הנשיא יצחק הרצוג מתח אתמול ביקורת על המשטרה על רקע התמונות מההפגנה שלשום בצומת עזריאלי בתל-אביב, שבמהלכה נעצר ד"ר אודי בהרב בזמן שטיפל במפגינה שהייתה מוטלת על הכביש. "התמונה של הרופא שנעצר בכוח הזרוע על ידי המשטרה בעת שהעניק טיפול רפואי", אמר הנשיא, "מטרידה אותי מאוד ומחייבת בדיקה מקיפה". במקביל, המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת האירוע.
לטענת הרצוג, בתקופה האחרונה הוא קיבל פניות מרובות בנושא אלימות משטרתית. "התמונה ממוצאי שבת מצטרפת לתמונות, פניות ותלונות המגיעות לפתחי בתקופה האחרונה מקרב אזרחים מקבוצות שונות באוכלוסייה שסובלים מתופעה דומה", אמר.
1 צפייה בגלריה
yk13958669
yk13958669
(האירוע שבו נעצר ד"ר בהרב, שלשום | צילום: דן רבן)
הרצוג הוסיף כי "אני מבקש להיות ברור: החוק הוא מעל הכל; ועל כולם לכבד את החוק. אך על זרועות המדינה ושליחיה מוטלת תמיד אחריות גדולה יותר. על המשטרה להפנים את הביקורת ולדאוג למימוש אחריותה בכלים רגישים ומידתיים, במיוחד בעת המתוחה והכואבת הזאת".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ודרש שתפעיל את סמכותה ואת פרקליטות המדינה "כדי להנחות את המשטרה לפעול על פי החוק ולאפשר שמירה על חופש הביטוי והמחאה". לדברי לפיד, "התנהלות המשטרה חצתה כל גבול. זו העת להזכיר להם שזו לא המשטרה של בן גביר. זו משטרת ישראל".
בין 33 המפגינים שעצרה המשטרה במחאה שלשום בתל-אביב היו ד"ר בהרב וגם רופא ורופאה אונקולוגית מאיכילוב.
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, אמר על ד"ר בהרב: "זה אירוע חסר תקדים. במקום ששוטרים יגנו עליו, תקפו אותו ועצרו אותו מעצר שווא לכל הלילה".
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גינה את מעצר הרופא: "הטענות באשר לאלימות מצד המשטרה, בדגש על המעצר של רופא בזמן שהעניק טיפול רפואי, מדאיגות וחייבות להיבדק ולהיחקר. יש לנו שוטרים מצוינים אבל עליהם, ובעיקר על מפקדי המשטרה, לזכור שתפקידם לשמור על האזרחים ולאפשר את חופש ההפגנה. המפקדים צריכים לנהוג לפי החוק ולא לפי רוח השר".
שר הבריאות אריאל בוסו הוסיף: "אני רואה בחומרה את המעצר של ד"ר אודי בהרב בעודו מטפל במפגינה שנפצעה בתל-אביב. הצלת חיים וטיפול רפואי קודמים למחויבות של השוטרים לשמור על הסדר הציבורי. אני קורא למפקדים לחקור את האירוע, לחדד את הנהלים ולוודא שמה שראינו לא יקרה שוב".

המחאות ברחובות: 69% מהתלונות נגד שוטרים על שימוש בכוח - נסגרו

לירן תמרי
מאז תחילת השנה שעברה שטפו את ישראל הפגנות רבות שבמהלכן הועלו טענות על אלימות משטרתית כלפי מפגינים שאף תועדו בסרטונים. מנתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות", בין ינואר 2023 למארס 2024 הוגשו כ-208 תלונות נגד שוטרים, שמתוכן נסגרו 144 (כ-69 אחוז).
הנתונים, שהתקבלו לבקשת ח"כ נעמה לזימי, חושפים ממצאים המצביעים על התמודדות המערכת המשפטית עם תלונות אזרחים בתקופה רגישה זו. נמצא כי התלונה העיקרית נוגעת לשימוש בכוח בלתי סביר מצד שוטרים במהלך פיזור מחאות (129). 13 תלונות הוגשו על שימוש במכתזית, שתיים על שימוש ברימוני הלם, שלוש תלונות על שימוש באלה, גז וגז פלפל, שש תלונות בגין "פציעה חמורה" שנגרמה למפגינים, ותלונה אחת הנוגעת לעבירת מין שבוצעה על ידי איש משטרה במהלך המחאות. בחודשים יולי ואוגוסט הוגשו הכי הרבה תלונות למח"ש: 130.
"אלימות משטרתית היא תופעה חמורה שנמצאת בעלייה והטיפול בה מוטל על מח"ש", אמרה ח"כ לזימי, "כפי שניתן לראות מהנתונים, המחלקה לא מצליחה להתמודד עם התופעה ומשאירה את האזרחים חסרי הגנה מול משטרה פוליטית ואלימה. השיטה חייבת להשתנות, אלימות משטרתית מסכנת את שלום הציבור”.