חבר מושבעים במדינת דלאוור הרשיע שלשום את האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב, בשלושה סעיפי אישום פדרליים הקשורים להחזקת נשק, ובהם גם החזקה בלתי חוקית של נשק לאחר טענה כוזבת שהוא נקי מסמים בבדיקת רקע סטנדרטית. העונש המקסימלי במקרה זה עומד על עד 25 שנות מאסר, אך אלו שזו העבירה הראשונה שלהם ולא השתמשו בנשק לביצוע עבירה אלימה, מקבלים לרוב עונשים קלים יחסית. התובעים אמרו שלא ידרשו עונש חמור מהמקובל. טרם נקבע תאריך לגזר הדין של השופטת מרילין נורייקה, שמונתה בידי טראמפ ב-2017. עורכי דינו של ביידן הודיעו כי יערערו.
1 צפייה בגלריה
yk13960934
yk13960934
(פסק הדין קירב ביניהם. ביידן ובנו האנטר | צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
השאלה המיידית היא אילו השלכות פוליטיות יהיו לפסק הדין. הקמפיין של טראמפ פירסם הודעה שבה טען כי "ההרשעה הזו היא הסחה מהפשעים האמיתיים של משפחת הפשע של ביידן", ובכך נתן הנחיות לפוליטיקאים רפובליקנים כיצד להגיב. זאת כיוון שמשפטנים וחברי קונגרס שמרנים הביעו ספק לגבי עצם הגשת התביעה. מדי שנה מבוצעות בארה"ב כ-30 מיליון בדיקות רקע לבקשות לרישיון נשק, אך מוגשות פחות מ-300 תביעות על שקרים בבקשה.
סיבה נוספת לספין "ההסחה" היא שהקמפיין של טראמפ קיווה לראות את האנטר ביידן זכאי, כדי להשתמש בכך כהוכחה לטענה שהנשיא "הפך את משרד המשפטים לכלי נשק פוליטי שרודף אחרי יריבו". העובדה שאותו משרד הגיש תביעה נגד בנו של הנשיא, מושכת את השטיח מתחת לטיעון הזה.
עם היוודע פסק הדין נסע הנשיא לדלאוור ובילה עם בני משפחתו. האנטר שחיכה לו בשדה התעופה זכה מאביו לחיבוק לעיני המצלמות. מערכת היחסים בין הנשיא לבנו הפכה מזמן למעין טרגדיה יוונית. הם שרדו את מותן בתאונת דרכים של אשתו הראשונה של ביידן, נילייה, ובתו נעמי, ואת מותו מסרטן של הבן השני, בו. הם עברו שנים במאבק של האנטר בהתמכרות לסמים ואלכוהול, ובשלוש השנים האחרונות היו יעד לרפובליקנים שהאשימו אותם בשחיתות ובפשעים פיננסיים. דווקא פסק הדין הזה, שמגיע באמצע הקמפיין של ביידן, קירב ביניהם. הנשיא הודיע שהוא מקבל את פסק הדין ולא מתכוון לחון את בנו.
שלושה מושבעים אמרו ל-CNN כי העובדות הן שגרמו להם להרשיע את האנטר ביידן, אך הביעו ספק לגבי נחיצות המשפט. ספקולציות לגבי האופן שבו מושבעים עשויים לגשת לתיק, החלו כמעט מיד לאחר בחירת חבר המושבעים בשבוע שעבר: התברר שמספר עצום של אנשים במאגר המושבעים הזמינים הביעו אמביוולנטיות לגבי העמדת אנשים לדין בגין עבירות קלות יחסית, במיוחד כאלו שהתרחשו כשהנאשם נאבק בהתמכרויות. חלק מהמושבעים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי בהתחלה הם התחלקו שווה בשווה - שישה מושבעים נטו לעבר זיכוי כיוון שחשבו שהתיק מוגזם, אך לאחר בחינת הראיות, החליטו פה אחד להרשיע את ביידן.