גם מי שמעולם לא מצא עצמו צד להליך משפטי - מודע לכך שמדובר במסע שבסופו אין באמת מנצחים. בהתחשב בעובדה שעד מתן פס"ד הותשו הצדדים, כסף רב נשפך וקיים סיכוי קטן כי היחסים בין הצדדים ישוקמו - הרי שמהות הזכייה של הזוכה מוטלת בספק.
1 צפייה בגלריה
yk13958257
yk13958257
(צילום: שאטרסטוק)
ביקשנו לקבל ממומחים ומעורכי דין עצות שיסייעו לנו לא להסלים סכסוכים ולהגיע לפשרה.
"פשרה, ויתור או הבלגה מתאפשרים כשאנחנו מעדיפים לשמר את מערכת היחסים, יותר משאנחנו מעוניינים להשיג את שלנו", מציינת ד"ר עידית גוטמן מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. "כשאנשים חשים שהם יכולים לוותר על הקשר בכלל, הסכסוך חופשי להסלים יותר ויותר. עימותים קיצוניים הם כאלה, שבהם שימור הקשר נתפס כפחות חשוב מאינטרס אחר".
עו"ד ד"ר טל רוטמן שותף וראש מחלקת גישורים ובוררויות במשרד פרל כהן מסביר כי אנחנו חיים בתקופה יוצאת דופן. "כוחות אדירים מטלטלים את ארצנו ומשבשים את החיים עבור משפחות ועסקים. בתקופות כאלה, דברים נוטים שלא להסתדר כמצופה. לפתע, אנשים ועסקים לא מצליחים לעמוד בהתחייבויות שנטלו על עצמם בתקופה שפויה יותר. חוזים רבים מופרים וסכסוכים מסחריים מתעוררים".

מתחפרים בסכסוך

לדבריו, "המסוכסכים מכלים את זמנם וממונם, ומאבדים את שלוות נפשם. למרות זאת, מסיבות פסיכולוגיות כאלה או אחרות, אנשים נוטים לעיתים, בניגוד לטובתם, להתחפר בסכסוך. יש גם כמובן מי שמתפרנסים מהסכסוך ומלבים אותו, משמיעים הבטחות שספק אם אי פעם יצליחו לקיים. מערכת המשפט מצידה עמוסה".
למעשה, מציין ד"ר רוטמן, "גם מי שהתכוון בלב שלם לעמוד במחוייבותיו החוזיות מתקשה לעשות זאת בזמנים רעים כאלה. בתקופות כאלה אין לעמוד על קוצו של יוד. במקום להחליף הודעות טקסט נזעמות או אימיילים משתלחים, עדיף לקבוע פגישה פנים מול פנים. שנית, אל תמהרו להתחמש בעורכי דין. מגשר מסחרי מנוסה, שראה כבר בחייו סכסוך אחד או שניים, יכול לסייע לצדדים לגבש פשרה מוסכמת. בשונה מהצדדים, המגשר איננו מעורב רגשית בסכסוך. הוא מכיר טווח פתרונות רחב, שהצדדים לא חשבו עליו, ויכול להסביר לצדדים מה צפוי להם בבית המשפט. שלישית, גם אם הצטיידתם בעורכי דין, ונשאבתם לסכסוך, לעולם לא מאוחר מדי מכדי להתחרט. שִמעו בקולו של השופט היגע הממליץ לכם לנסות הליך של גישור. הניצחון המוחלט רק לעיתים נדירות מגיע, ומחירו יקר מנשוא".
ד"ר (עו"ד ורו"ח) שלמה נס, שותף במשרד פירון, מציין כי "גם בהליך חדלות פירעון, הריצה להליכים בביהמ"ש לא תמיד משתלמת ואפשר בגישורים להגיע לתוצאות טובות יותר ומהר יותר. אם תלך להליך משפטי את הצד הפרסומי-ציבורי כבר הפסדת כי מייד יכתבו על כך. הליך הגישור הוא לא פומבי". אבי קמינסקי, הבעלים של חברת KCR המתמחה בהבראה והשבחת חברות, מוסיף כי "המאמץ למצוא פתרון מחוץ לכותלי ביהמ"ש מאוד משתלם, וברבים מן המקרים ניתן להשיג תוצאה טובה על ידי בנייה מחדש של אמון מול הגופים המממנים ומדיניות של שקיפות מלאה".
עו"ד ליזה חדש המייצגת עובדים בתחום חדלות הפירעון מוסיפה כי כאשר חברה נקלעת לקשיים "העובדים צריכים להיות ערניים, אך יחד עם זאת, לגלות אחריות ולא לנקוט בפעולות פזיזות אשר עלולות לדרדר את מצב החברה ואף חלילה להוביל לפירוקה. ההמלצה היא לנסות לשתף פעולה ולמצוא את עמק השווה מבלי 'לשפוך את התינוק עם המים' ולקבל ייעוץ".

לא לאיים

ומה לגבי סכסוכים בין בני זוג? עו"ד רות דיין וולפנר המתמחה בדיני משפחה מציעה טיפ חשוב: "אם אתם לא רוצים להתגרש, אל תאיימו בגירושים. כשאופציית הגירושים מונחת על השולחן, מישהו מתחיל להיערך אליה, גם אם זה באופן לא מודע. לכן, גם אם האיום בגירושים נזרק אל חלל האוויר בלי שבאמת התכוונתם לכך, או כניסיון לשלוט בבני הזוג שלכם, האיום הזה עלול להתגלות כחרב פיפיות, כי ברגע שזה נאמר – העליתם את הגירושים כאופציה קיימת לתוך התא המשפחתי. וכשהאופציה הזו קיימת, מתחיל תהליך הכנה ויום אחד אתם עלולים למצוא את עצמכם במצב שבאיום הבא בני הזוג שלכם מבקשים להתגרש".
בתחום דיני העבודה, מציעה עו"ד דפנה שמואלביץ', מומחית לדיני עבודה, כי "כשמדובר במחלוקת כספית בין עובד ומעסיק, עדיפה פשרה ללא הליך שיפוטי, שנמשך זמן רב, פרטיו מתפרסמים ברבים ומכתימים את התדמית של שני הצדדים: העובד יתקשה למצוא עבודה אחרת ללא המלצה חיובית, והמעסיק יתקשה לגייס עובדים, אם ייתפס כמי שלא ממלא את חובותיו".
"נסו לדבר, נסו להתפשר. במקום להחליף הודעות טקסט נזעמות או אימיילים משתלחים, עדיף לקבוע פגישה פנים מול פנים בניסיון למצוא פתרון הגון וסביר בנסיבות העניין".