פסימיות בישראל לאחר תשובת חמאס להצעה לעסקת חטופים, שהוגדרה כ"אחת הקיצוניות ביותר שהיה יכול להציג": במהלך החג ניתחו בישראל לעומק את תשובת חמאס והגיעו למסקנה שהסיכויים לעסקה בתנאים האלה הם אפסיים.
1 צפייה בגלריה
yk13961532
yk13961532
(בלינקן בדוחא, אתמול | צילום: Ibraheem AL-OMARI / AFP)
בישראל אמרו כי התשובה להצעה שהציג נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן היא למעשה "נון סטארטר", ומתחו ביקורת גם על האמריקאים. אמש קיים ראש הממשלה הערכת מצב בטלפון עם הצמרת הביטחונית, בעקבות תשובת חמאס.
בכירים בישראל אמרו כי חמאס הגיע למסקנה שמצבה של ישראל קשה, ושהוא יכול להציב תנאים בלתי אפשריים. כך למשל, חמאס מתנגד למתן זכות וטו לישראל על זהות האסירים "הכבדים" שישוחררו בתמורה להחזרת החיילות החטופות, אף שישראל הסכימה להתפשר על וטו למחצית מ-200 האסירים "הכבדים", כלומר על 100 בלבד.
נוסף, חמאס מתעקש להקדים את שלב שיקום הרצועה משלב ג' לשלב א', דורש שביטול המסדרון ההומניטרי יוקדם מסוף שלב א' לתחילת שלב א' ומתעקש שלא יהיה דד-ליין שבו תחודש האש אם לא מגיעים להסכמות על שלב ב'. חמאס מסרב בתוקף לדרישה הישראלית לגירוש מחבלים – גם לא לרצועת עזה – ומתעקש על שחרורם למקום מוצאם, כולל יהודה ושומרון. ארגון הטרור מתעקש לא רק על ערבות אמריקאית לסיום הלחימה, כפי שנחשף היום - אלא גם על ערבויות מסין, רוסיה וטורקיה – דבר שהוא יודע שהוא בלתי מתקבל על הדעת מבחינת ישראל.
בכירים בישראל אמרו כי מהתשובה עולה שמנהיג חמאס יחיא סינוואר לא סומך על ישראל, ומשוכנע שהיא תפוצץ את ההסכם על כל דבר קטן ולכן מתעקש לסגור את הכל עוד לפני השלב הראשון – כך שישראל תיכנס לשלב ההומניטרי כשהיא יודעת שהמלחמה הסתיימה ואין לה איך לצאת מזה.
לדברי הבכירים, בניגוד לעבר - אז הכדור היה אצל ישראל או חמאס - עכשיו הכדור נמצא במגרש של האמריקאים. גם בארה"ב אומרים שאי-אפשר לקבל את הדרישות של חמאס, אבל בישראל סבורים כי האמריקאים לא מסוגלים להפעיל מנופי לחץ על קטאר, שעד עכשיו לא נקטה שום סנקציה נגד חמאס: לא גירוש פעילים ולא סגירת חשבונות בנק. השורה התחתונה היא פסימיות גדולה שמביעים בישראל: "קשה לראות איך תהיה עסקה. מבחינת הצד הישראלי תשובת חמאס היא דחיית ההסכם".
מוקדם יותר היום מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר מפורשות כי ישראל הסכימה לעסקה, בניגוד לחמאס. במסיבת עיתונאים בקטאר אמר בלינקן כי חמאס הכניס שינויים לעסקה: "על כמה מהם ניתן לדון, אך על אחרים לא". אף שלא סתם את הגולל על עסקה, גם הוא נשמע פסימי והבהיר: "אסור לתת לחמאס להחליט על עתיד האזור".
ממטה משפחות החטופים נמסר בעקבות הודעת חמאס: "היא חלק בלתי נפרד מתהליך המשא ומתן. מדובר בעוד שלב בדרך להעברת עסקת נתניהו, שהיא היוזמה הישראלית הראשונה שהונחה על השולחן. מטה המשפחות מחזק את דבריו של בלינקן שאמר כי אפשר לגשר על הפערים. על כל הצדדים להמשיך מיד ובאופן אינטנסיבי במשא ומתן על מנת לגשר על הפערים שעוד נותרו".