הצלחת מפלגת “האיחוד הלאומי” של מרין לה פן בבחירות לפרלמנט האירופי השבוע, שהובילו את מקרון להכריז על בחירות בזק, מטלטלות את הפוליטיקה הצרפתית, וכל זאת כחודש וחצי לפני פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז.
1 צפייה בגלריה
yk13961048
yk13961048
(סיוטי ולה פן. מניסיון חיבור להדחה | צילום: JOEL SAGET / AFP)
אריק סיוֹטי, נשיא מפלגת הרפובליקנים, הודיע שמפלגתו תחבור ללה פן. לה פן מיהרה לברך על המהלך התורם לריכוך תדמית מפלגתה כימין-מרכז. אלא שסיוֹטי, בעל העמדות הניציות, לא התייעץ עם מנהיגי מפלגתו, ואמש מועצת המפלגה הצביעה על סילוקו. בתגובה הודיע סיוֹטי: "אני נשיא המפלגה ואמשיך להיות נשיאה".
גם בשמאל הצרפתי סוער. ביום שני השבוע הכריזו במפלגות “צרפת המורדת”, הסוציאליסטים, הירוקים והקומוניסטים, על הקמת "חזית לאומית", בדומה לזו שהוקמה ב-1936 כנגד הימין הקיצוני בצרפת. אלא שרפאל גלוקסמן, שהוביל את הרשימה הסוציאליסטית בבחירות לפרלמנט האירופי, הודיע שאין הסכם שכזה, ודרש, בין היתר, מאנשי "צרפת המורדת" לגנות את האנטישמיות.
אחת הדאגות במקרה של רוב מקרב מצביעי הימין הלאומני היא החלפתו של מפקד משטרת פריז רבתי לורן נונייז, שנטל חלק בארגון סידורי הביטחון של המשחקים האולימפיים. "אני מאוד מוטרדת מהבחירות ממש לפני התחרויות, אולם שום דבר לא יקלקל את המשחקים. אנחנו מוכנים והאווירה תהיה מצוינת", אמרה אן הידלגו, ראש עיריית פריז.
בסקר שפירסם אתמול מכון אלבה ענו 39 אחוז מהצרפתים כי הם רוצים שמועמד האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה יהיה ראש הממשלה, ואילו 36 אחוז מעוניינים בהמשך כהונתו של גבריאל אטאל. על פי הסקר, לו הבחירות היו נערכות היום, מפלגת האיחוד הלאומי הייתה זוכה ב-31 אחוז מהקולות, ברית השמאל ב-28 אחוז, ורנסאנס, מפלגתו של הנשיא מקרון ובנות בריתה ב-18 אחוז בלבד.