הבחירות הדרמטיות לפרלמנט האירופי, שתוצאותיהן החלו להתפרסם אמש, לוקחות את אירופה ימינה: מפלגות הימין הקיצוני במדינות רבות באירופה זכו לעלייה משמעותית במספר המושבים שלהן בפרלמנט האירופי, ובעוד שלפי שעה נראה כי הימין הקיצוני לא יזכה לרוב מלא בפרלמנט, הוא כן זוכה למספר מושבים גבוה ביותר.
3 צפייה בגלריה
yk13958769
yk13958769
(חוגגים את הניצחון. ראשי אלטרנטיבה לגרמניה | צילום: אי־פי־אי, FILIP SINGER)
בגרמניה, למרות שורה של שערוריות השנה, בהן פרשיות הריגול עבור סין ורוסיה וכנסים שדנו באפשרות לגירוש צאצאים של מהגרים, מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" זכתה לפי מדגמים ראשוניים ב-16.5% מהקולות (עלייה של 5.5% לעומת הבחירות הקודמות) בבחירות לפרלמנט האירופי – ובכך, הפכה למפלגה השנייה בגודלה בגרמניה, אחרי השמרנים שזכו ב-30 אחוז מהקולות.
מדובר בניצחון כביר למפלגות שקראו להפעיל יד חזקה בנושא ההגירה, בעוד מפלגות הקואליציה הגרמנית, הירוקים (שירדו ב-8.5% מהקולות) והסוציאל דמוקרטים (שירדו ב-1.8% מהקולות) ומדיניותן בנושאי אקלים והסיוע לאוקראינה – ספגו מפלות כבדות. "המפלגה החדשה", שרצה על טיקט חברתי-שמאלי ומנגד טיקט של התנגדות לסיוע לאוקראינה ולהגירה – זכתה לקרוב לשישה אחוז מהקולות.
3 צפייה בגלריה
yk13958897
yk13958897
הצלחה כבירה. חגיגות במטה האיחוד הלאומי אמש | צילום: אי־פי־אי, ANDRE PAIN
תוצאות הבחירות בגרמניה, שמחזיקה ב-96 מתוך 720 המושבים בפרלמנט – המדינה עם מספר הפרלמנטרים הגבוה ביותר באיחוד – מעידות על תזוזה משמעותית של בוחרים למפלגות ימין.
אך הדרמה הגדולה של אמש התרחשה דווקא בצרפת, עם ההודעה על פיזור הפרלמנט. תוצאות הבחירות אמש הן כדלקמן: מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" בראשותו של ז'ורדן ברדלה, מפלגתה של לה פן, שכבר הובילה בבחירות הקודמות באחוזים בודדים על מפלגת רנסנאס של עמנואל מקרון – זינקה לפי המדגמים אמש ללמעלה מ-30%.
3 צפייה בגלריה
yk13959023
yk13959023
"אנחנו מוכנים לשלוט". נאום לה פן | צילום: אי־פי־אי, ANDRE PAIN
מפלגתו של נשיא צרפת, בראשות ואלרי האייה, צנחה הפעם לכ-15% לאחר שהשיגה מעל 22% ב-2019. המפלגה הסוציאליסטית, בראשות רפאל גלוקסמן, יותר מהכפילה את כוחה עם 14%. מפלגת "צרפת המורדת", שביססה את מסע הבחירות שלה על תמיכה פרו-פלסטינית, בתקווה לתעל את קולות המהגרים והפרברים, זכתה רק ב-2.5% יותר מבבחירות הקודמות – ועומדת על 8.3%.
עוד הפתעה היא מפלגתו הלאומנית של אריק זמור, "הכיבוש מחדש", שאת הרשימה שלה לפרלמנט הובילה מריון מרשאל-לה פן, אחייניתה של מרין. למרות שלא הצליחו להיבחר לאספה הלאומית הצרפתית ב-2022, צפויה לקבל מעל 5%. גם המפלגה הירוקה, איבדה מחצית מכוחה ונמצאת באותו המצב.
כל אלו הותירו את הנשיא מקרון כשהוא לא יכול שלא להגיב. אלא שתגובתו הפתיעה את אירופה: שעה לאחר תוצאות המדגם, שהציג את התחזקותו חסרת התקדים של הימין הקיצוני, הצהיר נשיא צרפת על החלטתו לפזר את האסיפה הלאומית, הפרלמנט הצרפתי. בחירות הבזק לפרלמנט יתקיימו בסוף החודש ובתחילת החודש הבא, בשני סבבים: ב-30.6 וב-7.7.
"המפלגות המגינות על אירופה ושל הקואליציה, לא השיגו תוצאות טובות. אינני יכול להסכים עם עלילת הלאומנים והדמגוגים", אך הוסיף כי "אינני יכול להעמיד פנים שלא קרה משהו". מקרון סיכם כי החליט "להחזיר לצרפתים את זכות הבחירה. אינני מועמד לכהונה נוספת אך אני מבטיח לכם שהיעוד שלי הוא לשרת אתכם".
מרין לה פן, מנהיגת מפלגת האיחוד הלאומי, הזוכה הגדולה של הערב, עלתה לבמה וברכה את מועמד הרשימה לפרלמנט האירופאי, ז'ורדן ברדלה, על זכייתו: "אינני יכולה אלא להצדיע להחלטה. הבחירות האחרונות בצרפת העמידו אותנו כמפלגת האופוזיציה החזקה במדינה. אנחנו מוכנים לשלוט, אם הצרפתים יתנו בנו את אמונם. נגן על האינטרסים של הצרפתים".
היא הוסיפה כי "המסר של הבחירות הללו מיועד גם למנהיגי האיחוד: אירופה סוגרת את הסוגריים של הפוליטיקה האוניברסלית שגרמה לעמים לכל-כך הרבה סבל".
גם במדינות אחרות נרשם ניצחון למפלגות הימין. באוסטריה, מפלגת "החירות" זכתה ב-27% - 10% יותר מבבחירות הקודמות. בהולנד, מפלגת “החירות” של וילדרס גם היא זכתה לרוב, וגם בספרד הימין הקיצוני זינק. באיטליה נראה שג'ורג'יה מלוני עומדת לנצח. גם בבלגיה, סלובקיה, צ'כיה והונגריה הייתה עלייה בקרב מפלגות הימין, וירידה – לעיתים תלולה – למפלגות ליברליות. באופן אירוני, דווקא המפלגות שמתנגדות לאיחוד האירופי ומדגישות זהות לאומית – הן אלו שזכו למירב הקולות.
באשר להשפעה של בחירות אלו על ישראל, כשמפלגות שמאל שמתנגדות לה ותומכות במדינה פלסטינית נחלשות, דווקא עליית הימין עשויה לבלום את המגמה – אבל הכל תלוי בשאלה כמה קרובות מפלגות ימין אלו לרוסיה.