בממשל ביידן נערכים לאפשרות כי גם המו"מ הנוכחי לא יבשיל לעסקה: בבית הלבן דנו באפשרות לביצוע עסקה בין ארה"ב לחמאס, לשחרור חמשת הישראלים בעלי אזרחות אמריקאית שעדיין חטופים בעזה. כך דווח אתמול ברשת NBC האמריקאית, מפי שני בכירים אמריקאים ושני בכירים לשעבר בממשל.
לדבריהם, שיחות שכאלה לא יכללו את ישראל ויבוצעו דרך המתווכים הקטאריים. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הדרמטי.
בממשל ביידן אמרו כי הם מעריכים שחמאס מחזיק בחמישה חטופים בעלי אזרחות אמריקאית: עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל. בנוסף, מחזיק חמאס בגופותיהם של שלושה אזרחים אמריקאים נוספים שנרצחו ב-7 באוקטובר: גדי וג'ודי וינשטיין ואיתי חן.
בתוך כך, קרובי חטופים הגיעו אתמול לדיון בוועדת הכספים, שעלה לטונים גבוהים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע לדיון באיחור, ואמר לבני משפחות שצעקו לעברו ודרשו לקדם עסקה לשחרורם כי עסקה "עלולה להביא לרצח הרבה מאוד יהודים". הוא הציג לפחות פעמיים תרחיש בדיוני: "נניח שסינוואר ידרוש עבור כל חטוף חי 20 תושבי העוטף שהוא יוכל להרוג. זה מחיר?". עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן, זעמה על כך והגיבה: "בוא תתחלף עם מתן".
סמוטריץ' אף כינה את הקמפיין להשבת החטופים "ציני", ואמר כי "הדילמה שלנו כואבת, אבל האחריות שלנו כהנהגה זה לחשוב על דברים שלא רק כאן ועכשיו, אלא גם מה ההשלכות ארוכות הטווח של כל החלטה שלנו על ביטחונה של עם ישראל, על עתידו של העם היהודי, זו דילמה קשה. אנחנו נהפוך כל אבן כדי להחזיר את כל החטופים - אבל לא נתאבד באופן קולקטיבי".
אמירות מקוממות ועימותים נוספים אירעו גם בוועדות אחרות. במהלך הדיון בוועדה לפניות הציבור ביקשה את רשות הדיבור אסתר בוכשטב, אמו של החטוף יגב. יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, ענה לה: "רוצים לעשות פוליטיקה? רוצים להעיף את ביבי? תשלחו אותו זה לאן שאתם רוצים". האם הגיבה: "אני לא עושה פוליטיקה". פינדרוס ענה: "נתתי זמן, זה לא ערוץ 2 כאן". בוכשטב הגיבה: "אתה צריך להתנצל כלפיי כי אני לא באתי לדבר פוליטיקה, אני באתי כאמא של יגב שחטוף".
5 צפייה בגלריה
yk13960210
yk13960210
הרש גולדברג־פולין
5 צפייה בגלריה
yk13960209
yk13960209
(שגיא דקל־חן)
5 צפייה בגלריה
yk13960211
yk13960211
עומר נאוטרה
5 צפייה בגלריה
yk13960208
yk13960208
עידן אלכסנדר