי מלאת מוטיבציה בגמר. תודה לחיילים הגיבורים שלנו. מתפללת לחזרת כל החטופים הביתה".
גם רבקה באייך (46 ק"ג) עלתה על ראש הפודיום, עם ניצחונות על יריבות מגרמניה, הולנד וספרד. ירדן נשר (49 ק"ג) הדיחה יריבות מארה"ב ומצרפת, לפני שנכנעה בגמר לספרדייה וזכתה במדליית הכסף. בתחרויות הגברים, טום פשקובסקי (54 ק"ג) זכה בכסף. (סתיו איפרגן)
שחייה. צוות האימון של הנבחרת קבע כי השחייניות דריה גולובטי ואיילה ספיץ, והשחיין בר סולובייצ'יק, ישתתפו במשחי השליחים במשחקים האולימפיים בפריז.