זו הייתה שעתם הגדולה של הכפריים על פני העירוניים, נקמתם של הנשארים מאחור בפרוגרסיביים, הסטייטמנט של מי שמרגיש שמתעלמים ממנו באליטות, וניצחונה של שאלת המהגרים על פני התחממות כדור הארץ והסיוע המסיבי לאוקראינה.
הימין בצרפת, גרמניה, הולנד, איטליה ורוב שאר ארצות אירופה ניצח בבחירות לפרלמנט האירופי, לפעמים בצורה משכנעת שהובילה לזעזוע בדמות בחירות חדשות כמו בצרפת. אלא שהניצחון הגדול ביותר של הימין הקיצוני הייתה העובדה שהמדיניות שלו, בעיקר בכל מה שקשור להגירה, הפכה למיינסטרים.
1 צפייה בגלריה
yk13960422
yk13960422
(ניצחון סוחף. מלוני | צילום: אי־אף־פי, FILIPPO MONTEFORTE)
אם יש לתופעה הזו תו תקן אמיתי הרי מדובר בניצחון הסוחף של מפלגתה של ג'ורג'יה מלוני באיטליה, והפיכתה לממליכת המלכים ביבשת. עד לפני כמה שנים, הימין האיטלקי בדמותה של מלוני היה מוקצה מחמת פשיזם (מלוני זכתה ב-29 אחוז מהקולות, יותר מאשר בבחירות הכלליות באיטליה, לעומת 6.5 אחוז בבחירות הקודמות לפרלמנט האירופי לפני חמש שנים).
"המרכז שמר על מקומו", התבטאה בצדק אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, ובצדק אמרה, מפלגת העם האירופית הגדילה את כוחה, והקואוליציה בת שלוש הסיעות שבחרה בה בפעם הקודמת מועמדת לקבל כ-400 מתוך 720 המושבים בפרלמנט ולהביא לבחירה מחודשת שלה כנשיאה. אבל אפילו אם עשרה אחוז מחברי הקואליציה ימרדו בה, אפשרות יותר מסבירה לפי ההערכות, פון דר ליין תצטרך לקושש קולות בימין או בשמאל, מה שיביא בכל מקרה לתכונה נגדה בתוך הקואוליציה: או שהסוציאל דמוקרטים ימחו על פנייה שלה לימין, או שקולות במפלגתה ימרדו בה על פנייה לירוקים. גם כך מדיניות פון דר ליין בנושא האקלים לא זוכה בפופולריות במפלגה שלה. המרכז אולי שמר על מקומו, אבל מרכז הכובד בהחלט נע ימינה.
אחת התופעות שהטו את הכף לטובת הימין היא הצבעת הצעירים. בגרמניה בלטה מאוד התמיכה של בני ה–16 עד 24 למפלגת אלטרנטיבה לגרמניה. בצרפת רוב הבוחרים בגילאים 18 עד 34 הצביעו למפלגתה של לה פן וגם בספרד, מפלגת ווקס הימנית קיצונית זכתה ברוב הקולות מבין הבוחרים בגילאים האלה.
מלוני כאמור, היא המרוויחה הגדולה של הבחירות הלילה. מבחינה אישית ומפלגתית היא בידלה את עצמה מהימין הקיצוני הן בארצה והן באיחוד עצמו, בעיקר בכל מה שקשור לסיוע במלחמה באוקראינה (בניגוד למפלגתה של לה פן בצרפת או אלטרנטיבה לגרמניה שמצדדות בקו פרו-פוטין מובהק), הפכה למפלגת מרכז (או לפחות הביאה את המדיניות שלה למרכז) והיא יכולה למצב את עצמה כמנהיגת הסיעה הימנית שתאתגר את הקואליציה הנוכחית, או תתמוך במועמדותה של פון דר ליין.