יומיים אחרי שנחתו בארץ בעקבות החילוץ ההרואי של בנם, אנדריי קוזלוב, במסגרת מבצע ארנון – הוריו, יבגניה ומיכאל, סיפרו בראיון ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet מעט על מה שעבר עליו בשבי.
2 צפייה בגלריה
yk13961077
yk13961077
("אנחנו ממשיכים לסייע בשחרור כל החטופים". יבגניה ומיכאל | צילום: דן רבן)
אנדריי נחטף ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, שבה עבד כמאבטח, והוא חולץ ביחד עם נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21) ושלומי זיו (40) בפעולה מיוחדת של כוחות הביטחון ביום שבת האחרון – לאחר 246 ימים בשבי חמאס. במבצע החילוץ ההרואי נהרג לוחם הימ"מ רב-פקד ארנון זמורה ז"ל.
איך אנדריי מרגיש עכשיו?
יבגניה: "מצוין (צוחקת). הוא מרגיש בסדר, הוא בריא, וגם מצבו הנפשי נראה בסדר. הוא נהנה לדבר, לצחוק, לבדר את כל מי שלידו. כמובן שהוא עדיין לא חזר לאיזון הרגשי שהיה לו קודם, אבל אני בטוחה שהוא צעיר ובריא מספיק כדי להשתקם במהרה".
2 צפייה בגלריה
yk13961078
yk13961078
מימין לשמאל: בת הזוג ג'ניפר, האח דימה, אנדריי וההורים | צילום: מנהלת החטופים
הוא סיפר מה עבר עליו?
מיכאל: "הוא סיפר הרבה על איך חטפו אותו ועל איך הוא העביר את הזמן בעזה. אבל הוא מרחם עלינו ומספר את זה בהומור".
יבגניה: "אני ממש חשתי כאב מאחד המשפטים שאנדריי אמר: 'חווינו דברים שאת חלקם אני לא אספר לכם לעולם'. הוא סיפר לנו שבשבועות הראשונים קשרו להם את הידיים מאחורה, ואחרי שהתחילו לקשור להם את הידיים מקדימה הם התבדחו שזו מתנה מהמחבלים. לכל אחד כל הזמן אמרו 'ישראל שכחה מכם', 'אשתך יוצאת עם מישהו אחר', אפילו 'אתם מהווים בעיה עבור ישראל והרבה יותר קל לפתור את זה בהריגה מאשר בחילוץ'".
מיכאל: "הטרור הפסיכולוגי הוביל לכך שכאשר צה"ל וכוחות הביטחון החלו במבצע החילוץ, אנדריי לא ידע למה הם באו. הוא חשב שאולי באים להרוג אותו ורק כשהבין שבאו לחלץ אותם, הוא הרגיש הקלה גדולה".
מה החזיק אותו בתקופה הזאת?
מיכאל: "ללא ספק העובדה שאנדריי לא היה לבד, אלא שהם היו שלושה, עזרה לכולם ולו בפרט. הוא אדם חזק, יש לו מאגר אנרגיה פנימית מטורף שלא הכרנו. לא חשבנו שאחרי כל הדברים האלה נקבל את אנדריי כפי שהוא היה, חשבנו שהוא ישתנה, אבל כשראינו אותו ודיברנו איתו במשך יומיים, הבנו שהוא אותו אנדריי שהכרנו". למה החלטתם להתראיין דווקא עכשיו?
מיכאל: "אנחנו מנסים להעלות את הנושא כדי שהחטופים שנשארו בעזה ישוחררו בכל דרך, בין אם זו עסקה או מבצע כמו שהיה, אבל חייבים לשחרר את האנשים האלה. לכן, למרות שאנחנו רוצים להיות עם אנדריי, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כי חייבים לסייע לשחרר את שאר החטופים".
יבגניה: "המבצע הזה חשוב לכל ישראל. 8 ביוני הפך ליום חג. כולם שמחים בשבילנו, אם אנחנו ברחוב ואנדריי לידנו, אנשים צועקים לו 'אנחנו כל כך שמחים שחזרת!' אנחנו מודים לצה"ל ולכל כוחות הביטחון שניהלו את המבצע הזה בגבורה. אנדריי אמר שכשהחזיק בבגד של החיילים ששיחררו אותם, הוא הרגיש שהוא נמצא לצד הגיבורים האמיתיים. במסוק כולם ניגשו אליו כל הזמן ואמרו 'אתה גיבור' - אבל הגיבורים האמיתיים זה הם. אני רוצה לנחם את משפחתו של רב-פקד ארנון זמורה שנפל בעת מילוי תפקידו. אני לא נוטה לבכות, אבל כשנודע לי שאנדריי ניצל ולמחרת גיליתי שארנון נפל בקרבות, בכיתי מאוד. אובדן של בן, בעל, אבא, זה משהו שאף אחד לא יכול להבין ולתאר. הבן שלהם גיבור-על, ואלה האנשים שבזכותם מדינת ישראל עומדת".
השתתפה בהכנת הידיעה: נועה לביא