חרף אי-ההסכמות והעמדות הברורות נגד מתווה הגיוס הנוכחי, צפויה הייתה הכנסת להצביע הלילה בעד דין רציפות להצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת שהתגבשה בממשלת בנט-לפיד וקודמה על ידי יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ.
לאורך היממה האחרונה נרשמה דריכות גדולה בקואליציה מעצם הידיעה כי חברי כנסת רבים בימין חשים אי-נוחות מההצעה ורוצים להצביע נגדה. על חברי כנסת שהביעו הסתייגות - דוגמת טלי גוטליב, דן אילוז, משה סעדה, אוהד טל ואחרים - הופעל לחץ כבד, אך אלה הסבירו לבסוף שמדובר בהצבעה טכנית בלבד ובהמשך יתעקשו על שינויים והתאמות בחוק בטרם יצביעו בעדו.
2 צפייה בגלריה
yk13925452
yk13925452
(צילום: Debbie Hill, אי-פי)
הסיפור הגדול היה ונותר שר הביטחון יואב גלנט. ב-ynet נחשף אתמול כי שר הביטחון לא מתכוון להיעדר מהמליאה אלא להגיע אליה ולהצביע אקטיבית נגד החוק. מדובר במהלך מרחיק לכת בכל הנוגע לשר בכיר בממשלה שמצביע נגד המשמעת הקואליציונית בנושא כל כך רגיש, אולם גלנט הסביר במספר הזדמנויות בשבועות האחרונים כי אין ברירה אחרת וכי הצורך הקיים בצה"ל לעוד לוחמים הוא לא עניין פוליטי.
לאורך היום ריחפה השאלה כיצד תנהג הקואליציה וכיצד יגיב נתניהו להחלטה של גלנט להתנגד לחוק. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי אתמול בשעות הצהריים קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות הנוגעת לכל חברי הכנסת שעשויים למרוד בהצבעה. גם סוגיית הפיטורים של גלנט עלתה לסדר היום, אלא שנתניהו הבהיר בשיחה כי אין בכוונתו לעשות זאת ביום ההצבעה בכל מקרה ובכך קטע דיון בנושא.
2 צפייה בגלריה
yk13925286
yk13925286
צילום: אלכס קולומויסקי
גם במפלגות החרדיות קיימים קשיים של ממש בנוגע לחוק. גורם בכיר בסיעות החרדיות אמר כי אינו מבין את ההתעקשות לקדם את החוק, שעה שברור שהוא לא ייכנס לתוקף ולא יוכל לעבור אישור בשלוש קריאות. גם בגלל הליכוד, אבל בעיקר בגלל חסידות גור ונציגים נוספים מהמגזר החרדי שהבהירו שהחוק לא יעבור.
בציבור החרדי, אומרים גורמים המעורים בפרטים, מסבירים נבחרי הציבור לבוחריהם שההצבעה היא טכנית בלבד ולכן הם משתתפים בה. ההמשך, הם מבהירים, יהיה סבוך הרבה יותר.
בתוך כך, עם פרישתו של גנץ שקלו בסביבת ראש הממשלה להציע לגדעון סער להצטרף לקבינט המלחמה, אולם ההערכה כעת היא שסער לא מעוניין בזה בנקודת הזמן הנוכחית ובינתיים הנושא ירד מסדר היום. גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שמחזיק בדעות ימין ומקובל על רוב חלקי הקואליציה בכל הנוגע לניהול המלחמה - לא מעוניין להצטרף. נכון לרגע זה מעריכים בליכוד שהגוש המקורי של 64 המנדטים הוא זה שימשיך את הקדנציה, ומרכזים את המאמצים לשמור עליו מלוכד.
באופוזיציה החליטו גם כן לצופף שורות ומפגשים אף התקיימו בין גנץ ללפיד. מפגש נוסף נקבע בין ליברמן לגנץ לצורך שיתוף פעולה.