בכל שנה, בבוקרו של חג השבועות, אנו חוזרים וקוראים בעשרת הדיברות שניתנו במעמד הר סיני. ובכל פעם מקבלים הפסוקים משמעות נוספת, עמוקה, רלוונטית, אקטואלית.
מעמד הר סיני נפתח ברגע של התלכדות, "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר". אם רוצים להתמודד עם הרים, עם קשיים, חייבים להתלכד באותו מחנה. להתגייס ולהתחייב להיות יחד. אתגר רוחני ומשבר קיומי מחייבים התגייסות, "כאיש אחד, בלב אחד". מול הר סיני ומול הרי המשברים אנחנו לא יכולים להיות מפולגים. לא די בהקמת המחנה כאיש אחד. עלינו ללמוד להקשיב לפעימות הלב של הזולת בלב אחד - רק כך נוכל לצלוח משברים.
מילות עשרת הדיברות מהדהדות, מקצה עולם ועד קצהו. עלינו מוטלת החובה להכריע אם רצוננו לקבל את הדיברות, ולהבטיח חיים מוסריים, ערכיים, אנושיים. עשרה כללי זהב לכינונה של חברת מופת:
כלל ראשון. "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים". אלוהים יש רק בשמים, אל יהין איש להפוך עצמו לאלהים, אל יחשוב אדם כאילו הוא מורם מעם.
כלל שני. על הציבור הרחב מוטלת חובה בהירה: "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי", אל תחשבו שמנהיג זה או אחר זכה בכוחות אלוהיים, אין אדם שיש לו כאלה. אל תעריצו אנשים בשר ודם. ותנו לעצמכם את הזכות והחובה לשנות דעה, "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה", אל תהיו מקובעים, אל תהפכו לפסלים.
כלל שלישי. היזהרו מכאלה הנושאים את שם האל, מאלה המשתמשים בו לקידומם האישי או הקהילתי, המגזרי. "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא".
כלל רביעי. אל תרוצו, אל תמהרו. קחו לעצמכם זמן לבחון את עצמכם, את המחנה שלכם. המציאות המורכבת מחייבת מרחב עצירה, די עם הפזיזות, עם התזזיתיות, "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה". עצרו. שקט, חושבים, שקט, מרגישים.
כלל חמישי. גלו כבוד לעבר שלנו, כבוד למסורת, לא רק לאבא ולאמא הביולוגיים שלנו אלא גם להורים הרעיוניים שלנו, האבות והאמהות המייסדים, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ", רק כך, "יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ".
כלל שישי. "לֹא תִּרְצָח", אל תהרוג את הזולת, גם לא במילים חריפות כי מילים יכולות להרוג, אנחנו למודי ניסיון. אל תרצח את זכותו של האחר להתקיים, אל תשתלט, תגרש, תבזה את מי שחושב אחרת ממך.
כלל שביעי. "לֹא תִּנְאָף", אל תהיה פתיין, אל תגנוב לרעך את מה שיקר לו. אל תדחוף את האף שלך לאן שלא צריך.
כלל שמיני. "לֹא תִּגְנֹב", אל תגנוב דעת, אל תספר שאתה אוהב את כולם, אל תשחק אותה אוהב ישראל בשעה שאתה אכול שנאה.
כלל תשיעי. "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר", אל תרמה את הקרובים לך, קצת בושה.
כלל עשירי. "לֹא תַחְמֹד", הסתפק במה ששלך, התרחק מקנאה, מרדיפה, מהתאווה הבלתי נשלטת. אל תהיה "נחמד", אל תתנחמד. היה אמיתי, היה אתה.
ההיסטוריה מלמדת, כבר השלכנו את הדיברות לארץ, שברנו, ניתצנו, ריסקנו, את היסודות הרעיוניים והמוסריים שלה. בחג שבועות הראשון שאחרי 7 באוקטובר, יש ביכולתנו לאסוף את השברים, להתחייב לערכים, לתקן את המעשים.
שי פירון הוא נשיא תנועת פנימה ויו״ר עלם
מעמד הר סיני נפתח ברגע של התלכדות. אם רוצים להתמודד עם הרים, עם קשיים, חייבים להתלכד באותו מחנה. עלינו ללמוד להקשיב לפעימות הלב של הזולת בלב אחד - רק כך נוכל לצלוח משברים