החיסול של בכיר חיזבאללה מהאגף הצבאי, טאלב סמי עבדאללה, הנחית על ארגון הטרור סטירת לחי מצלצלת. רק בודדים מחוץ לחיזבאללה שמעו את שמו של מפקד מפקד הגזרה המזרחית בדרום לבנון, מנהר הליטני ועד לישראל, אך בצה"ל הוא נתפס כאחד המפקדים המנוסים והוותיקים ביותר של הארגון.
1 צפייה בגלריה
yk13961215
yk13961215
(אחד המפקדים הוותיקים והמנוסים. טאלב עבדאללה וקאסם סולימאני)
התקיפה בערב החג התרחשה סמוך לשעה 22:00, ובוצעה על ידי מטוס קרב באופן מדויק לאחר מעקב מודיעיני צמוד של אמ"ן ופיקוד הצפון. עבדאללה, שחוסל לצד הרל"ש שלו ושני פעילים נוספים בארגון, נודע בכינוי "אבו-טאלב", ודרגתו מקבילה לדרגת תת-אלוף. "אבו-טאלב" בן ה-55 הוגדר בצבא כ"עתיר ידע מבצעי וניסיון". מאז 2016 הוא פיקד על גזרת "נאסר" המזרחית של דרום לבנון. הוא הוביל את תקרית ניסיון חטיפת החיילים בכפר רג'ר ב-2005, ואת סדרת פעולות הנקמה בעשור הקודם ובתחילת העשור הנוכחי בגליל העליון ובהר דב, בהן הריגת חיילי גבעתי בעלייה להר דב בינואר 2015, בתגובה לחיסול עימאד מורנייה בגולן הסורי קודם לכן. במלחמת לבנון השנייה הוא שימש כמפקד חטיבת בינת-ג'בל, והוביל את הלחימה נגד לוחמי אגוז במארון א-ראס בקיץ 2006. בחודשים האחרונים פיקד על השיגורים והשריפות שנגרמו כתוצאה מכך ברכס רמים ובקריית-שמונה, ואף הוביל את פיתוח וייצור הרקטות עתירות המשקל, בהן הבורקאן.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, התייחס לחיסול הדרמטי: "האויב הנחית מכה קשה על חיזבאללה במבצע ביטחוני-צבאי, שכוון לאחד המפקדים הבולטים בעימות הנוכחי, כשהיה מלווה בלוחמים נוספים בעת תקיפת כטב"מים ישראליים על בית בכפר ג'ויא". "החיסול", כך נכתב, "נחשב להסלמה מסוכנת מצד האויב". ברשת "סקיי ניוז" דווח כי שלושה טילים פגעו בבית בכפר ג'ויא, וכי בתקיפה חוסלו כאמור ארבעה מפקדים "בכירים" בחיזבאללה. לפי הדיווחים בתקשורת הערבית, מדובר במוסטפא סופאן, חסין חמיד (המכונה סאג'ד) ומוחמד סברא.
בצבא מדגישים שבכל פעם שמפקד שטח בכיר מסוג זה מחוסל, סביר להניח שתורגש גם פגיעה ביכולות של חיזבאללה לירות ולשגר חימושים לעבר ישראל, מהגזרה שעליה היה מופקד. עם זאת, עדיין לא הגיעו לצומת קבלת ההחלטה של הרחבת המערכה נגד חיזבאללה ויציאה למהלך התקפי גדול מולו. החלטה שכזאת, עליה ממליצים בצה"ל, תתקבל רק בדרג המדיני. בהתאם, מעריכים בצה"ל, שחיזבאללה ישמור על משוואת "צבא מול צבא", וימשיך למקד את תקיפותיו נגד יעדים צבאיים או ביטחוניים.
לפי פרסומי עבר, יחידת "נאסר" שעליה פיקד אבו-טאלב פועלת בדרום לבנון, מהגבול עם ישראל ועד הליטני. לוחמי הכוח נשבעו אתמול לצאת למבצע "נקמה מידית", וביצעו. כמאתיים רקטות שוגרו ליעדים נרחבים בצפון.
במקביל, אמש דווח כי ישראל חידשה את את התקיפות בסוריה, על מנת לפגוע בארגון הטרור השיעי לקראת מערכה רחבה אפשרית. לפי הדיפלומטית הצרפתייה סלין אויסאל, לאחר העימות הישיר באפריל בין ישראל לאיראן במסגרתו שיגרה לכאן איראן כ-300 טילים וכטב”מים, הפחיתה ישראל זמנית את מספר התקיפות שלה נגד השלוחות של איראן באזור. לאחרונה ישראל שוב “מעלה הילוך” – בגלל משלוחי הנשק שמעבירה איראן ללבנון. גורמים ששוחחו עם רויטרס הצביעו על המאמצים הישראליים לשבש את שרשרת האספקה לחיזבאללה.