"מבצע ארנון", לחילוץ ארבעת החטופים משתי הדירות שבהן הוחזקו במחנה הפליטים נוסייראת שבעזה, היה מורכב ונועז באופן יוצא דופן. בתיעוד ראשון שהפיצה אמש המשטרה נראים הרגעים שבהם פורצים לוחמי הימ"מ אל הדירה שבה הוחזקו שלושת החטופים הגברים – אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27) – ומודיעים להם: "הכול בסדר, באנו לחלץ אתכם, תהיו רגועים".
1 צפייה בגלריה
yk13960476
yk13960476
(צילום: דוברות המשטרה)
הצפייה בסרטון מרגשת ומצמררת. הלוחמים נראים בו פורצים אל הדירה תוך כדי חילופי אש עזים. שלושת החטופים נראים מבוהלים מאוד ועדיין לא מבינים את המתרחש. שלומי זיו נראה מרים את ידיו, ואילו אלמוג ואנדריי השתופפו והתחבקו זה עם זה. "עברית, עברית, איפה כולם?", שאלו אותם לוחמי הימ"מ ודרשו מכל אחד מהם לומר את שמו. כשווידאו שאכן מדובר בחטופים דיווחו בקשר: "שלושה שו"נים (שבויים ונעדרים) בידינו". אחד הלוחמים אף השיק אגרופים עם אלמוג, לפני שהשלושה הוצאו מהדירה, תחת אש כבדה מאוד, כפי שניתן לשמוע בתיעוד.

תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
(צילום: דוברות המשטרה)

בהמשך, שלא נראה בסרטון, נתקעה המשאית שחילצה את החטופים, וכוחות צה"ל שחיפו על הכוחות המיוחדים, נכנסו לחלצה. חילוץ ארבעת החטופים – כולל נועה ארגמני שהייתה במבנה סמוך – הוכתר בהצלחה, אך למרבה הכאב גם בנפילתו של קצין הימ"מ, רב-פקד ארנון זמורה ז"ל שהוביל את כוח הפריצה, ושעל שמו נקרא המבצע. "יש גאווה ושמחה על ההצלחה להחזיר את ארבעת החטופים הביתה למשפחתם, ועל השמחה לעם, אבל יש גם חור בלב על המפקד והחבר ליחידה שיצא איתנו למבצע ולא שב הביתה למשפחתו", אמרו לוחמי הימ"מ אתמול.
ופעילות צה"ל ברצועה אינה פוסקת: בעזה דיווחו אמש שצה"ל העמיק אתמול את פעילותו ברפיח, ועל פי תושבים שם, טנקים נעו החל משעות הבוקר לעומק העיר, לכיוון צפון - והגיעו עד לקצה מחנה הפליטים שאבורה, אחד האזורים הצפופים ביותר בלב העיר הדרומית ביותר ברצועה.
סוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב", שמזוהה עם חמאס, דיווחה שחמישה בני אדם נהרגו ושיותר מ-30 נפצעו כתוצאה מתקיפות צה"ל ברפיח, ותיארה עימותים קשים באזור מרכז רפיח, שכוללים לחימה קשה וחילופי אש במחנה שאבורה משעות הבוקר. תושבים סיפרו על פיצוצים עזים ועל עשן שמכסה את השמיים בסביבת כיכר אל-עאוודה ובשאבורה.
בימים אלה נכנסת אוגדה 162 לחודש השני של הפעולה המתמשכת בפאתי רפיח, מבלי לכבוש את העיר עצמה. אתמול נרשמו קרבות עזים במרחב עם מחבלי חמאס, אך במערכת הביטחון מעריכים שייתכן שגם שם יעבור בקרוב צה"ל למתכונת של פשיטות, כחלק משלב ג' בלחימה.
ברפיח מזהים הכוחות התנגדות עזה בחלק ממוקדי הלחימה, שעדיין נפרסים על שכונות מחוץ למרכז העיר, שאליו הדרג המדיני הורה שאין להגיע עדיין, בעיקר לאור התנגדות ארה"ב ומצרים. בהתאם, הדרג המדיני הגדיר לצה"ל יעד יחסית צנוע שמותאם יותר לאוגדה אחת שפועלת באזור: פגיעה והכרעה של כ-50%–60% מהיקף ותשתיות הטרור של חמאס באזור רפיח.
הפעולה ברפיח הוגדרה גם אתמול ע"י צה"ל באופן רשמי כ"ממוקדת ועל בסיס מודיעין". הצבא הודיע אתמול שלוחמות מיחידת האיסוף 414, שפועלות תחת חטיבת השריון 401 ברפיח, זיהו שני חמושים שנעים לעבר פיר תת-קרקעי הסמוך אליהן במרחב. תוך דקות כלי טיס של חיל האוויר חיסל את המחבלים. הכוחות ממשיכים להחזיק גם בציר פילדלפי בניסיונות לאתר מנהרות הברחה לסיני ובקרבת מעבר רפיח, במקביל לניסיונות נמשכים לתאם כניסה של הרשות הפלסטינית לשליטה על המעבר.
העמימות סביב פעולת אוגדה 162 ברפיח מתאפיינת גם במיעוט מידע שצה"ל מוציא לגביה: בניגוד ליתר האזורים ברצועה שבהם צה"ל תימרן מאז סוף חודש אוקטובר, עד כה לא הוכנסו, באופן חריג, תקשורת ועיתונאים לפעולה ברפיח כדי להתרשם מקרוב מהמבצע ולשוחח עם המפקדים, גם בגזרות שבהן צה"ל בשליטה מבצעית מלאה.